|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#941 |
|
Textrovert
|
Sv: Konfirmant 2017Vi har konfirmasjon lørdag neste uke. Førstkommende helg skal jeg i konfirmasjon til noen som er i en totalt annen økonomisk situasjon enn oss (les: de er steinrike). Det blir tøft, for jeg vet at jeg kommer til å synes at vår konfirmasjon blir kjip og harry i sammenligning. Det er stappteit av meg å tenke sånn, så jeg jobber med meg selv. Mantra: Dem om det!
|
|
#942 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmant 2017Tror ikke du skal tenke sånn, Divine. Jeg har vært i mange konfirmasjoner, og brylluper for den del, fra de helt enke til de rimelig påkostede, og jeg har aldri tenkt at noe har vært "kjipt". Om man oppfatter noe som "kjipt" eller ikke, har det som regel med mennesker og hvordan de oppfører seg å gjøre (hvor velkommen er man, er de blide og imøtekommede etc) ikke med mat og bordpynt. Så lenge du ikke har tenkt å servere tørt brød på bord uten duk- og med malingsflekker- tror jeg du er godt innafor. Men- alt dette vet du selvsagt, når du bare får tenkt deg om. |
|
|
|
|
#943 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Konfirmant 2017Vi har også vært i veldig forskjellige konfirmasjoner, og også bryllup. Fra helt enkle til svært påkostede. Ingen av dem har vært kjipe! Og det er heller ikke alltid sånn at de dyreste nødvendigvis har vært de flotteste eller mest minneverdige.
|
|
|
#944 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Konfirmant 2017
|
|
#945 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Konfirmant 2017Synes ikke selskaper er mer eller mindre "fine" ut fra hva de har kostet eller om det er gull og lysekroner. Det er folka og varmen som gjør det. Det er så mye som ligger bak de valgene folk tar. Noen synes det er flott med innleid kokk, andre skulle ønske de hadde evnen til å planlegge og lage maten selv. Noen må leie fordi de ikke har plass eller helse til å ha det hjemme, andre fordi det er det som er "nøytral grunn" for at folk skal oppføre seg i fire timer. Eller bare fordi det er det de koser seg med, mens andre koser seg best i sin egen stue. |
|
|
|
|
#946 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Eller 200 makronar i seks ulike smakar som eg hadde brukt dagesvis og alle banneord i verda for å få til
|
|
|
#947 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Konfirmant 2017Tips: Det kan være lurt å ha potetgull eller lignende saltsnacks på kakebordet. Det satt ihvertfall ungdommene pris på og det var en del voksne som tok seg litt etter at kakene hadde fordøyd seg litt. Litt motvekt.
|
|
#948 |
|
Yes, we can!!
|
Og så må jeg presisere at ansvaret for det som stod i kjøleskapet var helt og holdent mitt - hjelperne kunne jo ikke gjette at et plastdekket halvlitermål inneholdt hjemmelaget aioli, eller at en melon nederst i kjøkkenskuffen var tenkt sammen med noe av skinken.
|
|
#949 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Konfirmant 2017Ah, annen lessons learned: Handleliste til mannen må inneholde eksakte mengdeberegniner! Ellers kommer det hjem EN pose potetgull og EN flaske av hver type brus.
|
|
#950 |
|
Ventar stadig på vår
Me kjøpte mellomstore popcornbeger på TGR og Søstrene Grene. Tenkte å sette fram popcorn. Har kjøpt fire meter (posane er ein meter lange) popcorn frå Bunnpris. Gidder ikkje styre med å poppe i selskapet.
|
|
#951 |
|
Ferdiglada
Det var et godt tips! Vi skal vere på eit quality-hotell og etter tips frå Niobe tenkte eg finne fine muffinsformer og ha det i på kakebordet.
|
|
|
#952 |
|
Ferdiglada
Har Søstrene Grene sånne altså? Skal også dobbelsjekke korleis hotellet sine egne ser ut.
|
|
|
#953 |
|
Textrovert
|
Sv: Konfirmant 2017Hvor mye drikke trenger vi på 24 gjester? Mannen fant litersflasker med Boble på tilbud, og har kjøpt 8. Siden vi serverer sodd, er ingefærøl og alkoholfritt øl et must. Ellers har jeg tenkt å sette fram vann og saft. Men hvor mye drikke ellers? Og hvilken type? Fænsi eplejuicer og slikt utgår, det blir for dyrt.
|
|
#954 |
|
Ventar stadig på vår
Sv: Konfirmant 2017Me fann først nokre temmelig stygge og/eller barnslige på TGR. Men eg trudde ikkje det var vanleg å ha i butikk, så me kjøpte tre pakker. Etterpå dumpa me over minst tre andre butikkar som hadde popcornbeger. Hugsar dessverre ikkje navnet på butikkane. Det var ein ny (for meg) billigbutikk med litt småinteriør og nips. Og Søstrene Grene, meinar eg. Og Panduro. Eller var det Tilbords? Poenget er at dei har fleire stader.
|
|
#955 |
|
Ventar stadig på vår
Det lurer eg også på. Me har tenkt ei halvlitersflaske per pers til middag, pluss nokre i buffer. Og saft og vatn. Til kaffien set me fram drikke, både kaffi, te, brus, saft og vatn, på eige bord. Da setter me fram halvannalitersflasker. Kor mange me skal kjøpe av det? Anar ikkje. Me kjøper raust med den brusen me sjølve drikker til vanleg, iallfall. Da blir det ikkje svinn etterpå. Og litt mindre av andre typar.
|
|
#956 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Konfirmant 2017Det gikk overraskende mye, men jeg har noen små SVAMPER av noen nevøer/nieser/andre små gjester som drakk noe sinnsykt med brus. Jeg mener på at vi kjøpte 4 halvannenlitere med farris, 6 med cola/cola zero, 4 med "gul brus", 4 mozell.
|
|
#957 |
|
Textrovert
|
Sv: Konfirmant 2017Vi skal ikke ha alkohol i selskapet, så det utgår.
|
|
#958 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Konfirmant 2017Aner ikke, men det sto mye tomme glassflasker på bordene etter oss. Tror nok de fleste drakk mer enn en glassflaske av noe slag.
|
|
#959 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Konfirmant 2017Jeg så tilbud på halvliters flasker denne uken, men hvor? Kan ha vært Mega, kanskje? Tror det var 10 flasker for 99,-+ pant.
|
|
#960 |
|
Introvert textrovert
|
Vi hadde også alkoholfritt og hadde Mozell til velkomstdrink i høye glass. De som ikke liker kullsyre (har noen barn) fikk eplemost i sine glass.
![]() |
|
|