|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg synes det er viktig å ta vare på kulturarven vår på mange områder, ikke bare når det gjelder skolegudstjenesten, og det tror jeg faktisk gjelder ganske mange andre også. Det er ikke slik at alle som ønsker å beholde skolegudstjenesten "kaller norsk folkemusikk for felegnikk" etc. Korpsmusikk kan jeg derimot styre min begeistring for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet har ikke "null innvirkning på egen hverdag" når skolen år etter år etter år legger opp til forkynnende skolegudstjeneste før jul som den naturligste ting i verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Les:
Jeg har ellers sagt flere ganger at jeg ikke er mot at det skal arrangeres julegudstjenester for barn. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal foregå i skoletida. Hvis folk er så opptatt av å ta vare på akkurat den delen av kulturarven vår, så greier de fint å bidra til dette gjennom å ta med ungene på julegudstjeneste selv.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-11-16 kl 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet var da tidlig for julegudstjenestediskusjonen på FP i år!
![]() |
#106 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvMen det er ikke så vanlig at H fronter det så høylydt og unisont? Jeg synes det er litt skummelt, jeg. Oss og dem. Skjønt, det er jo helt i tråd med integreringsministerens oppførsel.
![]() |
#107 |
Semiaktiv
Jeg er litt spent på når hun egentlig skal begynne å jobbe med integreringsdelen av stillingen sin. Om hun har iverksatt tiltak for å bedre integreringen har det i alle fall vært veldig hemmelig.
![]() |
#108 |
|
Det er faktisk den andre i år! |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg syns man skal gi "folk flest" nok kred til at man ikke tillegger dem skitne motiver for å ikke ønske å miste skolegudstjenesten. Det finnes rett og slett mange, mange mennesker som har gode minner fra egne skolegudstjenester, som syns det er en stemningsfull og høytidelig måte å starte juleferien på, som husker luktene og lydene og den litt elektriske "SNART JUL!"+Deilig er jorden+den litt for lange prekeken+salmene som halter litt+det å komme ut i kulda og stampe litt i bakken mens man ønsker alle God jul som noe veldig FINT, rett og slett. Noe de virkelig, virkelig liker, og virkelig, virkelig ønsker at barna skal få oppleve og som de vil savne om det blir borte/blir erstattet med "invitasjon til kirkebesøk en gang i desember". Og som ikke syns det er rimelig at dette som de liker så godt skal tas fra dem, fordi noen ANDRE ikke liker det.
![]() |
#110 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg synes det er vanskelig å diskutere dette når det oppfattes som at man tillegger folk skitne motiver eller er redd kristenlus når man er negativ til skolegudstjeneste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet var den der "felegnikk"-greia jeg syns var å tillegge folk skitne motiver. Jeg syns det mer enn insinueres at grunnen til at folk "plutselig" har blitt så opptatt av skolegudstjeneste er at de vil markere "oss" og "dem", at det har blitt en symbolsak for "det norske". Og det syns jeg er respektløst mot folks genuine følelse av at dette er noe som har en verdi for dem.
![]() |
#112 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvOg det stemmer sikkert for deg Poly, i innlegget du sikter til ble det vel ikke generalisert, for andre igjen er julegudstjenesten og debatten rundt en utmerket anledning til å lire av seg kommentarer om våre nye landsmenn og snart får vi vel ikke feire 17. mai igjen og Norge er et kristent land! og så videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Semiaktiv
Det er fordi jeg vet om mange konkrete tilfeller. Folk som freser i sosiale media over kulturarven som den PK venstresiden vil ta fra oss, folk som jeg vet aldri har brydd seg filla om den slags før (blant annet enkelte barndomsvenner, som aldri selv gjorde annet enn å bølle og sabotere julegudstjenesten, før de begynte å skulke den, og dermed neppe er fylt av særlig varme minner derfra). Og for ordens skyld, det med å underbygge en oppfatning om "oss" og "dem" har jeg ikke omtalt som et bevisst motiv for noen, men som en utilsiktet (og forhåpentligvis uønsket) konsekvens av ordningen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-11-16 kl 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg tror 80 % av dem som ønsker å beholde skolegudstjenesten, gjør det av å-så-koooooselig-grunner.
![]() |
#115 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJepp, det tror jeg også, men jeg syns ikke det er noe å snille, egentlig. :likerkos:
![]() |
#116 |
Semiaktiv
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet gjelder vel ganske mye av det som foregår i kirka. Som dåp og bryllup, for eksempel.
![]() |
#117 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ikke at jeg egentlig er interessert i å forsvare henne, men tiltaket med asylmottak der beboerne forplikter seg til å delta i integrerende tiltak, har jeg tro på.
![]() |
![]() |
#119 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg synes det er like galt som å ønske beholde monarkiet fordi det er så trivelig med den smilende kongen. Det er jo fordi jeg har prinsipielle og rasjonelle argumenter mot, som blir møtt med irrasjonelle/emosjonelle grunner der man ikke ønsker å diskutere prinsippet. Alltid vanskelig å holde en diskusjon med to så forskjellige utgangspunkt
![]() |
#120 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, fysjom! Tenk å ha noe så tvivielt som motiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|