Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-07, 14:19   #21
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?

Nei, jeg syns ikke det er ok med ordførere som knapt er over fjortis-stadiet. Ordføreren er den øverste politiske lederen i kommunen, og har stort ansvar også for den administrative delen i kommunen. Om de er aldri så fremmelige for alderen så mener jeg at "småripsa" ikke er kvalifiserte for en så omfattende jobb.

Jeg tror dette er et symptom på det som skjer i samfunnet når det gjelder politisk deltagelse. Folk blir mindre engasjert, valgdeltagelsen synker, partiene sliter med rekrutteringen og stadig færre ønsker å stille til valg. Dermed blir det rom for 17-åringer og andre som ellers ikke ville hatt en sjanse.

Jeg tror at muligheten for en ordfører på 18 år vil resultere i at partiet får mindre oppslutning. Jeg tror de færreste ønsker en så ung ordfører. Dessuten tror jeg utgangspunktet for å bli ordfører er helt feil hvis man går inn i rollen med en forestilling om å "tale de unges sak". Som ordfører skal man tale ALLE innbyggernes sak, uansett alder, yrkesgruppe eller bosted i kommunen. Det å være ordfører er ikke "ungdomspolitikk". Man må velge en av delene.

Når en av jentene i tillegg står fram og erklærer at "mamma og pappa støtter meg fullt ut" da skjønner man jo også at dette er ikke en selvstendig ordførerkandidat, dette er en kandidat som fortsatt TRENGER mamma og pappas støtte. Da kan man jo også spørre seg om hun tar avgjørelser på egenhånd, og hvem som EGENTLIG blir ordfører hvis hun blir valgt - hun selv, eller mamma og pappa.

At man kan være med og bestemme som 18 åring er bra, men det betyr ikke at man er egnet som ordførerkandidat. De er rett og slett for unge, mangler erfaring både fra politikk og fra livet generelt, og kanskje fra arbeidsliv spesielt. Og når de i tillegg fremstår som høner... Nei, hadde det vært i min kommune ville jeg definitivt stemt på et parti med voksne, troverdige kandidater fremfor disse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 15:18   #22
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det finnes 16 åringer jeg gjerne kunne hatt som ordfører eller statsminister og 16 åringer som jeg aldri ville hatt i nærheten av politisk makt. Om man passer som ordførerkandidat når man er 17 har med modning og evne til ledelse å gjøre. Om denne eller andre unge mennesker er rede for jobben er faktisk opp til velgerne å avgjøre. Stemmes hun inn så er det fordi folk har ønsket henne i den posisjonen. Stemmes hun ikke inn så er det fordi hun ikke vises tillit fra nok mennesker.

På siden!

At jenta er uten erfaring stiller henne på lik linje med en mengde partibroilere fra f.eks. AUF som aldri har tatt i en vanlig jobb og som har opparbeidet seg full pensjon etter tolv (litt usikker her) år.

Sitat:

Etter tolv års tjeneste, seks år for statsråder, kan de heve full alderspensjon som utgjør to tredjedeler av den lønnen som til enhver tid gjelder for vervet eller stillingen.

Personlig synes jeg det er flaut at Norge er et av landene i verden med dårligst utdannete politikere.

Sist redigert av Pamina : 29-06-07 kl 15:28.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 16:51   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Personlig synes jeg det er flaut at Norge er et av landene i verden med dårligst utdannete politikere.

Ja, da hjelper det ihvertfall ikke med ordførere på 17 og 19 år…!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 17:07   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når folk kan stemme kaffekonger og andre brødhuer (les: Søviknes) inn som ordfører, så kan jammen meg en 16 åring også duge.

Norge har tross alt demokrati, hver enkelt av oss kan stille til valg, og de aller aller fleste har stemmerett.
Det er tross alt ikke så mange steder det er så unge ordførerkandidater, og de har stort sett like mye utdannelse som eldre politikere og kandidater.

: stem på Ru :

Gammel 29-06-07, 17:35   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folket får til en hver tid de politikerene man fortjener, og klarer man ikke i disse kommunene å fremskaffe eller stemme inn bedre kandidater enn 17- og 19-åringer, ja, så fortjener man heller ikke bedre.

Selvsagt er det greit at disse kandidatene er valgbare til ordførerplassen, men de er neppe ideelle, for ikke si kvalifiserte for jobben, men har man ikke bedre kandidater i en kommune, eller gidder man ikke stemme på andre kandidater, så får man de politikerne man har gjort seg fortjent til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 17:45   #26
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Acsa - du sier i grunn mye av det jeg tenker i denne saken (og på siden, forsåvidt. Faktisk var det første som slo meg at hvis man vil jobbe i FN tror jeg en jussutdannelse er et ypperlig utgangspunkt).
Det er vel neppe sannsynlig at disse to vil bli ordførere, og uansett er ikke noen overvekt av yngre politikere noe problem i lokalpolitikken, heller tvert imot. Hvor stor andel av de som faktisk er ordførere er menn over 55? Kanskje vil disse to inspirere flere unge til å engasjere seg. Vi trenger folk i alle aldre i lokalpolitikken, fordi man skal representere hele folket - også de yngre.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.