Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følelsen av fattigdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-16, 12:37   #281
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følelsen av fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Her tar de utgangspunkt i 13-14 åringer fra 1980 og det synes jeg er gammelt grunnlag. Arbeidsmarked, utdanningsnivå og sosiale lag har endret seg mye siden den tid. 0

Spørsmålet er om trenden har flatet ut eller forsterket seg siden den tid.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-16, 12:47   #282
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Absolutt all" forskning sier vel at sosiale forskjeller har økt siden den gang. Leste nylig en undersøkelse fra 2011 som svarte entydig ja på at dette er noe som er forsterket siden 1980-tallet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-16, 13:37   #283
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er uansett en vurdering man kan forstå at folk gjør. At man vil velge et nabolag der det å ta utdanning er det vanligste. Ikke at man velger Holmenkollen for at barna skal bli hedgefondforvaltere, akkurat, men at man i hvert fall velger seg bort fra områder med mye frafall fra vidergående. Spesielt dersom man selv ikke har fullført høyere utdanning og ønsker å balansere ut den negative effekten det har.

Gammel 24-10-16, 13:52   #284
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ift mitt kjennskap til Oslo på den tiden og senere er der en del annet som har økt forskjellene, f.eks innvandring og bosetting av disse. Jeg vil tro å følge samme aldersgruppe nå og framover vil være svært annerledes enn i 1980 i Oslo, det er en del bydeler som har endret sammensetning både i indre øst og ytre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-16, 13:58   #285
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. jeg tror du vil finne noen mer varierte nabolag, fordi ressurssterke barnefamilier velger å bli boende sentralt, mer enn før. Slik at du ikke trenger å flytte til suburbia eller til spesifikke, dyre, sentrale områder for å finne nabolag der det er vanlig å ta utdanning. Men det vil garantert fortsatt finnes nabolag der dropout er vanligere enn i andre nabolag. For å si det forsiktig.

Gammel 24-10-16, 15:40   #286
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart ting har endret seg. men når man skal gjøre en studie av bosted og hvordan det påvirker utdanningsnivået, så må man nødvendigvis følge folk over ganske lang tid. Så jeg synes uansett studien er ganske så relevant.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-16, 16:06   #287
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

SV har publisert en ny rapport om forskjellene i Norge som øker, og da med fokus på familie og barn som lever i fattigdom. Høyest ulikhet i byene generelt og Oslo spesielt.

https://www.sv.no/wp-content/uploads...ells-Norge.pdf

Å leie rimelig leilighet nær Solveien på Nordstrand er nok ingen sosial opptur for en familie med lav inntekt. Men det er nærliggende områder som Munkelia og Bergkrystallen med større variasjon. Jeg vet ikke hva hun synes var det verste med nabolaget. Eller vil hun sette søkelys på fattige barns oppvekstvilkår generelt?

Skolene og FAU skal være opptatt av at barna ikke føler seg fattig i skolesammenheng, gratis skoleaktiviteter, inkludering og greit beløp for bursdagsgaver. Nå vet jeg ikke hvordan sammensetningen er barnets skole, om de har vært vant med å tenke at familier med lav inntekt skal føle seg inkludert. Hos oss kan familiegruppe med fem barn i gruppen til middag, og barnas foreldre og søsken på kaffe og kaker besøk, føles overveldende for familie i liten leid leilighet.

Gammel 25-10-16, 12:39   #288
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste ut boken på to dager. Synes den gir et godt bilde på hvordan jeg antar mange med dårlig råd lever i Norge i dag. Mange av hennes daglige valg er valg jeg tror "bare" de med økonomiske problemer tar, f.eks handle rask mat på 7-Eleven fordi den er nærmeste butikk og man ikke har bil.

Gammel 25-10-16, 13:15   #289
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg leste ut boken på to dager. Synes den gir et godt bilde på hvordan jeg antar mange med dårlig råd lever i Norge i dag. Mange av hennes daglige valg er valg jeg tror "bare" de med økonomiske problemer tar, f.eks handle rask mat på 7-Eleven fordi den er nærmeste butikk og man ikke har bil.

Jeg har jobbet ganske mye med butikketablering, og jeg husker at en av kjedene lanserte et konsept som var langt dyrere, men også mer "hurtigpreg" (altså mer nestenferdig mat).

Det var en helt klar urban profil, og man hadde en forventning om at konseptet kom til å slå an i de områdene hvor folk var relativt velstående. Der floppet konseptet helt aldeles, mens det gikk greit nok ikke de områdene med svært lav gjennomsnittsinntekt (altså langt under gjennomsnittet). Nå innser jeg at vi også burde sett dette opp mot bilpenetrasjon, men da var det slutt på prosjektpengene.

Gammel 27-10-16, 23:33   #290
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper ikke det var 7/11 i Sæterkrysset, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 23:39   #291
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Håper ikke det var 7/11 i Sæterkrysset, da.

Det kan det godt ha vært.

Gammel 27-10-16, 23:42   #292
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan det godt ha vært.

Der er det jo butikk rett over veien. Og to hundre meter unna. Og en trikkestopp unna. Evt to trikkestopper andre veien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 23:43   #293
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Der er det jo butikk rett over veien. Og to hundre meter unna. Og en trikkestopp unna. Evt to trikkestopper andre veien.

Kanskje det ikke var der, da. Men Sæterveien er nevnt flere ganger mener jeg å huske og hun måtte ta trikk til butikk.

Gammel 27-10-16, 23:56   #294
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Solveien på Nordstrand er vel en av de aller, aller dyreste veiene å bo i i Norge. Men det finnes selvsagt også mange andre veier og typer boliger der. Som det gjør i Vestre Aker. Selv om snittet er høyere enn i de fleste andre bydeler.

Hva er det som gjør Solveien så spesiell da? Måtte google nå og fant ut at min onkel og tante bor i nabogaten. Har jo vært der et par ganger. Det ligger noen flotte hus der og de har en fantastisk utsikt over innseilingen til Oslo, rådhuset osv, men likevel.

Jeg hadde trodd at Holmenkollåsen var enda dyrere.

Gammel 28-10-16, 00:01   #295
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det som gjør Solveien så spesiell da? Måtte google nå og fant ut at min onkel og tante bor i nabogaten. Har jo vært der et par ganger. Det ligger noen flotte hus der og de har en fantastisk utsikt over innseilingen til Oslo, rådhuset osv, men likevel.

Jeg hadde trodd at Holmenkollåsen var enda dyrere.

Du nevnte jo fantastisk og nær utsikt, nærhet til sentrum, flotte hus og velbeslått nabolag. Holmenkollen er vel så dyrt det.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-10-16, 00:04   #296
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Selveien har en ganske unik blanding mellom relativt flate, flotte tomter, og en fantastisk utsikt rett til fjorden. En gate lenger bak, så er utsikten borte, en gate lenger frem, så blir tomtene veldig skrå. Og det er nærmere byen enn Holmenkollen. Og føles også mye mer bynært, tror jeg.

Det var sikkert det opprinnelige, og så har navnet begynt å få en verdi pga bare ryktet etter det.

(Forbehold, kjenner ikke området voldsomt godt)

Gammel 28-10-16, 00:06   #297
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kom til å tenke på denne tråden da jeg leste om professor Raj Chetty som holdt en forelesning for Agenda forrige uke. Hans forskning som visstnok er i samsvar med norske undersøkelser, viser at barn fra familier med få ressurser som vokser opp i områder med mange ressurssterke familier, får i voksenlivet høyere inntekt, tar mer utdanning og færre blir gravid i tenåra. Jo tidligere barna flytter til et ressurssterkt område, jo større blir den positive effekten av flyttingen.

Video her:
http://www.tankesmienagenda.no/innlegg/chetty-oslo/

Dagbladets oppsummering her:
http://www.dagbladet.no/kultur/den-a...-vare/64029043

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 00:36   #298
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg kjenner at jeg helt personlig ikke liker sånne undersøkelser/forskning. Det bygger opp om fordommer og rykter rundt visse områder og blir en forsterkende tankegang hos folk. Selv om det selvfølgelig er viktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-10-16, 00:53   #299
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Du foretrekker sånn: ?

Gammel 28-10-16, 00:59   #300
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Fingrene i ørene strategien hjelper jo ikke på det faktum at piler som måler ulikhet øker i Norge. Fakta på bordet stimulerer heller tenking rundt hva vi kan gjøre med det, og legitimerer tiltak som kan settes inn for å bremse uønsket utvikling.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.