Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Bina: Høres ut som skrekkeksempel på barnehage det der. En plakat for å fremme håndhygiene?? Det hører da ingen steder hjemme. Og den felles snørrfilla høres jo over alle grenser kvalm ut. Jobber det bare sjusker der eller?
Godt spørsmål! Jeg tror - og dette er altså bare noe jeg tror - at når det først brer seg en slik "kultur" på en arbeidsplass, så brer likegyldigheten rundt seg. De venner seg til å tørke snørr med felles papir, og venner seg til å tro at 4-åringer er i stand til å ivareta sin egen hygiene uten oppfordring.
Håndhygienen har vært oppe på foreldremøter, som reaksjon på at barnehagen støtt og stadig er opprørt over kontinuerlig omgangssjuke i barnehagen. Barnehagen klager over at foreldrene ikke holder syke barn hjemme, foreldrene mener at barna blir syke av dårlig håndhygiene i barnehagen. Støtt og stadig mangler såpe i dispenserne - og ungene skyller raskt hendene og rister dem tørre. Det er ikke mye å bli rein av.
Må legge til at barnehagen er preget av høyt sykefravær hos de ansatte, i tillegg til relativt stor gjennomtrekk av personale. Så jeg tror kanskje en del av det ligger der, i trivselsfaktoren til de ansatte. Ansatte som trives på jobb gjør en bedre jobb, og er mer bevisste på at alt skal være bra på arbeidsplassen. De setter mer ære i jobben sin når de trives, tror jeg.
|