|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvLille my.. Livssynsnøytralitet kan ha ganske ekstreme konsekvenser slik jeg ser det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvTallullah.. går du inn i et klasserom eller på en arbeidsplass. Er det da kristen makt som dominerer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Syns du det er noen annen makt som dominerer? Jeg syns du blander kortene. Du snakket om argumentasjonen, om at kristne barn blir uthengt og at motstanderne av skolegudsjenester bruker overgrepsretorikk. Og så skal vi plutselig snakke om maktforholdet på en arbeidsplass eller i et klasserom?
![]() |
#84 |
|
Det er relevant når spørsmål om majoritet vs minoritet og "war on christians"-begrepet trekkes inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
maler
|
Hvordan tenker du at en religionsnøytral skole fortoner seg til forskjell fra idag?
![]() |
#86 |
|
Det innebærer i hvert fall en skole der religion ikke utøves som en del av opplæringen, evt. at den utøves likeverdig for alle religioner. Og jeg er uenig i at å "luke vekk" all religion, når vi tross alt snakker om utøvende religion, ikke er å være nøytralt.
![]() |
![]() |
#87 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker at en religionsnøytral skole ikke legger opp til arrangement der barnegruppen deles opp etter hvilke religioner man har. At alle arrangement skolen deltar på er inkluderende for alle.
![]() |
#88 |
maler
|
Men er dette mulig tror du, hvis man skal legge til grunn at arrangementet ikke bare er åpent for alle, men også greit å delta på for alle?
![]() |
#89 |
|
Hva er utøvelse av religion? |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Semiaktiv
Så lenge de ikke har religiøst innhold ja (og snakker da om sosiale arrangement, ikke om religiøse seremonier man overværer for å lære om religionen og tradisjoner knyttet til den).
![]() |
#91 |
maler
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJulearrangementer er vel i seg selv ikke uproblematisk for alle, og ved å gjøre dem fullstendig sekulære vil det ikke oppleves som hverken nøytralt eller greit for mange. Jeg tror faktisk at den eneste muligheten man har for den typen nøytralitet er å droppe markering av høytider og merkedager fullstendig.
![]() |
#92 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Dette ja, samt at man selvsagt ikke fremstiller noen religioner som 'sannere' enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
Ville det være problematisk for en kristen å delta i en seremoni hvor man frasier seg troen på gud? Ville det være problematisk for en kristen at ens barn var med på en slik seremoni i regi av skolen hvert år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Medlem siden: Jan 2011
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg misliker sterkt å utføre religiøse handlinger som jeg ikke tror på. Sanger er noe annet enn bønn føler jeg, det gjør meg lite så lenge det ikke er for drøyt innhold. En bekjent opplevde at ungene måtte synge en sang som het "Det blir ikke jul uten Jesus" i barnehagen, noe som ikke var så kjekt når de selv feiret jul uten noe Jesus. Klart det bare er ord, men for meg handler det om et konformitetspress jeg nok har kjent på hele mitt liv. Det var nok verre på 80-tallet når jeg var barn, men det er ikke sånn at det ikke eksisterer lenger, det gjør det i høyeste grad her jeg bor på vestlandet. Jeg har prøvd en gang å få skolen til å si hva alternativ til gudstjeneste er, men det hadde de visst ikke planlagt. Julefesten før jul er svært preget av den enkelte lærers livssyn og det var andakt på julekonserten til korpset. Jeg tviler sterkt på at mine unger kommer til å bli tatt med i noen andre gudshus enn kirken av skolen, det er ikke mange av dem i nærheten annet enn pinsemenigheter, frikirker og bedehus. Og vi lar dem jo også delta på alt dette, så lenge de ikke selv tar initiativ til å ikke ville være med. For jeg orker ikke være den som nekter dem å dra sammen med vennene sine. Så dette presset fungerer jo på meg dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Semiaktiv
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg er hjertens enig med Zinatara, sanger er noe ganske annet, for meg i alle fall.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-12-16 kl 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Borte
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvRart at det i noen diskusjoner er så viktig for enkelte at alle inkluderes i et feks et selskap, mens i andre diskusjoner er det helt legitimt at hele samfunnet er bygget opp rundt at skoleinstitusjonen har et grunnleggende, eksklusivt religionsstandpunkt. Også blir det legitimert med at det ikke er skadelig eller har konsekvenser. Og hvis man er for en religionsnøytral skole så er man ekstrem.
![]() |
#97 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg syns det er uheldig at slike diskusjoner ofte blir så veldig polarisert.
![]() |
#98 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvLinda Hofstad Helleland har forresten et "alt var bedre før"-innlegg på FB i dag, som etter en søkt sammenlikning med konkurranser og idrettsdager på skolen (at en gutt alltid ble valgt sist på laget, tenkte vi ikke over...(!)), oppsummeres i at før gikk vi alle på skolegudstjeneste og tok ikke skade av det. Pluss kulturarv osv. Sist redigert av Galathea : 29-11-16 kl 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Semiaktiv
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg lurer litt på hvorfor akkurat det med å beholde skolegudstjenesten har blitt så viktig for politikere og andre. Det er jo egentlig en veldig liten sak, men man skulle nesten tro det var snakk om å avlyse hele julefeiringa. Skolegudstjenesten har for mange blitt symbol på selve Den Norske Kulturarven, ser det ut til.
![]() |
#100 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg har gått på skole som aldri har deltatt på skolegudstjeneste og det gikk bra med meg.
![]() |
|
|