Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

[SKAM] Innlegg 2003-3000

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-17, 13:12   #841
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Ja, det applauderer jeg også. Andem er virkelig dyktig på å belyse tema på en utrolig fin og god måte. Og på samme måte som hun klarte å få alle til å føle noe for Isak og Even, får hun nå alle til å føle noe for Sana.

... og Yousef, unggutten som ble frafallen muslim fordi han ikke likte hvordan koranen negativt påvirket hans homofile venn.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:17   #842
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg får ikke helt tak på hva du reagerer på, Gaia, så jeg tror jeg dropper tråden der. Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da.

Det tok noen innlegg før jeg skjønte deg der, men det kom til slutt. Jeg fikk mer "det er ikke bare muslimer altså, det kunne skjedd hvor som helst"-relativisering av en problematikk som er ganske reell-vibber av deg først.

Gammel 08-05-17, 13:20   #843
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tok noen innlegg før jeg skjønte deg der, men det kom til slutt. Jeg fikk mer "det er ikke bare muslimer altså, det kunne skjedd hvor som helst"-relativisering av en problematikk som er ganske reell-vibber av deg først.

Tja, men det er litt det også da. Bare ikke på "ISLAM ER HELT TOPP ALLTID OG DET ER DE KRISTNE SOM ER DUMME"-tabloidmåten.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:28   #844
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke helt tak på hva du reagerer på, Gaia, så jeg tror jeg dropper tråden der. Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da.

Deg kan nok hende pollen-hodet mitt ikke helt klarer å formidle hva jeg mener, men det er nok noe a la det at man tror man skjønner en problemstilling fordi man har følt på noe av det samme. Men så er det likevel ikke det samme.

Jeg tror jeg skjønte litt mer av hvor lite jeg egentlig skjønner om raseutfordringene i USA, da jeg så på "Dear White People" (serien, ikke filmen) og konflikten mellom Sam og Coco. Som jo handler om mye av det samme. Sam kan ikke skjønne Cocos motivasjon for å velge som hun gjør, fordi hun helt ubevisst er preget av å ha vokst opp med "light skin-privilege". Som jeg plutselig har skjønt er en greie.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:29   #845
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

... og Yousef, unggutten som ble frafallen muslim fordi han ikke likte hvordan koranen negativt påvirket hans homofile venn.

Ja, Yousef! Hvordan klarte jeg å glemme det! Det var så rørende å se den samtalen mellom Sana og Yousef. Også må jeg innrømme at bakhistorien til Even traff meg midt i hjertet. Tenk på hvor nervøs og redd Even må ha vært da han møtte Isak og hvor mye det tok for å initiere et nytt kyss? Ikke rart forsøket i bassenget ble kamuflert som en konkurranse i starten.

amylin er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:31   #846
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Deg kan nok hende pollen-hodet mitt ikke helt klarer å formidle hva jeg mener, men det er nok noe a la det at man tror man skjønner en problemstilling fordi man har følt på noe av det samme. Men så er det likevel ikke det samme.

Jeg tror jeg skjønte litt mer av hvor lite jeg egentlig skjønner om raseutfordringene i USA, da jeg så på "Dear White People" (serien, ikke filmen) og konflikten mellom Sam og Coco. Som jo handler om mye av det samme. Sam kan ikke skjønne Cocos motivasjon for å velge som hun gjør, fordi hun helt ubevisst er preget av å ha vokst opp med "light skin-privilege". Som jeg plutselig har skjønt er en greie.

Eh, okei. Det synes jeg er en ganske kjip og sårende tolkning av mine innlegg.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:46   #847
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nytt klipp :-)

Galathea er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:49   #848
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Insta fra Vilde!

Regner med at det bygger opp til konflikt siden Chris, Vilde og Eva var ute med Sara og noen andre jenter, mens Noora og Sana var på café. Splittelse i jentesquaden?

Med rosa Vilde i sentrum og Sana- Bussjef så vidt synleg i kanten av biletet. Megetsigende.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:01   #849
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Og hvor Sana og Noora ikke er invitert til eventet og FB-gruppa...

amylin er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:11   #850
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det var ei Sana utan kontroll over situasjonen. Oj.

Gammel 08-05-17, 14:12   #851
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Med rosa Vilde i sentrum og Sana- Bussjef så vidt synleg i kanten av biletet. Megetsigende.

Men det er jo ikke nytt, det kom ut etter bussmøtet hos Sana. Men Eva la ut nytt bilde på insta i dag, med bilde fra festen på fredag.

Gammel 08-05-17, 14:54   #852
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, okei. Det synes jeg er en ganske kjip og sårende tolkning av mine innlegg.

Syns du det er sårende at jeg sammenligner deg med Sam i "Dear White People"? (Har du sett serien?) For det var det jeg mente å gjøre. Hun har mange av de samme referanserammene som Coco, men ikke alle.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:55   #853
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Syns du det er sårende at jeg sammenligner deg med Sam i "Dear White People"? (Har du sett serien?) For det var det jeg mente å gjøre. Hun har mange av de samme referanserammene som Coco, men ikke alle.

Nei, jeg synes det er kjipt at du leser mine innlegg i dette som "tror hun skjønner greia men så gjør hun det ikke egentlig".

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:04   #854
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nei, jeg synes det er kjipt at du leser mine innlegg i dette som "tror hun skjønner greia men så gjør hun det ikke egentlig".

Jeg leser det som at du kjenner deg igjen i situasjonen. Og så sier jeg at det kan det hende du gjør, på et intellektuelt plan, men at så lenge man tross alt er en del av majoriteten, så er det visse ting man rett og slett ikke har forutsetning for å skjønne på et emosjonelt plan.

Hvis du ikke har sett "Dear White People", så anbefaler jeg den virkelig. (Og "The Handmaiden's Tale", men den er til tider direkte smertefull, og jeg sliter med å se hele episoder i ett.)

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:06   #855
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg leser det som at du kjenner deg igjen i situasjonen. Og så sier jeg at det kan det hende du gjør, på et intellektuelt plan, men at så lenge man tross alt er en del av majoriteten, så er det visse ting man rett og slett ikke har forutsetning for å skjønne på et emosjonelt plan.

Hvis du ikke har sett "Dear White People", så anbefaler jeg den virkelig. (Og "The Handmaiden's Tale", men den er til tider direkte smertefull, og jeg sliter med å se hele episoder i ett.)

Så du mener at jeg ikke kan skjønne på et emosjonelt plan hvordan det er å bli oppdratt innen, eller bryte ut av et konservativt religiøst samfunn fordi jeg er etnisk norsk? Stilig.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:09   #856
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Så du mener at jeg ikke kan skjønne på et emosjonelt plan hvordan det er å bli oppdratt innen, eller bryte ut av et konservativt religiøst samfunn fordi jeg er etnisk norsk? Stilig.

Nei, jeg sier at du på et emosjonelt plan ikke har en forutsetning for å skjønne hvordan det er å vokse opp som ung, muslimsk kvinne, med religiøse foreldre, i Norge, i 2017. Selv om det har likhetstrekk med det du har opplevd. Du er Sam. Sana er Coco. (Jeg er Gabe-ish).

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:20   #857
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei, jeg sier at du på et emosjonelt plan ikke har en forutsetning for å skjønne hvordan det er å vokse opp som ung, muslimsk kvinne, med religiøse foreldre, i Norge, i 2017. Selv om det har likhetstrekk med det du har opplevd. Du er Sam. Sana er Coco. (Jeg er Gabe-ish).

Jeg har ikke sett serien du refererer til.

Uansett, poenget var altså da at det som blir formidlet er svært gjenkjennbart, men så klart, om du mener (uten å ha førstehåndserfaring i det hele tatt med å være en del av et lukket religiøst samfunn) at det ikke er sammenlignbart, så er det vel ikke det.

Men hvis poenget ditt var å få meg til å føle meg teit når jeg forteller om hvordan jeg kjenner meg igjen i skildringen basert på egne opplevelser med konservativ religion, ("så klart skjønner du ikke egentlig hvordan dette er!"), så lykkes du svært godt med det.

Jeg skjønner at det er dumt å bli lei seg for sånt i en diskusjonstråd på FP, og at det er jeg selv som er for sart her, men det får så være.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:41   #858
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg syns du har litt såre tær, Mave. Og det virker som du ikke ønsker å forstå det jeg forsøker å formidle. Jeg hadde ikke til hensikt å få deg til å føle deg teit. Og jeg har da heller ikke tvilt på at dette er gjenkjenbart.

(Og for øvrig så vet du vel strengt tatt ikke hvilken erfaring jeg har eller ikke har med religion eller med sekter, uten at jeg har tenkt å gå nærmere inn i dette her).

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 18:32   #859
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Bildet til Eva var (det fra i dag altså, det du snakker om er jo "gammelt"), der er ikke Sana og Noora med.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 19:23   #860
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Bildet til Eva var (det fra i dag altså, det du snakker om er jo "gammelt"), der er ikke Sana og Noora med.

Ja, eg er visst litt bakpå. Klarer kkkje følgje med på alt ...

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.