|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!
Det er en ikke ubetydelig infeksjonsfare ved akupunktur, også med fatale hendelser ganske nylig. Dessuten kan det være smertefullt (inkludert egenerfart). Det er ikke noe man skal påføre ikke-samtykkekompetente, mener jeg.
![]() |
#42 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Det er også verdt å nevne at mye av det som defineres som alternativ behandling i Norge, ikke er like alternativt i andre land. Dette gjelder kanskje spesielt akupunktur, homøopati, naprapati og osteopati, men også andre behandlingsmetoder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
maler
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Endel av det der dekkes i Norge også for enkelte tilstander gitt av enkelte typer behandlere. Det gjøres definitivt akupunktur på offentlig regning i Norge. Manipulasjon også. Og lymfedrenasje. Heldigvis ikke homeopati. Men selvfølgelig er det ikke blanko til å bruke sånt for alle mot alt på det offentliges regning. Det er jo ikke sånn at "medisiner" dekkes i sin helhet heller som type behandling.
![]() |
#45 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Homeopati er i særklasse beviselig humbug, at noen land dekker denslags er en smule sjokkerende.
![]() |
#46 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!En alternativbransje som skor seg på pasienters lidelse er tragisk, men om voksne mennesker har lyst til å legge igjen pengene sine hos udokumenterte behandlere så hver sin lyst tenker jeg. Men jeg reagerer sterkt når alternativbransjen innynder seg hos leger og statlige organer uten å vise til evidensbasert forskning. Og ja, dette skjer faktisk i dag i Norge. Pasienter blir anbefalt alternativ behandling fra private aktører som ikke har noen medisinsk bakgrunn eller kan vise til forskning på det de driver med.
![]() |
![]() |
#47 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
At det er mer akseptert i andre land enn i Norge vel? Vi kommer vel der etterhvert vi også, men det tar tid. Ikke så mange år siden kiropraktikk ble anerkjent her i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Jeg håper virkelig IKKE at vi noensinne kommer dit at en rekke udokumenterte behandlingsformer blir godkjent for refusjon i Norge. Vi har da virkelig andre ting å bruke helsekronene på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Hva mener dere med dokumentert? Hvor vil dere sette krav til dokumentasjon for at dere tenker at det er innenfor at noe blir dekket? Hva mener dere med dekket? Utgifter som går til behandler som foreslår den mangelfullt dokumenterte behandlingen eller bare legemidlene/fysisk utførelse av behandling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg mener som en del av en refusjonsordning slik det skisseres i innlegget som er klippet fra Wikipedia. Ulike land har jo veldig ulike finansierings- og refusjonsordninger, og jeg håper ikke vi kommer dit at flere av disse behandlingsformene kommer innenfor det offentlig (del-)finansierte tilbudt her i Norge hvis det ikke dokumenteres effekt av behandlingen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Angåande akupunktur er det forskning som pågår på dette feltet:
![]() |
![]() |
#52 |
|
Hva med all den ikke-dokumenterte og mangelfullt dokumenterte behandlingen som utføres av det offentlige helsevesenet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Jeg synes vel i det hele tatt at det er problematisk å snakke om alternativ behandling som en kategori. En rent dokumentasjonsavhengig definisjon dekker over et endeløst spekter av ulike behandlingsformer, både farlige og ufarlige, unyttige og nyttige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Panzerekstremfeminist
|
nja. Jeg er for en autorisajons-/sertifiseringsordning som fordrer en minimumskunnskap hos de som utfører behandling, i hvert fall. Det er jo ikke bare behandlinger som ikke har effejt som er problemet - men også merkverdige diagnoser og syndromer som avdekkes av merkverdige testbatterier. Jfr. helsekontrollen på TV2 i forrige uke.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker heller ikke at forbud er veien å gå - men jeg svarte på Løves innlegg om at flere alternative behandlingsformer ville komme på listen over behandlinger man får refusjon for, slik man gjør i noen andre land. Og det håper jeg ikke skjer så lenge det ikke kan dokumenteres effekt av det.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Epikur
|
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!At man får refusjon for noe betyr bare at interessegrupper har fått innflytelse i politikken. Det betyr ikke at det virker.
![]() |
#58 |
|
Men hva med dem som listes opp i den oversikten som det gis refusjon for i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
Interessegruppen der kan også være medisinske faggrupper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg savner kvakksalverloven!Jeg blir litt overrasket over hvor mange som mener det er greit at voksne mennesker velger å bruke penger og helse hos alternative behandlere, at det er noe vi ikke skal legge oss opp i.
![]() |
|
|