Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre og fokus på kristendomsarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-16, 17:42   #201
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For en som ikke er religiøs er det vel samme greia? En sang om noe som ikke finnes?

Les tråden, du.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 17:45   #202
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Les tråden, du.

Ja, det er liksom det jeg har gjort da.
Og jeg skjønner fortsatt ikke helt greia. Forkynning ja, det er nå en ting. Men sang eller juleevangeliet opplest? Hva er forskjellen på juleevangeliet og Snekker Andersen om man selv ikke tror?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 17:49   #203
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså: Selv jeg som er for julegudstjeneste skjønner at det er forskjell på Snekker Andersen og juleevangeliet, både for de som tror og de som ikke tror.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 17:55   #204
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Altså: Selv jeg som er for julegudstjeneste skjønner at det er forskjell på Snekker Andersen og juleevangeliet, både for de som tror og de som ikke tror.

Fordi? Altså, jeg skjønner jo at det er forskjell, men det blir litt sånn kortsluttning hos meg når man kan synge På låven sitter nissen men ikke Glade Jul.

Men det er mulig jeg bare er ekstremt pragmatisk.

Gammel 30-11-16, 18:14   #205
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi? Altså, jeg skjønner jo at det er forskjell, men det blir litt sånn kortsluttning hos meg når man kan synge På låven sitter nissen men ikke Glade Jul.

Men det er mulig jeg bare er ekstremt pragmatisk.

Det handler om prinsipper og ærlighet og å ikke ønske å oppføre seg hyklersk ovenfor hverken seg selv eller andre.

Gammel 30-11-16, 18:31   #206
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guden i Deilig er Jorden er det mange som tror på og har sterke meninger om hvorvidt hans påbud skal gjelde slik eller sånn, her eller der.

Det er sjelden folks nissetroutøvelse har påvirkning på folks liv.

Gammel 30-11-16, 18:40   #207
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er liksom det jeg har gjort da.
Og jeg skjønner fortsatt ikke helt greia. Forkynning ja, det er nå en ting. Men sang eller juleevangeliet opplest? Hva er forskjellen på juleevangeliet og Snekker Andersen om man selv ikke tror?

For meg er det ingen forskjell på juleevangeliet eller Snekker Andersen. Men jeg synes det er utrolig respektløst og blasfemisk å oppsøke de kristnes hellige hus og la meg "underholde" av eventyr når dette ene eventyret er dønn alvor for de som tror.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 18:44   #208
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tror uansett deres diskusjoner at Høyre og FrP's frierier går til de som anser julegudstjeneste for ungene som en norsk tradisjon som ikke bør røres av en del nevnte grunner og at færre har et så bevisst forhold til tro/ikke tro som her.

Ja. Ikke lenge siden jeg var i middagselskap og plutselig havnet i en diskusjon om hvorfor/hvorfor ikke skolen burde lære elevene at engler finnes på ekte. "For det var så koselig for deres barn å ha denne trøsten". Motargumenter ble IKKE tatt vennlig imot. Av en person som ikke anså seg selv som særlig religiøs.

Gammel 30-11-16, 18:45   #209
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Alle troende er ikke like, altså. Jeg tror, men tar ikke juleevangeliet på dønn alvor og tror heller ikke på alt i trosbekjennelsen. Bare for å ha sagt det.

Gammel 30-11-16, 18:51   #210
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg trodde (i mitt enfold tydeligvis) at det meste i bibelen var lignelser og ment som læring. Ikke noe man skulle tro på, bokstav for bokstav?

Gammel 30-11-16, 18:51   #211
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

For meg er det ingen forskjell på juleevangeliet eller Snekker Andersen. Men jeg synes det er utrolig respektløst og blasfemisk å oppsøke de kristnes hellige hus og la meg "underholde" av eventyr når dette ene eventyret er dønn alvor for de som tror.

Jeg tror ikke det er dønn alvor for veldig mange av de som tror heller, altså. Og du må gjerne komme og la deg underholde også, jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det skulle være respektløst.

Gammel 30-11-16, 18:53   #212
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er noe jeg synes er litt rart. Jeg skjønner at man selv kan være ukomfortabel med det, men jeg ser ikke respektløsheten og blasfemien i å oppsøke hellige hus.

Jeg ville aldri oppsøkt en moské under bønn dersom muslimene der hadde opplevd at det var respektløst og blasfemisk, men mottakelsen har vært en helt annen i de fleste religiøse sammenhenger jeg har besøkt.

Det er veldig sjeldent trossamfunn mener at tilstedeværelse av ikke-troende/annerledestroende er respektløshet så lenge man oppfører seg normalt ok.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 18:57   #213
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja. Ikke lenge siden jeg var i middagselskap og plutselig havnet i en diskusjon om hvorfor/hvorfor ikke skolen burde lære elevene at engler finnes på ekte. "For det var så koselig for deres barn å ha denne trøsten". Motargumenter ble IKKE tatt vennlig imot. Av en person som ikke anså seg selv som særlig religiøs.

Men bør skolen mene noe om det i det heletatt? For de som tror er engler ekte.
Og det er vel det man bør lære på skolen? At for de som tror, er troen høyst reel. Det er ingen her som kan bevise at engler ikke finnes?

Gammel 30-11-16, 18:58   #214
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også noe med at det er litt ukult å være gjenstand for hensyntagen som ikke det er uttrykket ønske om.

Jeg møter opp i HEF-seremonier selv om ting jeg har hørt sagt der har vært litt uspiselige for meg. Jeg tror likevel ikke det er respektløst av meg å være tilstede? Jeg tror heller ikke de som er der tenker at jeg burde latt være å komme? Det har virket som om det har blitt tatt positivt opp mer enn det motsatte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 18:59   #215
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er også noe med at det er litt ukult å være gjenstand for hensyntagen som ikke det er uttrykket ønske om.

Ja, nettopp.

Gammel 30-11-16, 19:15   #216
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Og det er vel det man bør lære på skolen? At for de som tror, er troen høyst reel. Det er ingen her som kan bevise at engler ikke finnes?

Den jeg snakket med mente ikke det du her skriver, fordi det er så koselig å tro på engler. Så derfor burde skolen si at engler finnes. Så blir det koselig for alle barn.

Jeg mener det du her skriver, at skolen bør være tydelig i at "noen TROR at..."

Gammel 30-11-16, 19:25   #217
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke dette med at det skal være respektløst å møte opp i sammenhenger man ikke føler seg hjemme i. Er det respektløst andre veien? Hvis man mener små barn bør døpes, er det respektløst å møte opp i noens navnefest? Jeg synes oftere det er andre veien rundt, at det mest respektløse er å utebli der man er ønsket. Jeg liker ikke å bli tatt sånne hensyn til i hvertfall.

At man velger å ikke fremsi trosbekjennelse skjønner jeg godt. Jeg hadde avstått fra det motsatte. Men det hadde vært av hensyn til meg selv, ikke de andre i rommet. Ta ansvar selv for det man ikke ønsker å være med på, ikke plasser det på en falsk hensyntakelse av andre.

Gammel 30-11-16, 19:30   #218
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg faller litt av her, og der jeg oppfatter at noen (ikke nødvendigvis du, Floksa) mener at det ikke finnes noe som er objektivt eller nøytralt når det gjelder religion. Jeg har stor respekt for enkeltpersoners tro, men jeg mener fortsatt at det er grenser for hva som bør være offisielle sannheter. Jeg er helt enig i at elevene må lære om at troen er helt reell for dem det gjelder, og at det ikke legges føringer i noen retning (selvsagt heller ikke mot at det er mer riktig å ikke tro) men jeg synes ikke det går an at man skal stå og gi uttrykk for at det er like sannsynlig at det finnes engler som at det ikke gjør det. Det er vel noe med "bevisbyrden" her, man trenger normalt sett ikke å bevise at man mener noe ikke eksisterer. Nå er det kanskje sjelden man vil komme i en situasjon i skolen som vil gjøre dette til et problem, som oftest holder det vel sikkert å si at det er noen som tror ditt og noen som tror datt. Men hadde læreren sagt at "det kan godt hende engler finnes, det er jo ingen som kan bevise at de ikke gjør det " hadde jeg blitt rimelig målløs.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 19:31   #219
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er ikke så mye de andre som er til stede, som konseptet, tanken om respekt stammer fra. Så kan man jo mene at det er falskt så mye man vil, det er for meg uinteressant. Og gudstjeneste er jo ikke akkurat en setting som innbyr til dialog og diskusjon. Det er heller ikke spesielt interessant for meg å stilltiende sitte og bidra til ideen om en lydhør menighet som smiler og nikker til det som blir sagt.

Gammel 30-11-16, 20:38   #220
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg forstår ikke dette med at det skal være respektløst å møte opp i sammenhenger man ikke føler seg hjemme i. Er det respektløst andre veien? Hvis man mener små barn bør døpes, er det respektløst å møte opp i noens navnefest? Jeg synes oftere det er andre veien rundt, at det mest respektløse er å utebli der man er ønsket. Jeg liker ikke å bli tatt sånne hensyn til i hvertfall.

Der har du misforstått fullstendig. Jeg har aldri sagt eller ment at det respektløst å møte opp, og kan ikke se at noen andre har sagt det. Jeg har aldri ment at det er respektløst verken å være til stede i barnedåp, bryllup eller i vanlig gudstjeneste. Det jeg snakker om som respektløst er å f.eks love å oppdra barnet i kristen tro, når man vet at man ikke kommer til å gjøre det. Til en viss grad også å døpe barnet, og late som om man synes det er noe hellig over vannet og prestens velsignelse, når man ikke synes det. Det vil si benytte seg av en religions ritualer som ramme om egen feiring, fordi man synes det er koselig, når innholdet ikke betyr noe.

Jeg føler meg heller ikke vel med å ramse opp trosbekjennelser eller delta i bønn, sammen med folk som tar det seriøst, når jeg selv ikke gjør det. De som tror bryr seg tydeligvis ikke, men jeg føler meg fortsatt ikke vel med det selv, siden jeg ville følt meg skinnhellig og falsk, og det ønsker jeg ikke å være.

Men det hindrer verken meg eller mine barn i å delta på julegudstjenester, man sier jo bare det man vil. Det var et innspill til Guavas spørsmål om hva som er problemet med å delta aktivt i religiøse handlinger som ikketroende, og egentlig langt på siden av det som var diskusjonen.

Sist redigert av My : 30-11-16 kl 20:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.