Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være dansk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-17, 12:58   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være dansk

Jeg er helt enig i at språk er makt. Samtidig synes jeg det er relevant å vite at det er 20 % barn med ikke-vestlig bakgrunn på mine barns skole, når andre skoler som er blendahvite flagger sine gode prøveresultater høyt. Om noen år er det nok annerledes, da det på de siste trinnene er rundt 50 % ikke-vestlige i enkelte klasser. Og det merkes på miljøet.

Det er også interessant at statistikk viser at ungdom i snitt drikker minst i de bydeler der det er flest med ikke-vestlig bakgrunn, og at dette også gjelder de med vestlig bakgrunn i disse områdene. Slikt ville vi ikke visst om man ikke spurte om bakgrunn.

Selvsagt er foreldres bakgrunn det aller viktigste, men det får jo også være grenser for hva det offentlige skal hente inn av informasjon per default per elev/ansatt. Hva man gjør i en statistisk undersøkelse vil nødvendigvis være noe annet.

Jeg skjønner godt at danske adoptivbarn føler de faller mellom ulike leirer, og at det må avklares. Men slik sakene først ble fremstilt i media, så var det som at danske adoptivbarn ikke lenger var danske. Men så handler det altså om en uttalelse om statistikkføring og at det er ønskelig med en god blanding mellom ikke-vestlig kultur og dansk kultur i boligområder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.