Sv: Ribbe 101
Jeg ble dronningen av ribbe forrige søndag. Og det var ikke snakk om noe snuing, oppvarming etterpå eller masse greier. Bruke metode 1, fra denne siden og det var veldig enkelt. Den stod og koste seg i ovnen hele dagen mens jeg handlet og gjorde alt mulig annet. Freste den opp (poppet svoren) en halvtime før middag og da var den fiks ferdig.
Dette var ferdigkrydret tynnribbe fra Rema 1000 til 48 kr kiloen (men jeg saltet svoren som i oppskriften for det). Ble NYDELIG.

Metode nr. 1 – Vanlig utstyr I
Kvelden før: Ha rikelig med salt på svoren og legg den i kjøleskapet.
Med utgangspunkt i at middagen skal serveres kl. 17.00 skrur du på ovnen kl. 08.00 om morgenen på 120 grader uten varmluft.
Sett ribba inn i ovnen med svorsiden opp og stek midt i ovnen på 120 grader i 8-10 timer, alt etter som når du står opp om morgenen.
For å få sprø svor tar du ut ribba av ovnen og lar den hvile seg seg på kjøkkenbenken mens du skrur opp ovnen til 250 grader – alle tidene her i artikkelen er skrevet uten bruk av varmluft, bortsett fra her på slutten. Stek så kjøttet på midterste rille i ovnen til svoren er sprø, ca. 20-30 minutter. Jeg unngår å sette på grillelementet, siden er er veldig fort gjort å svi svoren med så høy varme.
Fra: http://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/
Sist redigert av Joika : 10-12-16 kl 11:47.
|