Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-17, 18:06   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er sunnest (aka høyest forventet levealder):

1) å være normalvektig og veltrent
2) slank og supertrent
3) lett overvektig og veltrent
4) slank og utrent
5) undervektig
6) overvektig og utrent
7) fedme

Men i tillegg er det jo sunt å være livsglad og lykkelig.

Hva er egentlig normalvektig? BMI under 25? Og hva er veltrent? Kvalifiserer man som veltrent hvis man trener 3 ganger i uka, litt variert? Og hva med de som er normalvektige og som trener litt, men ikke så mye at det regnes som veltrent?

Det jeg egentlig lurer på er om jeg befinner meg på 1 eller i en kategori som ikke egentlig står her (normalvektig, som trener sånn passemasse, men som kanskje ikke er direkte "veltrent").

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 18:34   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva er egentlig normalvektig? BMI under 25?

http://www.bmi-kalkulator.no

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 18:42   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jøss, er jeg en firer..! Sjelden jeg kommer så langt opp på listen..!

Viktig presisering: gitt alt annet likt.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva er egentlig normalvektig? BMI under 25? Og hva er veltrent? Kvalifiserer man som veltrent hvis man trener 3 ganger i uka, litt variert? Og hva med de som er normalvektige og som trener litt, men ikke så mye at det regnes som veltrent?

Det jeg egentlig lurer på er om jeg befinner meg på 1 eller i en kategori som ikke egentlig står her (normalvektig, som trener sånn passemasse, men som kanskje ikke er direkte "veltrent").

Normalvektig klassifiseres opp til BMI 25, ja. Noen generiske spesifisering på veltrent har jeg aldri funnet, utover det som går på oksygenopptak som vanlige folk ikke forholder seg til. Min høyst personlige definisjon er å kunne jobbe med moderat høy puls i over 45 min uten å bli helt pumpa, og at pulsen faller raskt igjen når aktiviteten stopper.

Men igjen, man må jo huske at man bruker omtrent like mye tid på trening som man forlenger livet med, så det er jo en trade-off på et tidspunkt. Som Katta sier, det er mye mer å tjene på å gå fra utrent til et moderat aktivitetsnivå, enn å gå fra "moderat trent" til "veltrent". 30 min om dagen med moderat puls (3,5 t i uken) gir helsegevinst (men ikke formøkning for de som ikke er helt utrente).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 20:51   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men igjen, man må jo huske at man bruker omtrent like mye tid på trening som man forlenger livet med, så det er jo en trade-off på et tidspunkt.

Joda, men det er en del andre, mer umiddelbare effekter av trening, som tross alt slår inn med en gang. Jeg trener ikke for å forlenge livet, men for de kortsiktige effektene.

Jeg klarer jo fint å løpe 13 kilometer uten å føle at jeg er i ferd med å stryke med underveis. Så det er mulig jeg havnet i kategorien "moderat veltrent".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:18   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spammer min egen tråd, kom (tilfeldig) over denne på trening.no. Der sier de også noe om hva som skiller mellom gruppene. (slik at man slipper "hvor lang er en strikk" teorien)

Gammel 08-03-17, 14:19   #6
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Spammer min egen tråd, kom (tilfeldig) over denne på trening.no. Der sier de også noe om hva som skiller mellom gruppene. (slik at man slipper "hvor lang er en strikk" teorien)

Ser ut som om de som har livvidde mellom 90 og 100 cm ikke eksisterer, da

Gammel 08-03-17, 14:27   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ut som om de som har livvidde mellom 90 og 100 cm ikke eksisterer, da

De regnes kanskje som "normale" ettersom under 90 var tynne og de over 100 var fete?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:36   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

De regnes kanskje som "normale" ettersom under 90 var tynne og de over 100 var fete?

Ja, jeg gjetter på at de er eksludert fra studien for å få "gode" grupper, og ingen i "gråsonen". Men hvis man har de målene så sier jo ikke artikkelen noe som helst.

Gammel 08-03-17, 14:54   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hadde nå gjort det enkelt for seg selv, sammenlignet normalvekt mot fedmekategori. Uten å egentlig greie å konkludere. Men de har altså sjaltet ut ganske mange.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.