Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-16, 13:54   #121
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fagforeningen burde være en naturlig kanal, evt sende et spørsmål til de politikerne i kommunen som jobber med slikt. Vår kommune har fin oversikt over de ulike utvalg som finnes.

Dette virker kanskje som om det er tatt ut av en sci-fi-film, men vi har fått beskjed om at vi ikke har lov til å kontakte politikere. Ikke i akkurat denne saken, men det er en beskjed som har gått ut på generelt grunnlag. Alle slike henvendelser skal gå tjenestevei. Ingen skal sende e-post til en politiker. Det høres sykt ut, men sånn er det faktisk.

Det er mye i skolen som ikke er som det skal være, ytringsfriheten og demokratiet har ikke spesielt gode vilkår her.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-16, 13:57   #122
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nja, det er jo ikke psyko, det er helt vanlig å måtte gå tjenestevei om forhold som gjelder egen jobb. Sånn er min jobb også. Men fagforeningen kan jo gjøre som de vil. Man kan jo også være sleip og sende en anonym mail, for å reise problemstillingen.

Gammel 10-11-16, 14:22   #123
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg satser på at fagforeningene gjør jobben for meg. For meg er det en prinsippsak, og absolutt ikke viktig nok til at jeg går til politikerne med den - bare så det er sagt. Det er ganske mye jeg ville sagt til en politiker før jeg kom trekkende med bekymringer for min iPhone...

Gammel 10-11-16, 16:25   #124
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ut fra at man kan sende mail til hvem man vil fra sin private mail, men at arbeidsgiver helt riktig kan sette begrensninger for bruk av jobbmail.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 11:34   #125
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Tenker det er naturlig å ta ting tjenestevei så langt det går, eventuelt med bistand av tillitsvalgt og Arbeidstilsynet (verneombud, der det er naturlig) og ikke til media, politikere eller andre så lenge de ordinære mulighetene ikke er brukt.Det er vel tillitsvalgtrepresentasjon i et eller annet politisk oppnevnt administrasjonsutvalg, slik at de tillitsvalgte har en mulighet til å legge det fram politisk. Da tenker jeg den veien bør brukes, og ikke private sidespor.

Blir litt tilsvarende som for varsling, for meg. Bruk de kanalene man skal bruke, før man går utradisjonelt til verks. Det tenker jeg gavner saken best, også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 19:34   #126
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

https://www.nrk.no/sorlandet/elever-...rer-1.13248787

Se her, Darth!

Gammel 28-11-16, 19:36   #127
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

https://www.nrk.no/sorlandet/elever-...rer-1.13248787

Se her, Darth!

Ja?

Gammel 28-11-16, 19:36   #128
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Oi og sann. Det er jo et fint argument for å bli kompensert eller få mobil av skolen eller noe annet som er bedre enn dagens private løsning i hvert fall.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 19:37   #129
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja?

Leste du hele? Nederst står det at alle lærere må kompenseres for bruk av mobil til pålogging.

Gammel 28-11-16, 20:16   #130
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ikke helt problemet. Er det ikke bare å klargjøre med arbeidsgiver at uhell i klasserommet dekkes hvis og om det måtte skje? Altså klargjøre dette ved beskjed om at man må ha med mobilen inn i klasserommet? Hvis dette er noe man grubler på?
Hvis arbeidsgiver ikke er villig til å dekke uhell så ser jeg det som klart at arbeidsgiver skaffer jobbmobil som kan brukes. Ellers er det mye annet man kan gruble på som er viktigere.

Gammel 28-11-16, 20:19   #131
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg ser ikke helt problemet. Er det ikke bare å klargjøre med arbeidsgiver at uhell i klasserommet dekkes hvis og om det måtte skje? Altså klargjøre dette ved beskjed om at man må ha med mobilen inn i klasserommet? Hvis dette er noe man grubler på?
Hvis arbeidsgiver ikke er villig til å dekke uhell så ser jeg det som klart at arbeidsgiver skaffer jobbmobil som kan brukes. Ellers er det mye annet man kan gruble på som er viktigere.

Det er jo forsøkt klarlagt, men arbeidsgiver vil verken det ene eller det andre av det du foreslår.

Gammel 28-11-16, 20:23   #132
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er jo forsøkt klarlagt, men arbeidsgiver vil verken det ene eller det andre av det du foreslår.

Ah. Jeg skjønner.
Jeg tror at risikoen er så minimal at jeg trolig hadde valgt andre kamper.

Gammel 28-11-16, 20:26   #133
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ah. Jeg skjønner.

Ja, jeg bruker privat mobil på jobb stadig vekk, på turer og lignende uten å mukke jeg altså. Men synes det er litt rart at ikke jobben betaler hvis en elev ødelegger den, det gjør jeg.

Sist redigert av oslo78 : 28-11-16 kl 21:29.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 20:54   #134
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ellers er det mye annet man kan gruble på som er viktigere.

Dette syns jeg blir for dumt. Skal vi ikke kunne problematisere noe fordi det for eksempel er viktigere å diskutere hvordan vi kan få legemiddelindustrien til å lage medisiner for verdens fattige?

Det er problematisk om en arbeidstaker pålegges å bruke personlig utstyr i jobben uten at man tenker gjennom hva som vil skje om utstyret blir ødelagt i løpet av arbeidsdagen. Det må vi kunne diskutere selv om det foregår massakre i Aleppo.

Ikke minst bør vi diskutere dette ut fra et ståsted hvor vi risikerer at en lærer kan bli erstatningsansvarlig for ikke å ha sikret mobiltelefonen godt nok. (SV og MDG ble hacket OG fikk bot)

Jeg syns egentlig at utstyr som jobben krever at du skal ha tilgang til, det utstyret kan jobben godt betale for. For eksempel vil det for mobiltelefoner - i det minste i teorien - kunne føre til felles kjøreregler for sikkerhet rundt innlogging på mobiltelefon, for oppdatering av operativsystem, for begrensninger hva angår installering av apper, og så videre og så videre.

Så, ja, jeg syns definitivt dette er noe som bør diskuteres og problematiseres!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 23:09   #135
Trulte

Trulte sin avatar

Stort smil

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Dette syns jeg blir for dumt. Skal vi ikke kunne problematisere noe fordi det for eksempel er viktigere å diskutere hvordan vi kan få legemiddelindustrien til å lage medisiner for verdens fattige?

Det er problematisk om en arbeidstaker pålegges å bruke personlig utstyr i jobben uten at man tenker gjennom hva som vil skje om utstyret blir ødelagt i løpet av arbeidsdagen. Det må vi kunne diskutere selv om det foregår massakre i Aleppo.

Ikke minst bør vi diskutere dette ut fra et ståsted hvor vi risikerer at en lærer kan bli erstatningsansvarlig for ikke å ha sikret mobiltelefonen godt nok. (SV og MDG ble hacket OG fikk bot)

Jeg syns egentlig at utstyr som jobben krever at du skal ha tilgang til, det utstyret kan jobben godt betale for. For eksempel vil det for mobiltelefoner - i det minste i teorien - kunne føre til felles kjøreregler for sikkerhet rundt innlogging på mobiltelefon, for oppdatering av operativsystem, for begrensninger hva angår installering av apper, og så videre og så videre.

Så, ja, jeg syns definitivt dette er noe som bør diskuteres og problematiseres!

Ingen som har påstått at ikke du kan det! Men innenfor dette ligger jo andre vinklinger i samme diskusjon. Det blir for dumt dersom det skal bestemmes at noen innspill ikke kan være med... Just sayin'

Gammel 30-11-16, 09:48   #136
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille_Meg, vi kan definitivt diskutere hvorvidt man kan legge på en kommersiell bransje som allerede gjør veldig mye gratis for verdens fattigste, at de skal være ansvarlig for å redde verden, eller om det er samfunnets og politikernes jobb, men det bør i tilfelle være basert på fakta og ikke en innsamlingsaksjon for en organisasjon. #fixpharmamybutt

http://www.lmi.no/2016/11/17/pharmafix/

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 09:51   #137
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har med pepperkaker til klassen min i dag. Kjøpt, betalt og bakt selv. Ingen har pålagt med å bake dem, og jeg kunne sikkert fått igjen penger om jeg gadd å legge det inn -hvadetnåheter- som jeg alltid må ha hjelp til å bruke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 10:23   #138
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har med pepperkaker til klassen min i dag. Kjøpt, betalt og bakt selv. Ingen har pålagt med å bake dem, og jeg kunne sikkert fått igjen penger om jeg gadd å legge det inn -hvadetnåheter- som jeg alltid må ha hjelp til å bruke.

Pepperkaker innkjøpt her også! Og adventsstake fordi den vi har på skolen har blitt ødelagt. Forskjellen er jo at ingen har sagt at jeg må dette.

Gammel 07-12-16, 19:42   #139
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp vippset penger til læreren for pepperkakekjøp til julekalender, fra foreldrekassen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 11:43   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spurte læreren om penger for dette? :intrisert:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.