Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-17, 23:16   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Mulig det er noen dialektforskjeller her, men for meg er stakk skjørtet. En av de relativt få riktig gamle folkedraktene vi har i Norge heter jo Rutaliv og Rondastakk. Rondastakken er da det stripete (ronde = stripe) skjørtet.

Jeg har nylig sydd meg en damaskkjol (også en folkedrakt i ubrutt tradisjon fra 1800-tallet) og der kalles også skjørtet stakk.

Folkedrakt (ikke det samme som festdrakt) kan man vel kalle autentiske drakter som folk gikk kledt med. De fleste av de vi i dag kaller bunader er egentlig et relativt moderne plagg designet på 1900-tallet (mange rundt 1920 og framover) etter større eller mindre inspirasjon fra folkedraktene. Mange av de har ikke så sterke røtter bakover i tid, men ble et viktig symbol for nasjonsbyggende nordmenn etter unionsoppløsningen og framover.

Jeg synes det er ekstra stas med folkedraktene som har vært brukt uten stopp siden rundt 1800-1850. Jeg syr selv og synes det er veldig spennende med å sy i rekonstruerte stoffer og med gamle håndsømteknikker. Min nye damaskkjol har ikke vært i nærheten av en symaskin. :avsporing:

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.