Sv: Bilferie i Europa?
Opprinnelig lagt inn av Malaika, her.
Vi tenkte å reise (med bil) til vår greske familie til Thessaloniki i Hellas, men siden vi reiser med barn tenkte vi å ta det som en koselig tur liksom. Noen som har erfaringer og anbefalinger osv?? Barna er 2 og 6 år.
Sorry men jeg synes ikke at dette höres ikke ut som en saerlig koselig tur uansett hvilken rute dere velger. Det er rett og slett for mye kjöring, synes jeg, siden dere reiser med barn.
Jeg saa at det iflg. via Michelin som er et reiseruteberegningsprogram som vi benytter er ca. 32 timers kjöring en vei fra Oslo (selvsagt avhengig av type bil og hastighet, men dette er det gjennomsnittet programmet beregner og det er type kjöre paa uten saerlig stopping). Med barn paa 2 og 6 aar, ville jeg ikke satset paa mer enn 4-5 timers slik kjöring per dag og hatt bra med stopp i tillegg. Ellers er det veldig lite göy for barna i alle fall. Om de naa ikke er helt forskjellige fra min sönn. Dette vil si at dere trenger 8 dager for aa komme seg ned dit og like mange dager opp igjen. Da har dere igjen 8 dager til aa vaere der nede. Alternativet er at dere velger aa "kjöre paa" og ha bare kjöredager med 8 timers kjöring hver dag. Det er selvsagt mulig, men fire av disse paa rad hver vei höres ikke saerlig forlokkende ut. Da ville jeg i det minste lagt inn hviledager (for baade barn og voksne) innimellom, noe som igjen förer til at dere er oppe i veldig mange dagers reise. Et annet alternativ er at dere benytter dere av saa mye baater (Kielfergen) og biltog (vet det er et gjennom hele Tyskland, men aner ikke mer om dette) som mulig. Det er imidlertid baade dyrt og tidkrevende, dog mindre anstrengende enn aa kjöre selv.
Hvis dere regner sammen kostnader for reisen og overnatting underveis, er jeg helt sikker paa at en flytur blir mye billigere. Jeg anbefaler dette.
|