Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-17, 18:12   #81
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Neppe noen private flyreiser i år. I fjor var det en.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 19:17   #82
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Tror ikke vi skal ut og fly i år. Det er først og fremst et økonomisk spørsmål. Om vi hadde flydd mer om vi hadde økonomi til det? Ja, det tror jeg, men ikke flere ganger i året. En t/r i ferien, tenker jeg. Men vi hadde også tatt mer tog, kanskje kjøpt en el- eller hybridbil, gått like mye til jobb/skole, skaffet el-sykkel.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 19:48   #83
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hva kommer det av at det ikke er mulig for flere å ta innover seg at vi ikke kan fortsette med å fly? Hvorfor ser man stygt på og kjefter på folk som kaster glass og metall i restavfallet, men sier ingenting når venner og bekjente tar helgeturer til London og langhelger i USA? Flyturene er jo verst?

Dette fokuset på kildesortering mens man samtidig har ikke ser problemet med å fly, synes jeg er snodig. Det er omdiskutert hvor mye man egentlig får igjen for kildesortering. At flyreiser er en versting, er det ingen tvil om. Det hjelper lite å være bevisst på f.eks. bilkjøring i hverdagen hvis man fortsetter med flere flyreiser i året. Man kan ikke kompensere for det.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Samme her. Jeg har heller ikke vært alle steder jeg ønsker i verden, men mitt behov for å se verden trumfer virkelig ikke mine etterkommeres behov for å ha en verden.

Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.

Å gi barna miljøvennlige reise-/ferievaner synes jeg er en veldig god idé. Selv om det forhåpentligvis kommer mindre miljøfientlig transport etter hvert, er det noe med å få inn bærekraftig forbruk både på den ene og andre måten fra de er små.

Men det er jo fint å se at så mange her reiser så lite med fly! Jeg skulle så klart ønske at alle klarte seg med maks 1 tur i året, for alt utover det mener jeg er fullstendig uansvarlig for de aller aller fleste av oss.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 19:52   #84
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Om vi reiser privat så er det maks en gang i året. Jeg tror kanskje vi hadde reist mer om vi kunne hoppet på toget.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 19:54   #85
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg skulle ønske at vi lettere kunne tatt tog her nord.

Enig! Jeg hadde gjerne kjørt Norge på langs annethvert år hvis det hadde gått tog. Men jeg ser jo at det ikke er særlig realistisk pga. kostnader ved utbygging og vedlikehold.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 20:10   #86
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.

Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 20:30   #87
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

Hvorfor syns du det er greit? Og syns du det er greit i andre sammenhenger, eller kun i sammenhenger hvor du er den "tapende" part?

Jeg spør delvis fordi jeg syns det er ekstremt egoistisk (og i et større perspektiv ganske idiotisk) å la egne ønsker og behov trumfe miljøargument. Men jeg spør også fordi jeg sliter med å forstå.

Hvis alle gjør som meg og begrenser eller unngår private flyturer, så har vi kanskje mulighet til å stoppe den ekstremt negative klimautviklingen. Hvis alle gjør som deg, 007, og er miljøsyndere, så raser vi raskere mot stupet. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan forsvare dette for deg selv, og for ungene dine?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 20:43   #88
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:02   #89
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.

Du tenker kanskje på denne artikkelen fra VG? Det som står der, er at på verdensbasis, så forurenser produksjon av kjøtt mer enn hele verdens transportnæring til sammen (18 % av verdens klimagassutslipp).

I Norge har vi andre strukturer, og her står landbruket for ni prosent av klimagassutslippene mens veitrafikken står for 18 prosent.

Så ut fra dette vil jeg tro det mest effektive fremdeles er å droppe flyreiser?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:03   #90
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.

Hvordan er du helt motsatt? Er du imponert over folk som reiser mye? Har du tid og penger er det jo ikke akkurat utfordrende å reise jorden rundt.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.

Å spise mindre kjøtt har vel de fleste av oss godt av, men jeg tror det monner lite stilt opp mot å fly mindre.
https://www.nrk.no/norge/_-kjottfri-...ekt-1.13121718

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:03   #91
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg har hatt en privat flyreise i år, og familien har hatt en (eller to da, tur/retur). Det var på grunn av nært forestående dødsfall og deretter begravelse i nærmeste familie, så det var ikke akkurat ferie, vil jeg si. Ellers flyr vi lite som familie, og kjører bil på sommerferie, så jeg tviler på at det blir veldig mye mer i år. Antakelig en tur på meg og eldste, tenker jeg. Vi flyr litt i jobb- og organisasjonssammenheng begge to, men det er ikke noe vi styrer selv i noen vesentlig grad. Vi kjører en del bil da, så vi er ikke akkurat miljøhelter, men bruker kollektivt til sentrum (Oslo) og ellers når vi kan.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:12   #92
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.


Å spise mindre kjøtt har vel de fleste av oss godt av, men jeg tror det monner lite stilt opp mot å fly mindre.
https://www.nrk.no/norge/_-kjottfri-...ekt-1.13121718

Så dette stemmer ikke?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ring/a/169849/

http://forskning.no/mat-husdyr-miljo...-miljoversting

Hvis kjøttproduksjonen virkelig forurenser mer enn all transport, så må det da har større betydning å bli vegetarianer enn å slutte å fly..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:18   #93
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så dette stemmer ikke?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ring/a/169849/

http://forskning.no/mat-husdyr-miljo...-miljoversting

Hvis kjøttproduksjonen virkelig forurenser mer enn all transport, så må det da har større betydning å bli vegetarianer enn å slutte å fly..?

Nei. Biologisk produksjon er i et karbronkretsløp, mens bruk av fossilt brensel kun tilfører karbon.

Det er ikke dumt å redusere kjøttforbruket, men i et land som Norge klarer vi ikke å produsere nok mat hvis vi ikke også produserer kjøtt. Vi mennesker spiser ikke gress og heller ikke det kornet som brukes til fôr (det har ikke matkvalitet). Vi kan legge om matvanene våre og slutte å spise så mye storfe, der har vi nemlig stort underskudd og importerer mye.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:19   #94
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så dette stemmer ikke?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ring/a/169849/

http://forskning.no/mat-husdyr-miljo...-miljoversting

Hvis kjøttproduksjonen virkelig forurenser mer enn all transport, så må det da har større betydning å bli vegetarianer enn å slutte å fly..?

Den første artikkelen du lenker til er fra 2007, og den andre fra 2014 og er fra USA. Den jeg har lenket til er fra 2016 og ser på produksjon av norsk kjøtt. Jeg vet ikke fasiten, men for meg ser den norske undersøkelsen mest relevant ut.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:20   #95
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jaja, litt lettet er jeg jo. Vi spiser ikke veldig mye storfekjøtt, så det er jo sånn sett greit å vite at det ikke er så mye å hente på å kutte ut annet kjøtt også.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:21   #96
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

... og om det hadde stemt, hadde det allikevel ikke betydd at man nuller ut flyreisa ved å velge salat i stedet for burger på restauranten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:25   #97
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... og om det hadde stemt, hadde det allikevel ikke betydd at man nuller ut flyreisa ved å velge salat i stedet for burger på restauranten.

Litt rart at det ikke er sånn egentlig, for når jeg spiser en gulrot sammen med lørdagsgodtet, går jeg i null i kaloriregnskapet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:27   #98
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Litt rart at det ikke er sånn egentlig, for når jeg spiser en gulrot sammen med lørdagsgodtet, går jeg i null i kaloriregnskapet.

Litt som når man drikker et glass vann etter fem glass vin.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:36   #99
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor syns du det er greit? Og syns du det er greit i andre sammenhenger, eller kun i sammenhenger hvor du er den "tapende" part?

Jeg spør delvis fordi jeg syns det er ekstremt egoistisk (og i et større perspektiv ganske idiotisk) å la egne ønsker og behov trumfe miljøargument. Men jeg spør også fordi jeg sliter med å forstå.

Hvis alle gjør som meg og begrenser eller unngår private flyturer, så har vi kanskje mulighet til å stoppe den ekstremt negative klimautviklingen. Hvis alle gjør som deg, 007, og er miljøsyndere, så raser vi raskere mot stupet. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan forsvare dette for deg selv, og for ungene dine?

Jeg har aldri sagt det er greit, jeg sier jo at jeg er en miljøsynder på dette punktet. Og at egne ønsker og behov for opplevelser er sterkere enn miljøverdiene mine. Jeg har heller aldri forsvart det verken for meg selv eller ungene, jeg er tvert i mot åpen på at dette er et egoistisk valg.
Jeg skjønner ikke helt hva det er du ikke skjønner, rett og slett.
(Jeg skjønner at du ikke er enig i valget jeg gjør, altså. Om det var det du mente.)

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvordan er du helt motsatt? Er du imponert over folk som reiser mye? Har du tid og penger er det jo ikke akkurat utfordrende å reise jorden rundt.

Ikke imponert, men heller (mis)unnelig. Jeg elsker å reise, og liker å lese og se bilder fra andres reiser. Reising er hobbyen vår, og de siste årene har vi brukt mye penger på reising. Og har vært svært miljøsyndende.


Sist redigert av 007 : 12-02-17 kl 22:13.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 22:09   #100
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Litt som når man drikker et glass vann etter fem glass vin.

Nettopp! Samme gode logikk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no