Sv: Drikker du mer eller mindre alkohol i dag enn for 10 år siden?
For 10 år siden hadde jeg en unge på halvannet år, og hadde akkurat oppdaget at jeg var gravid på nytt. Men generelt, da jeg hadde baby, og ett- toåringer, var det veldig lite alkohol som ble drukket. Før dette var jeg student, og da var det mye happy gladfyll, og "ut på byen", ikke så mye slappe av med et glass rødvin foran tv.
Nå er det mye mer "ah, fredag, rødvin!" for min del enn det var for 10 år siden, men mindre vorspiel-haloi med venninner og koieturer med øl og whisky enn for 15-20 år siden. Akkurat perioden for 10 år siden var nok perioden med minst alkoholforbruk i mitt liv (etter at alkohol ble introdusert i 16-17-årsalderen), på grunn av svangerskap, amming og småbarnsstress. Men jeg tror kanskje folk er litt mer bevisst nå enn tidligere på å ikke oute alkoholkonsum i alle sammenhenger. Det ble litt mange "rødt i glasset"-innlegg på face og insta en periode, og folk begynner kanskje å innse den noe uheldige signaleffekten, etter hvert som yngre generasjoner dukker opp i det samme mediet. Her inne burde det ikke ha noe å si selvsagt, men det forplanter seg jo inn i våre totale holdninger, og påvirker helheten. Vi drikker sikkert like mye, men har ikke like stort behov for å formidle det til omverdenen som før. Er min lille mistanke.
Sist redigert av My : 10-02-17 kl 11:10.
|