Sv: Tror du på hjelpere?
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Det jeg reagerer mest på er når den "alternative" siden prøver å likestille tro og viten. Det er ikke det samme, og det er det som gjør denne diskusjonen så vanskelig, tror jeg.
Synes du vi gjør det? Jeg har aldri lagt skjul på at dette for min del har med tro og gjøre, jeg har til og med sitert deg (ikke i denne, men i en annen diskusjon) på at dette er mer som religion. Men det er og noe med det å virkelig tro på ting, virkelig føle det er det riktige. Det er som at jeg elsker Nobus. Jeg kan ikke bevise det vitenskapelig, men jeg gjør det jo likevel og ingen betviler meg på at jeg sier det selv om jeg ikke kan legge frem statistisk signifikante forskningsrapporter som tilsier at jeg faktisk elsker han. Og litt sånn føler jeg det med min åndelige side også, det føles så sterkt og så riktig og derfor kan jeg ikke avfeie det som vås og fantasi - selv om jeg ikke har et håndgripelig bevis for at det er sant. Vet jeg strekker sammenligningene litt langt her, men det er bare for å vise et eksempel og for å understreke at mye av dette har med nettopp følelser og ting som betyr svært mye å gjøre. Og det er også derfor mange tenner på alle plugger og føler seg tråkket på når de blir avfeid som noen store tullebukker. Vi mennesker er bare mer enn bare kjøtt og blod.