Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre og fokus på kristendomsarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-16, 20:12   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Høyre og fokus på kristendomsarv

Hva er greia med at Høyre har så fokus på norsk arv og kristendom for tiden? Erna tenner julegraner på turne og skriver på fb at kirkekaffe og adventsgudstjeneste er flotte tradisjoner, mens kulturminister Helleland har en merkelig "alt var bedre før"-aktig fb-status med fokus på at ingen barn har vondt av skolegudstjeneste. Bent Høie har det samme 16. november.

Er det et forsøk på å gjøre som Listhaug mht blogging og personlig status? Er det valgkamp for å hente velgere fra kristne Krf og fremmedfryktende Frp? Eller er det helt tilfeldig? Kanskje et vedtak jeg ikke har fått med meg?

Mulig jeg tar feil. Synes bare det er så rart hvorfor det plutselig er fokus på hvor viktig det er å være stolt av det norske i kombo med kristendom.

Gammel 27-11-16, 20:15   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Jeg tror, som deg, at det er et ledd i en strategi for å holde på KrF og konkurrere med dem og FrP om de verdikonservative stemmene. For dette er egentlig ganske utypisk for Høyre. De har da vært mye mer liberale og åpne enn dette de siste årene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:30   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Har lurt på det samme og stusser over hele greia. Hadde jo egentlig trodd at de ville ha støttet retningslinjene som sier at det skal være et reelt valg angående dette med skolegudstjeneste. Er enig med Blå om grunnen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:30   #4
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt skremt av det jeg, og lurer på hvor landet mitt er på vei. Støre også deltar på suspekte kristendomssamlinger langt uttafor kritisk sans. Var vel i sommer og husker ikke hvilken samling det var.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:37   #5
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er ganske fornuftige "finger i jorden"-utspill som imøtegår den voldsomme frykten for kristenlus som fremmes av en del.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:39   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker det er fornuftig å være tros-vennlige generelt for tiden, både med tanke på kristendom- og islamfrykt.

Gammel 27-11-16, 20:44   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tenker at det er ganske fornuftige "finger i jorden"-utspill som imøtegår den voldsomme frykten for kristenlus som fremmes av en del.

Jeg synes det er veldig rart å ikke evne å forestille seg hvordan det er å tilhøre minoritetsreligion/trosamfunn i en skole der verdiene til et annet trosamfunn/religion blir så til de grader fremmet, og jeg synes det er helt utrolig å ikke være villig til å ta hensyn til det. Folk er ikke redde for kristenlus, de er bare ikke interesserte i at en tro de ikke selv føler de tilhører skal være en del av en skole som man har plikt til å sende ungene sine til.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:48   #8
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er veldig rart å ikke evne å forestille seg hvordan det er å tilhøre minoritetsreligion/trosamfunn i en skole der verdiene til et annet trosamfunn/religion blir så til de grader fremmet, og jeg synes det er helt utrolig å ikke være villig til å ta hensyn til det. Folk er ikke redde for kristenlus, de er bare ikke interesserte i at en tro de ikke selv føler de tilhører skal være en del av en skole som man har plikt til å sende ungene sine til.

Jeg er oppvokst som minoritet der og omgås veldig mye høyere andel muslimer og andre minoriteter enn de fleste.
Jeg tror livssynsåpent samfunn er veien å gå, ikke fundamentalistisk fryktkultur, hverken fra religiøse eller ateister.

Gammel 27-11-16, 20:51   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gudstjenester i skolen er ikke livssynsåpent med mindre det gjøres til en obligatorisk del av opplæringen sammen med besøk i moske, synagoge og tilsvarende.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 20:58   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Julegudstjenester er ikke livssynsåpent.

Jo i høyeste grad! Det er også fredagsbønnsbesøk, besøk i templer hvor riter skjer hele tiden osv.

Gammel 27-11-16, 20:58   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå syns jeg du framsto som utrolig nedlatende, Guava.

At min sønn ikke går i kirka med resten av klassen, handler overhodet ikke om at han, eller vi, er redde for å få "kristenlus." Gutten har tatt et tidlig, reflektert, standpunkt om at han ikke tror på Gud, og han velger derfor ikke følge flokken av kamerater den dagen, da han ikke ser poenget med det. Hans valg er, selvsagt, påvirket av at foreldrene er ateister, og når han har spurt, har vi svart at vi ikke tror Gud finnes. Finner han Gud en gang i framtiden, er han hjertelig velkommen til det, og vil være et like høyt elsket medlem av familien, som alle andre kristne familiemedlemmer og venner er, fulle av kristenlus eller ei.
At jeg ikke ønsker forkynnelse i skoletiden handler om at jeg, all den tid jeg ser på religion som en tro og ikke en viten, ikke ønsker at en religion skal ha større fortrinn som sannhet enn de andre religioner elevene, selvsagt, skal undervises om og få kunnskap om i skolen. En julegudstjeneste bør framstå som forkynnende, ellers er det ikke store poenget i den gudstjenesten, spør du meg. I en gudstjeneste lærer man at Jesus er Guds sønn og kom til jorden som frelser for menneskene. Dette er jo poenget med kristendommen, og skal, selvfølgelig, fremdeles forkynnes i kirken.

Jeg mener dog at i skoletiden kan man lære at kristne tror at Jesus er Guds sønn, osv, på lik linje som at muslimer tror, jøder tror, shiker tror og ateister faktisk tror vi med. (Jeg stikker finger'n i jorda her og innrømmer at min ateisme er like trosbasert som din kristendom og min venninnes islam. Ingen av oss vet, det er det eneste vi vet.)

Så, da jeg mener det er en privatsak for noen og enhver hva man tror på/velger ikke å tro på, så velger jeg og å mene at skolen ikke er arena for forkynning. Vil jeg at min sønn/våre skal møte forkynnende kristendom, er jeg, og de fleste andre jeg kjenner med samme livssyn og holdninger, fullstendig klar over at kirka er åpen for besøkende hver søndag generelt, og at det er utrolig hyggelig å gå i kirka julaften for å få stemninga under huden.

Å slenge ut kortet om at vi er redde for kristenlus framstår som så nedlatende at det faktisk er litt trist.

Gammel 27-11-16, 20:58   #12
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst som minoritet der og omgås veldig mye høyere andel muslimer og andre minoriteter enn de fleste.
Jeg tror livssynsåpent samfunn er veien å gå, ikke fundamentalistisk fryktkultur, hverken fra religiøse eller ateister.

Det er stor forskjell på å være fundamentalistisk ateist og å være mot plikt til å sende unga på religiøs forkynning.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 21:00   #13
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Alt det Inagh sa!

Gammel 27-11-16, 21:00   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Gudstjenester i skolen er ikke livssynsåpent med mindre det gjøres til en obligatorisk del av opplæringen sammen med besøk i moske, synagoge og tilsvarende.

Nå er ikke gudstjeneste obligatorisk, men noe man får velge.
Det gjelder også moskébesøk og synagogebesøk.

Gammel 27-11-16, 21:01   #15
Guava

Guava sin avatar

Standard

Joda jeg slang med leppa, men opplever nok dere som veldig fordømmende.

Gammel 27-11-16, 21:05   #16
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Nå er ikke gudstjeneste obligatorisk, men noe man får velge.
Det gjelder også moskébesøk og synagogebesøk.

det er stor forskjell på gudstjeneste (forkynning) og besøk i moské og synagogen, der elever ikke deltar i seremoniene, men kun observerer. Det er uforstaåelig for meg at mange synes å gå glipp av dette.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-16, 21:05   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Når ungene mine skal besøke moské håper jeg virkelig de får oppleve hva som skjer i moské.

Vi hadde besøk av HEF på skolen da jeg var ungdom. De lot ikke som de var ateister liksom.

Jeg skulle ønske at fokus ble rettet mot forståelse og dialog og den virkelige utfordringen, at polarisering øker. Der tror jeg kravet om religiøs tabuisering bare fører negativt hen.

Gammel 27-11-16, 21:07   #18
Guava

Guava sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

det er stor forskjell på gudstjeneste (forkynning) og besøk i moské og synagogen, der elever ikke deltar i seremoniene, men kun observerer. Det er uforstaåelig for meg at mange synes å gå glipp av dette.

Mine unger deltar i sang på skolen, sanger på tvers av mitt livssyn.
De deltar på veldig mange ting som går på tvers egentlig. Jeg synes det er rart å være så redd akkurat det.

Gammel 27-11-16, 21:14   #19
vixen

vixen sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Mine unger deltar i sang på skolen, sanger på tvers av mitt livssyn.
De deltar på veldig mange ting som går på tvers egentlig. Jeg synes det er rart å være så redd akkurat det.

Jeg er ikke redd for noe som helst. Kjenner jeg blir ordentlig irritert av at du tenker dette handler om frykt og "kristenlus". Det jeg ønsker meg er at det til jul kunne kommet et skriv fra skolen om at kirken har invitert til gudstjeneste og at de som vil kan få fri for å delta der. På skolen vil det være slik og slik avlsutning. De som vil delta på gudstjeneste kan melde seg på slik.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det liksom skal være en dårlig måte å arrangere det på. Den som vil kan jo delta! Men neida, det skal liksom være slik at de som ikke ønsker skal melde seg aktivt av til et opplegg som ingen vet hva er og som man får inntrykk av at er brysomt at noen vil.

Gammel 27-11-16, 21:15   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er i dag et valg. Men ministrene jeg omtaler i første innlegg snakker jo ned valgmuligheten vi i dag har. Det synes jeg er oppsiktsvekkende.

Jeg er selv relativt "ikke-praktiserende statskirkekristen" og mener i aller høyeste grad at forkynnelse ikke hører skolen til (med mindre man også oppsøker forkynnelse i andre gudshus) og at man selvsagt bør få velge. Junior får selv velge. Hadde han ikke gått i kirken er det IKKE fordi jeg er redd for kirkelus!!

Anyhow, jeg var egentlig mest interessert i å diskutere Høyres strategi, ikke atter en ja/nei til julegudstjeneste i skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.