Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
Man må kanskje ha lest litt av Juul for å skjønne hvor han kommer fra i et slikt svar som dette. Og Juul er jo omdiskutert - det er mange grunner til det. Han provoserer enkelte voldsomt. Han har vel aldri vært spesielt rund i kantene. Litt diffus synes jeg han kan være, men han trår ikke akkurat varsomt overfor foreldrene. Han ansvarliggjør dem på en måte som kan føles ubehagelig. Jeg er av dem som liker dette. Det får meg til å skvette litt og reflektere over egne valg på en ny måte.
Enten elsker eller hater man Juul og jeg er av de første. Det vil ikke si at jeg alltid er enig eller at jeg leser ham ukritisk - jeg er faktisk helt uenig i enkelte ting han står for. Men jeg synes Wahlgren også har noen gode poeng om å ta opp gråtende babyer. Jeg behøver ikke programforplikte meg til å gå god for alt det den dama står for. 
Juul er nok litt "ekkel" i den forstand at han setter fingeren på problemet ut fra barnets ståsted og overlater til foreldrene å finne ut hva de skal gjøre med det. Han kan si at "far bør holde seg hjemme i 10 måneder" og han mener det. Han behøver ikke forholde seg til om dette er vanskelig eller lett for foreldrene. Det kan nok provosere mange.
Juul kan for eksempel komme med forslaget om å la et barn som ikke vil bade få slippe. "ja men hva om hun ikke vil bade på mange uker", sier foreldrene. Juul trekker på skuldrene. Han synes ikke det er verdens undergang og tenker at de fleste barn selv vil finne ut at de lukter py etter tre uker. Ikke alle foreldre har mage til å gjennomføre ting etter Juuls modell og det synes han selv er ganske forståelig. Det finnes alltid alternativer og man må få velge selv hvordan man vil ta tak i problemer.
Og Juul må få komme med sine løsninger selv om de kan virke støtende på enkelte.
Jeg synes han svarer godt på dette spørsmålet, men jeg skjønner at foreldrene blir satt under et veldig stort press. Det blir litt sånn; ja, vil dere ofre barnet deres så kjør på... vil dere ta treåringen på alvor og hjelpe ham ut av dette, bør dere kanskje ta noen nye valg angående karriære. Klart det er tøft! Han trekker liksom på skuldrene og tar barnets parti. Foreldrene må greie seg selv og stå til rette for de valg de tar på vegne av familien. Men sånne vaktbikkjer som Juul er ganske verdifulle. Tankevekkende ikke minst. Man trenger noen sånne også.
|