Sv: Gir norske bysentra terningkast
Jeg har jo bodd i Oslo noen år, og nå endel år her.
I Oslo kjørte ikke jeg bil. Og vi bodde på Lambertseter, med 10 min å gå til banen, sånn ca. Det gikk matebuss også, på dagtid.
Hvis jeg skulle noe sted alene, så tok jeg buss/bane/trikk. For det var enklere for meg enn å kjøre i byen.
Xen, som var vokst opp der vi bodde, hun var vant til å kjøre. Så skulle vi noe sammen, så kjørte vi. Jeg tror ikke jeg har tatt kolliktiv trasport med henne noen ganger, på de årene vi var sammen.
Jeg tror jeg kjørte alene med Storebror i bil når han var 2 år, og vi flyttet hit. For før det så dro jeg alltid med kolliktivt når jeg og han skulle noe sted.
Her oppe går det ikke buss. Hvis jeg og ungene skal gå til skolen, tar det oss 1 time. 1 1/2 time til sentrum, med ungene sitt tempo. Jeg går på 30 minutter til sentrum, sånn ca. 20-25 min til skolen.
Men vi er vant til å kjøre. Og hvis man skal noe på ettermiddagstid, så er kjøring eneste alternativ, samme på kveld. Det er liksom ikke noe tilbud, eller noen vane til å bruke kolliktivt. Pensjonistene bruker taxi. Jeg ser knapt annet enn skolebusser her, og helse-transporten.
Lillesøster 09
|