Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?
Mulig det er noen dialektforskjeller her, men for meg er stakk skjørtet. En av de relativt få riktig gamle folkedraktene vi har i Norge heter jo Rutaliv og Rondastakk. Rondastakken er da det stripete (ronde = stripe) skjørtet.
Jeg har nylig sydd meg en damaskkjol (også en folkedrakt i ubrutt tradisjon fra 1800-tallet) og der kalles også skjørtet stakk.
Folkedrakt (ikke det samme som festdrakt) kan man vel kalle autentiske drakter som folk gikk kledt med. De fleste av de vi i dag kaller bunader er egentlig et relativt moderne plagg designet på 1900-tallet (mange rundt 1920 og framover) etter større eller mindre inspirasjon fra folkedraktene. Mange av de har ikke så sterke røtter bakover i tid, men ble et viktig symbol for nasjonsbyggende nordmenn etter unionsoppløsningen og framover.
Jeg synes det er ekstra stas med folkedraktene som har vært brukt uten stopp siden rundt 1800-1850. Jeg syr selv og synes det er veldig spennende med å sy i rekonstruerte stoffer og med gamle håndsømteknikker. Min nye damaskkjol har ikke vært i nærheten av en symaskin. :avsporing:
|