Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 12:41   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg regner med at dette er en fleip?
Det er vel ikke noe vanskelig å få hjelp til ting hvis man spør. Jeg kan knapt huske å ha opplevd at jeg ikke har fått hjelp til ting jeg har spurt om – helt uten å spille dum blondine, men hvorfor ikke lære seg å gjøre det selv og slippe å være avhengig av andre?

Jeg blir både oppgitt og til dels lei meg når jeg hører om damer som tillater seg selv å være så hjelpeløse at de ikke en gang gidder lære seg de mest elementære ting man trenger for å få hverdagen til å gå rundt, som å fylle bensin, skifte sikringer (i huset, ikke i bilen) og lyspærer og annet dill som det verken kreves innsats eller intelligens for å lære.

Det samme gjelder selvsagt for menn som insisterer på at de ikke klarer betjene vaskemaskinen eller oppvaskemaskinen på egen hånd, selv ikke når alternativet er å bruke den samme trusen tre dager på rad og spise på den samme tallerkenen en uke.

Jeg opplever av og til at enkelte nærmest skryter av at de ikke kan skifte sikringer, peile olje eller for den del (for menn) vaske en maskin med klær, og da lurer jeg veldig på hvilke holdninger som ligger til grunn for at man ikke bare synes det er helt greit å være så til de grader hjelpeløs, men at man i tillegg gjerne skryter av at man er det? Det må være en kjønnsgreie, for jeg kjenner ingen damer som vil innrømme at de ikke skjønner hvordan oppvaskmaskinen virker, og jeg har aldri hørt en mann si at det er et mysterium hvordan man skifter sikringer. Men omvendt er ikke uvanlig og (nesten) helt akseptabelt.

Hvorfor er det greit å distansere seg så til de grader fra tradisjonelle kjønnsoppgaver at det er bedre å fremstille seg som dum enn å lære seg å gjøre dem? Det lurer jeg på i dag.

Nei, det var ikke en fleip. Og aldri noe min mor ville funnet på. Heldigvis. Jeg skuffet jo en potensiell svigermor en gang ved at jeg heller ville skru bil enn å shoppe.

Er det noe som irriterer meg så er det hvis jeg har fått en ny dings og mannen begynner å fikle med den før jeg har fått lest bruksanvisningen og prøvd selv. Sist skjedde det da jeg fikk ny I-pod til jul. Jeg klarte ved en feil å stille den inn på japansk som språk. Så da tok mannen min over og tok med seg Ipod'en ned til pc'n for å finne ut hva som kunne gjøres. Gjett om jeg triumferte da jeg kom ned og fikset den selv. Det sto nemlig i bruksanvisningen hvordan jeg kunne nullstille den.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:42   #22
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Forresten, jeg spør ofte om hjelp når det gjelder ting til bilen, jeg. Det er ikke noe flaut i det. Men så er jeg jo blondine også, da...

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 14:54   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner poenget ditt, Teofelia, men det er da ingen skam å være hjelpesløs på noen områder, det kan gå på både kunnskap, interesse, vilje og evne. Jeg må selv innse at jeg er ei dame med 11 tommeltotter, klønete og knotete med hammer, sag og tekniske duppeditter. Mye går sikkert på vilje og interesse, mye får man til hvis man virkelig prøver. Jeg kan godt opplyse høyt om det, med humor i blikket og stor dose selvironi. Det er ikke skryt.
For å være ærlig, jeg er veldig glad noen andre skifter dekk på bilen, og det å lære seg hvor man skifter olje og heller på spylevæske er på sånn "jeg må lære meg en gang jeg orker-liste". På lik linje med en del annet. Men som sagt, i likestillingens interesse er det selvfølgelig viktig at kvinner føler at de ihvertfall kan hvis de vil. Samme som en mann og vaskemaskinen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 15:14   #24
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg kan;
skifte dekk - reservedekket ligger i gulvet i bagasjerommet
fylle luft
fylle olje
fylle spylervæske
bruke startkabler
skifte vinduspussere
skifte pærer
skifte sikring
og er en kløpper på å lese intsruksjonsbøkene, så jeg ville nok ikke stått fast.
I tillegg kan jeg ringe far eller den kjekke mannen hos Viking ( som kommer når jeg har låst lille E inn i bilen ).

Jeg foretrekker å ringe far, så kan han ordne opp

Dette er det jeg kan å.

Men fikk ny bil for 2 år siden og min første diselbil, da måtte jeg ringe hjem til mann for å høre hvor jeg skulle fylle, var litt nervøs for å helle innpå landbruksdiesel.

Men så har jeg vært med å skifte oljefilter og viftereim med søstra.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 12:07   #25
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har nå funnet ut av hvorfor jeg ikke vet hvor tennpluggene på bilen min er.

Den enkle grunnen er at det er dieselbil og den har ikke tennplugger

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 12:13   #26
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Eh, egentlig veldig dårlig. Alle tror at jeg har full peiling på biler,
bare fordi jeg har vokst opp med, og har kjørt bilcross. De tar skammelig feil.

Jeg kan bytte dekk, fylle bensin (tro det eller ei), fylle på spylervæske, peile olje om jeg må
(og ta en telefon eller to), og bruke startkabler (selv om jeg synes de er fryktelig skumle).

Gammel 28-06-07, 12:14   #27
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Har nå funnet ut av hvorfor jeg ikke vet hvor tennpluggene på bilen min er.

Den enkle grunnen er at det er dieselbil og den har ikke tennplugger

Gammel 28-06-07, 12:18   #28
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ca ingenting. DVs jeg har aldri prøvd. Jeg hadde sikkert fått noe til om jeg måtte. Jeg fyller bensin og thats it. Dette er ikke noe jeg skryter av, men sånn er det bare.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 12:59   #29
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan forresten ikke bytte dekk, har aldri prøvd, men skulle nok fått det til om jeg hadde havarert. Tror jeg...

Står jo hvordan man gjør det i instruksjonsboka. Tror jeg skal prøve selv neste gang, det er jo ganske så kjekt og kunne skifte dekk selv.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 13:04   #30
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet hva den heter, hvilken farge den er og hvor jeg fyller bensin. :kjerring:

Gammel 28-06-07, 13:14   #31
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Kan det jeg skal gjøre selv
Ellers har man jo verksted
I nye biler, min er 2006 modell, så er det svært begrenset hva man kan gjøre selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.