Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre og fokus på kristendomsarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-16, 12:00   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er veldig trygt og godt å ha som fanesak noe som har null innvirkning på en selv og egen hverdag, og som ikke krever noen innsats overhode. Jeg lurer litt på hvor mye alle disse forkjemperne for å beholde skolegudstjenesten støtter opp om norsk kulturarv ellers. Det er naturligvis individuelt, og det er selvsagt mange som gjør både det ene og det andre. Men jeg kjenner også flere som drar til fjells på 17.mai for å "slippe unna styret", kaller norsk folkemusikk for "felegnikk", kan ikke teksta på en eneste julesang, knapt nok nasjonalsangen, og som aldri viser seg i kirka utenom bryllup eller begravelser. Men DETTE er de engasjert i, for da er det plutselig så viktig å ta vare på kulturarven vår.

Jeg synes det er viktig å ta vare på kulturarven vår på mange områder, ikke bare når det gjelder skolegudstjenesten, og det tror jeg faktisk gjelder ganske mange andre også. Det er ikke slik at alle som ønsker å beholde skolegudstjenesten "kaller norsk folkemusikk for felegnikk" etc. Korpsmusikk kan jeg derimot styre min begeistring for.
Og så har jeg jeg lyst til å stille et spørsmål i retur til deg: Hvorfor har så mange skolegudstjenesten, med motsatt fortegn, som fanesak når det har null innvirkning på egen hverdag? Når det gjelder integrering av minoritetsspråklige elever, det argumentet jeg oftest hører fra motstandere av skolegudstjeneste, er det jo så utrolig mange andre ting som er viktigere å ha som fanesak-hvis man ønsker å bidra- enn den ene timen i året noen elever går i kirken.

Fluke: Hvis du aldri har vært på en skolegudstjeneste kan du jo streng tatt ikke vite hva du mangler og ikke i sekken din.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 12:10   #102
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er sant.

Gammel 29-11-16, 12:30   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ikke "null innvirkning på egen hverdag" når skolen år etter år etter år legger opp til forkynnende skolegudstjeneste før jul som den naturligste ting i verden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 12:48   #104
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er viktig å ta vare på kulturarven vår på mange områder, ikke bare når det gjelder skolegudstjenesten, og det tror jeg faktisk gjelder ganske mange andre også. Det er ikke slik at alle som ønsker å beholde skolegudstjenesten "kaller norsk folkemusikk for felegnikk" etc. Korpsmusikk kan jeg derimot styre min begeistring for.
Og så har jeg jeg lyst til å stille et spørsmål i retur til deg: Hvorfor har så mange skolegudstjenesten, med motsatt fortegn, som fanesak når det har null innvirkning på egen hverdag? Når det gjelder integrering av minoritetsspråklige elever, det argumentet jeg oftest hører fra motstandere av skolegudstjeneste, er det jo så utrolig mange andre ting som er viktigere å ha som fanesak-hvis man ønsker å bidra- enn den ene timen i året noen elever går i kirken.

Fluke: Hvis du aldri har vært på en skolegudstjeneste kan du jo streng tatt ikke vite hva du mangler og ikke i sekken din.

Les:

Jeg lurer litt på hvorfor akkurat det med å beholde skolegudstjenesten har blitt så viktig for politikere og andre. Det er jo egentlig en veldig liten sak, men man skulle nesten tro det var snakk om å avlyse hele julefeiringa. Skolegudstjenesten har for mange blitt symbol på selve Den Norske Kulturarven, ser det ut til.

Det er veldig trygt og godt å ha som fanesak noe som har null innvirkning på en selv og egen hverdag, og som ikke krever noen innsats overhode. Jeg lurer litt på hvor mye alle disse forkjemperne for å beholde skolegudstjenesten støtter opp om norsk kulturarv ellers. Det er naturligvis individuelt, og det er selvsagt mange som gjør både det ene og det andre. Men jeg kjenner også flere som drar til fjells på 17.mai for å "slippe unna styret", kaller norsk folkemusikk for "felegnikk", kan ikke teksta på en eneste julesang, knapt nok nasjonalsangen, og som aldri viser seg i kirka utenom bryllup eller begravelser. Men DETTE er de engasjert i, for da er det plutselig så viktig å ta vare på kulturarven vår.

Jeg har ellers sagt flere ganger at jeg ikke er mot at det skal arrangeres julegudstjenester for barn. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal foregå i skoletida. Hvis folk er så opptatt av å ta vare på akkurat den delen av kulturarven vår, så greier de fint å bidra til dette gjennom å ta med ungene på julegudstjeneste selv.

Grunnen til å droppe deltakelse på gudstjeneste i skoletida er ikke for å integrere minoritetsspråklige elever. Jeg er enig i at det er mye viktigere å jobbe med dette i hverdagen. Hovedgrunnen for min del er at skolen ikke bør legge opp til sosiale arrangement som deler elevgruppen opp i "de kristne" og "de andre, og bidra til å tydeliggjøre forskjeller. At aktiviteter i regi av skolen skal inkludere alle elever, uavhengig av livssyn, er faktisk en fanesak for meg, uansett hvilken dag i året det gjelder. De sosiale arrangementene bør være felles, og bidra til samhold, ikke splittelse. Det gleder selvsagt alle sosiale arrangement, ikke bare til jul, men så vidt jeg vet er det bare ved juletider dette praktiseres.

Sist redigert av My : 29-11-16 kl 13:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 13:40   #105
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da tidlig for julegudstjenestediskusjonen på FP i år!

Jeg gidder ikke en gang til, tror jeg, men dette er en helt klassisk Høyre-sak, i tråd med verdikonservatorisme og kristne grunnverdier. En av grunnene til at jeg ikke er i folden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 13:55   #106
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er ikke så vanlig at H fronter det så høylydt og unisont? Jeg synes det er litt skummelt, jeg. Oss og dem. Skjønt, det er jo helt i tråd med integreringsministerens oppførsel.

Gammel 29-11-16, 13:59   #107
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men det er ikke så vanlig at H fronter det så høylydt og unisont? Jeg synes det er litt skummelt, jeg. Oss og dem. Skjønt, det er jo helt i tråd med integreringsministerens oppførsel.

Jeg er litt spent på når hun egentlig skal begynne å jobbe med integreringsdelen av stillingen sin. Om hun har iverksatt tiltak for å bedre integreringen har det i alle fall vært veldig hemmelig.

Gammel 29-11-16, 14:12   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det var da tidlig for julegudstjenestediskusjonen på FP i år!

Jeg gidder ikke en gang til, tror jeg, men dette er en helt klassisk Høyre-sak, i tråd med verdikonservatorisme og kristne grunnverdier. En av grunnene til at jeg ikke er i folden.

Det er faktisk den andre i år!

Gammel 29-11-16, 14:29   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man skal gi "folk flest" nok kred til at man ikke tillegger dem skitne motiver for å ikke ønske å miste skolegudstjenesten. Det finnes rett og slett mange, mange mennesker som har gode minner fra egne skolegudstjenester, som syns det er en stemningsfull og høytidelig måte å starte juleferien på, som husker luktene og lydene og den litt elektriske "SNART JUL!"+Deilig er jorden+den litt for lange prekeken+salmene som halter litt+det å komme ut i kulda og stampe litt i bakken mens man ønsker alle God jul som noe veldig FINT, rett og slett. Noe de virkelig, virkelig liker, og virkelig, virkelig ønsker at barna skal få oppleve og som de vil savne om det blir borte/blir erstattet med "invitasjon til kirkebesøk en gang i desember". Og som ikke syns det er rimelig at dette som de liker så godt skal tas fra dem, fordi noen ANDRE ikke liker det.

Vi har skolegudstjeneste siste dag før ferien hos oss. Jeg er i posisjon til å gjøre noe med det, men velger aktivt å la være, og har begrenset meg til å sørge for at det er et veldig koselig og stemningsfullt tilbud på skolen samtidig, og at skolen skal være VELDIG lydhøre overfor de som skulle ytre ønske om å gjøre ting annerledes. Det har det ikke vært, og gudstjenesten er veldig, veldig høyt verdsatt.

Jeg er 100% hedning, men ville virkelig sørget over tapet av denne tradisjonen dersom den skulle bli borte.

Jeg sier ikke at den nostalgien skal være førende, altså, men syns vi skal anerkjenne folks helt reelle følelse av å miste noe som betyr noe for dem, dersom skolegudstjenesten ble borte.

Gammel 29-11-16, 15:28   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg synes det er vanskelig å diskutere dette når det oppfattes som at man tillegger folk skitne motiver eller er redd kristenlus når man er negativ til skolegudstjeneste.

Gammel 29-11-16, 15:36   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var den der "felegnikk"-greia jeg syns var å tillegge folk skitne motiver. Jeg syns det mer enn insinueres at grunnen til at folk "plutselig" har blitt så opptatt av skolegudstjeneste er at de vil markere "oss" og "dem", at det har blitt en symbolsak for "det norske". Og det syns jeg er respektløst mot folks genuine følelse av at dette er noe som har en verdi for dem.

Gammel 29-11-16, 15:52   #112
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og det stemmer sikkert for deg Poly, i innlegget du sikter til ble det vel ikke generalisert, for andre igjen er julegudstjenesten og debatten rundt en utmerket anledning til å lire av seg kommentarer om våre nye landsmenn og snart får vi vel ikke feire 17. mai igjen og Norge er et kristent land! og så videre.

Kommentarene er stappfulle av det nutildags.

Gammel 29-11-16, 15:52   #113
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var den der "felegnikk"-greia jeg syns var å tillegge folk skitne motiver. Jeg syns det mer enn insinueres at grunnen til at folk "plutselig" har blitt så opptatt av skolegudstjeneste er at de vil markere "oss" og "dem", at det har blitt en symbolsak for "det norske". Og det syns jeg er respektløst mot folks genuine følelse av at dette er noe som har en verdi for dem.

Det er fordi jeg vet om mange konkrete tilfeller. Folk som freser i sosiale media over kulturarven som den PK venstresiden vil ta fra oss, folk som jeg vet aldri har brydd seg filla om den slags før (blant annet enkelte barndomsvenner, som aldri selv gjorde annet enn å bølle og sabotere julegudstjenesten, før de begynte å skulke den, og dermed neppe er fylt av særlig varme minner derfra). Og for ordens skyld, det med å underbygge en oppfatning om "oss" og "dem" har jeg ikke omtalt som et bevisst motiv for noen, men som en utilsiktet (og forhåpentligvis uønsket) konsekvens av ordningen.

Men selvsagt er det mange som ønsker å beholde skolegudstjenesten ut fra mye edlere motiver enn som så. Forhåpentligvis de fleste. Men nå brukes det i tillegg for hva det er verdt av mange med skitne motiver. Det er det jeg synes jeg er skummelt. Og det er gjerne disse som roper høyest, og det er disse Frp appellerer til med sin retorikk. Og jeg er i grunnen enig med Guava i at jeg tror Høyre prøver å balansere disse med en mer dempet retorikk, der de heller spiller på de samme følelsene som du, Polyanna beskriver, og appellerer til de konservative og nostalgiske, og at det kan være en grunn til at det har blitt tydeligere uttalt hos Høyre i det siste.

Men undringen over disse "nyfrelste" var bare en betraktning jeg kom med i mitt ene innlegg, der jeg også presiserte at jeg vet at det bare gjelder en del. Ellers har jeg bare argumentert for hvorfor jeg selv mener gudstjenester ikke hører hjemme i skoletiden, uten å tillegge de som er for så veldig mange meninger (tror jeg i alle fall). Jeg synes i grunnen motstanderne av skolegudstjenester har blitt tillagt vel så mange meninger i denne diskusjonen.

Sist redigert av My : 29-11-16 kl 16:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 16:07   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror 80 % av dem som ønsker å beholde skolegudstjenesten, gjør det av å-så-koooooselig-grunner.

- No. 4 -
Gammel 29-11-16, 16:08   #115
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jepp, det tror jeg også, men jeg syns ikke det er noe å snille, egentlig. :likerkos:

#kosegruppa

Gammel 29-11-16, 16:12   #116
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Det gjelder vel ganske mye av det som foregår i kirka. Som dåp og bryllup, for eksempel.

Gammel 29-11-16, 16:18   #117
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt spent på når hun egentlig skal begynne å jobbe med integreringsdelen av stillingen sin. Om hun har iverksatt tiltak for å bedre integreringen har det i alle fall vært veldig hemmelig.

Ikke at jeg egentlig er interessert i å forsvare henne, men tiltaket med asylmottak der beboerne forplikter seg til å delta i integrerende tiltak, har jeg tro på.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 16:39   #118
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror 80 % av dem som ønsker å beholde skolegudstjenesten, gjør det av å-så-koooooselig-grunner.

Hva er galt med det egentlig?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 16:48   #119
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hva er galt med det egentlig?

Jeg synes det er like galt som å ønske beholde monarkiet fordi det er så trivelig med den smilende kongen. Det er jo fordi jeg har prinsipielle og rasjonelle argumenter mot, som blir møtt med irrasjonelle/emosjonelle grunner der man ikke ønsker å diskutere prinsippet. Alltid vanskelig å holde en diskusjon med to så forskjellige utgangspunkt

- No. 4 -
Gammel 29-11-16, 17:07   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, fysjom! Tenk å ha noe så tvivielt som motiv.

Jeg tror forresten ikke du har rett. Jeg tror det er mange som tenker at "nok er nok".
Ja til et flerkulturelt samfunn, ja til å hjelpe de vi har mulighet til å hjelpe, ja til kunnskap om og innsyn i andre lisvssyn og religioner for "norske" elever. Det skaper toleranse og kunnskap, som er nyttig når vi prøver å forstå hvorfor noen ikke kan svømme i badedrakt, noen bare kan vise øynene, noen velger å ikke konfirmere seg osv. Men hvorfor skal forståelsen og respekten bare gå den ene veien? Dette handler forresten ikke om muslimer og kristne. Det handler om at forståelsen og respekten til de som taler høyest mot skolegudstjensete (og for burka....ofte) ikke kommer begge parter til gode. Vi håper jo at burkinien blir lagt bort og kvinnesynet blir mer spiselig når folk får litt tid på seg i Norge, ingen skal presses til noe som helst. Det tar tid å innfinne seg med nye vaner og bli kjent med nye kulturer. Men kom igjen når det handler om skolegudstjenesten, da er det "nå må det bli slutt på dette tullet!" som gjelder, null forståelse for at også nordmenn trenger tid til å venne seg til endring. Jeg tror at det å tukle med julegudstjenesten i 2016 skaper det omvendte av det man er ute etter. Jeg tror det skaper mer polarisering og splid i samfunnet, ikke mer åpenhet og toleranse. Og jeg tolker altså statsministerens innspill som at hun også har skjønt dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.