Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fordeling av husarbeid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-16, 14:41   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeling av husarbeid

@him: Fin video! Mannen min syntes ikke den var så morsom, av en eller annen grunn. Han er min magiske vasketøykurv, nemlig.

Vi skal egentlig dele middagslaging og kjøkkenrydding, men det har liksom blitt til at mannen gjør mest av det. Og så er det egentlig min jobb å vaske klær, men det er visst mannen som gjør det og. Jeg rydder og sorterer og tørker støv, holder orden i ungenes klær, vasker bad og kjøkken og har det meste av logistikken med barna. Han følger opp det meste med bilene, støvsuger og vasker golv, tømmer søppel, stryker, rydder, forer og lufter (min) hund og følger opp eldstemanns fritidsaktiviteter. I tillegg til seks av sju middager og tre av fire oppvaskmaskinryddinger... Begge gjør forefallende oppgaver, vedlikehold og hagearbeid. Han pendler en time hver vei, jeg jobber i nærområdet. Han gjør altså alle sine husarbeidsoppgaver etter klokka 17. Jeg har litt oftere perioder med mye jobb som må tas på kveldstid, men er ofte hjemme før ham.

Det viktigste, synes jeg, er at alle daglige gjøremål kan vi lett bytte med hverandre ved behov. Ingen av oss sulter ihjel ved brødboksen, han trenger ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre om han må bort ei uke (det skjer av og til), og jeg trenger ikke fortelle ham hva han skal gjøre om jeg drar noe sted heller, jeg veit at han fikser det som må fikses. Kanskje ikke helt sånn jeg ville ha gjort det, men mer enn godt nok. Jeg skal bli litt flinkere til å dele på klesvask og matlaging, og ungene skal få gradvis mer ansvar, men ellers funker det greit hos oss.

For ni år siden var det jeg som gjorde alt. For vår del har det nok vært nyttig at jeg har innsett at jeg ikke har definisjonsmakt over hvordan en oppgave skal løses, så lenge den blir løst. Og så har tre HG-svangerskap gjort sitt - i lange perioder hos oss har mannen min gjort absolutt alt (men akkurat det er neppe noe å anbefale). I starten var jeg nok arbeidsleder, men etter hvert som jeg slutta å ta ansvar for alt, så har han sett at da må han ta det. Og nå gjør han altså mest.

Sist redigert av Matilda : 29-12-16 kl 14:46.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.