|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?
Hvis hun skal snues forovervendt etterhvert er det bedre å ha en beltestol som faktisk er laget for å brukes den veien, samt da med bilens 3-punktssele, det er bedre enn å bruke bilsetets 5-punktssele ved framovervendt kjøring (pga. belastning på nakke osv.). |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Ja, kjøp et som er bra å bruke bakovervendt. Når den tiden kommer kan lillebrøster ta over den stolen og storesøster kan få en ny lett fremovervendt stol. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?
Samme tenkte jeg og si. Framovervendte stoler bør brukes med bilens seler (fra barna er 3,5-4 år) - Men har man laaaange barn, er det jo kanskje umulig å gjennomføre - og da er jo en som kan brukes begge veiene en nødvendighet. - Jeg har jo en tass på 85 cm, så det erliksom ikke noe tema her
|
|
|
#24 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Siden lille Mandarin bare er 11-12 kg ved to-års alder så burde Duologic til 18kg holde lenge. Duologic er også veldig lang i ryggen. Synes isofix er så genialt at det er verdt å bruke hvis man har og kan.
|
|
|
#25 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?
Ja, når du sier det så er det kanskje det? Husker ikke helt. (Mannen som tar seg av montering av bilstol)
|
|
|
#26 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sist vi målte var han 95 cm. Det er kanskje ikke så langt, men det er tydeligvis langt nok til at nakkestøtten kommer for langt ned.
|
|
|
#27 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig viktig å huske på!
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Et poeng til som er viktig. Ofte er det vi foreldre som syns/tror at barna ikke sitter bra bakovervendt. I følge den samme overlegen som oven (han er forelder til et av barna i barnehagen) så sitter som regel barna bra bakover. De er mye mykere i kroppen og det som for oss voksne hadde vært en ubehagelig sittestilling er som regel ikke det for barna. Han anbefaler at barna sitter bakover til de er minst 4. Gjerne 5. Et barn som sitter bakover har over ca 55 % større sjanse til å overleve/ikke få alvorlige skader ved en kraftig bilulykke enn et barn som sitter fremover. Om barnet sitter bakover i en nyere/sikker bil så skal det veldig mye til for at barnet skal få alvorlige skader. Ting som om det kommer en trailer som rent bokstavelig kjører over deg eller en elg/tømmer som kommer inn i bilen etc. Ellers er det forbausende hvor små skader et barn som sitter bakovervendt i en nyere bil får. I følge ham er det også bedre å ha større barn sittende bakover i biler der man kan ha det i bagasjerommet (som f.eks. Mercedes og Volvo) enn at de sitter fremover i baksetet. I det siste tilfellet så kan de få skader om man blir påkjørt bakfra, men den typen alvorlige ulykker er ikke så vanlige i Norge (mer vanlige f.eks. på motorbahn i Tyskland). |
|
|
|
|
|
#29 |
|
villende
|
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Vi har et Acta Graco Cosmic XTP og har fjernet "støtteputen" uten at det er et hakk etter den av den grunn. Snupp sitter veldig godt i det setet, men det er en ulempe at det er et sete som tar stor plass i baksetet. Hvis skulle ha kjøpt nytt sete ville jeg nok ha kjøpt HTS Izi Kids. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?
Ja nemlig. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Har tro på forbedring
|
|
|
|
#33 |
|
--
|
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Mulig jeg tar feil, men tenker at sånne kombiseter ikke er like gode som rene bakovervendte eller forovervendte. Det blir litt som shampoo og balsam i samme flaske, noen av egenskaper må jo ofres for å få det til. (uten sammenligning forøvrig) |
|
|
|
|
|
#34 |
|
strikker
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Jeg hadde også sett på DuoLogic.
|
|
|
#35 |
|
Har tro på forbedring
|
|
|
|
#36 |
|
...
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Bortsett fra at jeg ikke liker HTS og ikke vil kjøpe produktene deres, så er Combi et greit sete. Men skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha isofix når bilen deres har det? HTS-setene er de vanskligste å montere riktig, ikke veldig vanskelig men de aller fleste andre seter er enklere, færre momenter.
|
|
|
#37 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?Jeg vil i hvert fall skrive under på at det er kjempeenkelt med Isofix, prøv så får dere se.
|
|
|
#39 |
|
strikker
|
|
|
#40 |
|
...
Nei det finnes ikke. Recaro hadde jo ett på vei men adapteret er utsatt på ubestemt tid.
|
![]() |
|
|