|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() To wolf or not to wolfUlveopprør utenfor stortinget, og alle som er i mot å skyte ulv blir betegnet som kaffelattedrikkende byfolk uten peil, i ekte Palin-Trump-ånd. Hvorfor skaper ulven så voldsomt engasjement, på begge sider? Er det symbolpolitikk, eller har begge sidene noe fornuftig å komme med?
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfJeg er sånn kaffelattedrikkende byfrøken som vil ha ulv i skogen. Dette burde vi nesten ha en smiley for.
![]() |
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfJeg tror kommentaren i av Andreas Slettholm i Aftenposten kan være inne på noe. Det er ikke bare ulven i seg selv, men også at det som skjer er et symbol på en maktelite som bestemmer og setter andre til side. Han snakker også om at det har blitt veldig steile fronter der den ene siden omtales som "naive kaffelattedrikkere" og den andre som "ulvehatere som vil utrydde ulven". Saken er jo at det er mange av de som nå demonstrerer som er for ulv, men mener bestanden bør forvaltes. Så egentlig tror jeg det er antall dyr og forvaltningen som er poenget, men alt blir så fyllt med hat og stygge karakteristikker.
![]() |
#4 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfJeg er ei cappuccinodrikkende bygdedame som vil ha ulv i skogen, og jeg er nabo med skogen. Og ulven - den er observert på viltkamera som naboen har satt opp et stykke fra oss. Når jeg går i skogen er jeg redd for mannfolk med skumle hensikter, ikke ulv.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfJeg er bydame som sier ja til ulv, og jeg blir så inderlig provosert av sauebøndene som forlanger at sauene skal få gå fritt og fareløst i naturen. Det er jo de som har skyld i at så mange lam og sau blir tatt, som lar dem gå alene. Fint og flott med sauebønder, men da får de pokker se til at dyra enten er gjerdet inn eller at de blir gjetet på en eller annen måte. Det finnes hunder som er avlet frem til å passe på sau, se på Pyreneerhundene. Det er vel flere sau som blir drept av biler eller toget, er det ikke?
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: To wolf or not to wolf
Begge sider har selvfølgelig gode poenger.
Der ulven er et problem er den et KJEMPE problem. Den kan ta ut 30-70% av saueflokken. Det er et enormt tap for den bonden. Men i landssammenheng er det lite. Uten at det hjelper den rammede bonden noe særlig.
Greier du å løse den blir du både rik og populær.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfJeg er for ulv, men drikker stort sett svart kaffe. Og det tusler ulv i Østmarka som jeg bor helt inntil, og i Alvdal hvor jeg har skog og hytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
Å la sauen beite i utmarka er hele grunnlaget for produksjonen av sau i Norge. Sau på innmark om sommeren er et mareritt av snyltere og medisinbruk med påfølgende resistensproblematikk.
![]() |
![]() |
#9 |
kan tilsettes alkohol
|
Mange av de sauene vi nå hører om er utenfor ulvesonen.
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfHvorfor i alle dager gidder jeg.
![]() |
![]() |
#13 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: To wolf or not to wolfAlbertine, jeg kjenner til folk som har mista sau til ulv på inngjerda område. Det hjelper ikke nødvendigvis. Jeg har sansen for seterdrift også, det er godt for dyra, det pleier kulturlandskapet, det er god utnyttelse av ressurser som ellers ikke ville bli brukt. Men det blir svinn. Noen dyr går tapt. Og jeg skjønner kjempegodt at det er vanskelig å bare notere det som nødvendig svinn, når det er dyr du har tatt imot en tidlig morgentime og siden pleid hver dag. Et dyr du kjenner personligheten til og som du bryr deg om. Jeg tror det har lite for seg å bli så provosert og beskylde bønder for ikke å passe dyra sine. De gjør vel så godt de kan.
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hvis du kaller dette i denne tråden å bli "pepret med dritt" blir jeg litt overrasket, men det er jo alltid lurt å skjerme seg for tråder man kan føle seg litt sart i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#16 |
|
Jeg vet veldig, veldig lite om sauehold, men jeg vet at vi ikke kunne drevet med sau i samme skala i Norge dersom ikke vi lot sau beite slik vi gjør. Og naturlandskapet vårt er vel også avhengig av dyr på beite om sommere, så vi unngår at alt gror igjen?
![]() |
![]() |
#17 |
|
Jeg har bodd lenge i nærheten av Alpene der de har stor suksess med nettopp slike gjeterhunder, og de fungerer utmerket i samspill med sauene og gjeteren sin. Du trenger ikke bruke hersketeknikkene dine på meg bare fordi jeg er uenig med deg.
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#19 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg spesifiserte fordi jeg tror mange har den oppfatning at sau som blir drept bare skjer i ulvesonen. Det er mange ulv utenfor ulvesonen, og det er det som skaper harme nå.
![]() |
#20 |
can-jur
|
Hersketeknikk? Fordi jeg ba deg google?
![]() |
![]() |
|
|