|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tanker rundt en julekrybbeJeg synes du kan kjøpe deg en krybbe. Mariafiguren din trumfer uansett alt annet bort, over og ut. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Tanker rundt en julekrybbeJeg kan vel si meg enig i alt du skriver i hovedinnlegget, og må dessverre si at jeg ikke kunne hatt en slik julekrybbe, selv om den er fin. Hvorfor? Vet ikke, jeg er fullstendig ulogisk jeg også kanskje, med min julestjerne og alt.
|
|
|
#43 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Tanker rundt en julekrybbe
Jeg er der. Har for noen år siden kjøpt en julekrybbe jeg likte veldig godt, men når det kommer til stykket setter jeg den ikke fram likevel. Fordi det blir for mye budskap som jeg ikke forbinder med "jul". På en måte synd, på en måte - hvorfor skjønte jeg det ikke selv før jeg kjøpte den? |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Fola Blakken
|
Jeg ble så begeistret at jeg bestilte den.
|
|
|
|
#45 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeJeg har to julekrybber, og begge mangler Josef.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
Glad for at noen andre kjøper den og får glede av den. For den er jo virkelig utrolig fin! Save
|
|
|
#48 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeMor og medmor og de to gjeterne - og de 5 hellige tre konger?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeFor en nydelig tråd!
|
|
|
#50 |
|
Ad astra
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeSånn inn fra sidelinjen - at Jesus har eksistert er vel relativt akseptert som en sannhet. At han også har ruslet rundt og "preket"/snakket/uttalt kloke ord er vel også akseptert som en sannhet. Jesus selv fortalte aldri om sin egen fødsel slik det fremgår av evangeliene (såvidt vi vet), og hans referanser til sin far i himmelen trenger ikke ha vært annet enn hva en religiøs person forøvrig kunne sagt. Så å feire/ha glede av at det ble født (på en eller annen måte) ett barn som vokste opp og ble en av de kanskje mest betydningsfulle personene i verden (enten man nå er kristen eller ikke, for mye av det som kommer til uttrykk i Det nye testamentet er jo uansett vakre og riktige ting), selv om man tar med i betraktningen av det religiøse elementet i personens liv kan ha kommet til i ettertid av personer med en agenda/ett ønske om å bygge opp rundt denne gryende religionen, kan da ikke være galt?
|
|
|
#51 |
|
Ad astra
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeOg da altså kjøpe en vakker julekrybbe i så anledning?
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeNei, jeg mener for all del ikke at det er galt! Dette er en intern diskusjon med meg selv, altså. Utelukkende basert på føleri. Og jeg er jo som dere ser langt fra konsekvent i dette. Min mor, som er minst like hedensk som meg, har både engler og krybber og alt mulig annet julebling. Jeg syns også juleevangeliet er vedig fint, og ikke minst: utrolig aktuelt i dag, dessverre. Men allikevel så blir det en følelse av feil å trekke det inn i min jul. Jeg greier ikke helt å sette fingeren på hvorfor.
|
|
|
#53 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeDet er noe med barnet i krybben som blir veldig konkret på personen Jesus. Rett på kjernen, altså. Så det er ikke så rart at det butter der.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er jo selve arnestedet til kristendommen. Kors bruker jeg heller ikke, i noen sammenheng.
|
|
|
#55 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg elsker den biografien.
|
|
|
#56 |
|
Fola Blakken
|
Jeg har én krybbe og to Jesusbarn. Evt en Jesus og en Brian.
|
|
|
|
#57 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Tanker rundt en julekrybbeSer ein på ikon, så er Josef avbilda med glorie. Så det er ikkje noko hokus pukus (filiokus, så får ein inn litt tidleg kirkehistorie her og), han er jo den jordiske faren til Guds son.
|
|
|
|
#59 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Tanker rundt en julekrybbeDet er slett ikke uvanlig at Josef er avbildet med glorie, nei. Det som er uvanlig er at bare Josef er avbildet med glorie. Hvis ikke alle tre har, så pleier det å være bare Jesus og Maria.
|
|
|
|
#60 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Tanker rundt en julekrybbeJesus er jo ein av dei store profetane i islam f eks, så det finst jo folk ganske nær oss som ikkje ser på han som frelsar, men som eit spesielt menneske, og som høst skriv, det er mange måter å tolke Jesus på. Og historien, og påminnelsen til oss om den dramatiske fødselen og flukta til Egypt og dette, er jo som du skriv aktuelt, og kan vere ein etisk påminnelse til oss om å sjå litt lengre enn til oss sjølv i jula.
|
|
![]() |
|
|