|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhet
Når man sender direkte, så er det ikke det man videreformidler. Det vet man ikke før man selv har sjekket etterpå.
|
|
|
#22 |
|
|
Men det er fortsatt det man sender. En pressesekretær som står der og lyver. Direkte. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
Men det vil man jo ikke se om man bare dumper innom livesendingen. Jeg har ikke tatt stilling til om jeg syns det de gjorde var bra eller ikke, men jeg skjønner at det er slike vurderinger som blir gjort.
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetSelv synes jeg det beste er at man sender direkte, og så har en faktasjekkrunde etter det. Så kan ikke mediene kritiseres for å sensurere bort og vri på det som har blitt sagt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Personlig pessimist
|
Det er jeg enig i.
|
|
|
|
#26 |
|
|
Nei, men man vil ha opplevd det i realtime når man så (forhåpentligvis) ser reportasje i (umiddelbar) ettertid med faktasjekking og intervjuer. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
geskjeftig
|
Eg er einig med Niobe, eg er meir uroleg for såkalla vaksne og kva for samfunn vi lagar no framover.
|
|
|
#28 |
|
Unik
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetUpålitelige kilder får sjelden direktedekning. Vanlige aviser sender heller ikke direkte. Ei heller regulære nyhetssendinger. Som regel er pressekonferanser klippet til i de fleste medier.
|
|
|
#29 |
|
|
Nei, men her er det snakk om det hvite hus. Nå er jo det åpenbart en svært upålitelig kilde, men det er neppe bare meg som ser (når jeg har mulighet) direktesendingene allikevel. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Unik
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetDet er jo pressekonferanser fra Det hvite hus flere ganger daglig, eller tar jeg feil? Det er selvsagt bra noen sender dette, men at alle ca 50 medier som er der skal sende alt direkte synes jeg ikke er nødvendig. Spesielt ikke når det kommer alternativ fakta.
|
|
|
#31 |
|
|
Men når CNN lar være å gjøre det, rett etter å ha fått "kjeft" av Trump, fremstår det som en furten demonstrasjon. Og selv om jeg har all forståelse for det, tror jeg ikke det er strategisk lurt. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Unik
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetJeg skjønner hva du mener:-) Jeg håper dog at flere kommer etter. Innholdet har mer nyhetsverdi når det ikke er en ufiltrert sending med løgn, men med kommentarer fra journalister. Synes jeg.
|
|
|
#33 |
|
|
Men det har ikke det for alle de som ikke stoler på journalister. Med gode og mindre gode grunner. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetJeg vet ikke om dette er helt hva du sikter til i HI, Tallullah, men jeg har et eksempel fra mitt eget lokalmiljø i helgen. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
villende
|
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetJeg forsøker å holde meg til mediene i den grå sirkelen og lysegrønne ovalen for tiden, når det gjelder amerikansk politikk. I Norge leser jeg "alt", dvs. så bredt som mulig, hvilket inkluderer blogginnlegg fra politikere som liker å skjønnmale egne meninger. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Tidsklemma
|
Den enorme polariseringen man ser er fryktelig skummel. For det blir jo fort til at man ikke lenger bryr seg om innholdet. Bare om drittkastingen. Og så blir det til at man ikke evner å se at motparten faktisk har noe fornuftig å komme med.
|
|
|
|
#39 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetEg synest og utviklinga er urovekkande. Det mediesamfunnet vi har nå stiller heilt andre krab til konsumentene si kritiske tenking enn på åttitalet. Og eg trur mykje av den politiske polariseringa heng direkte saman med at fleire aktørar ytrer si meining og at folk følgjer dei kjeldene som allereie støtter deira ståstad. Når det skjer på enkeltpersonnivå kan vi stønne over ukritiske delinger i facebookstatustråd I-III her inne. Men når det skjer på samfunnsnivå, som i tilfellet med Trump og Listhaug, er det skremma de.
|
|
|
|
#40 |
|
villende
|
Sv: Sosiale medier - demokrati og sannhetI lys av det nokon skriver så tror jeg det er ekstremt viktig at man bruker tid på å oversette politikken til noe som er forståelig for de som lar seg besnære av retorikken til Listhaug og Trump. Og det er jobb vi må være villig til å gjøre. Det må gjøres gjennom å stille helt konkrete spørsmål og gjennom enkle motargumenter. Det må media gjøre, og det må vi andre gjøre. Og, ikke minst, så er det viktig at vi adresserer utfordringene knyttet til eget politisk ståsted og er ærlige om ulempene også. Det gjør oss (og media) nemlig mer troverdige. Tenker jeg. Hvis man klarer å unngå skyttergravene, så er det mye enklere å overbevise motparten. Men det må lirkes, ikke brukes slegge. |
|
|
|
![]() |
|
|