Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bære babyen

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-07, 00:14   #21
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bære babyen

Fordelen med å bære bak er at babyen er ute av veien både for deg og storebror. Da kan babyen sove på din rygg mens du og storbror gjør ting "alene". Ikke i starten men sånn litt etterhvert. Jeg har akkurat begynt å ha lillebror litt på ryggen. Han er nå 3 mnd. Setter ham bare der når noen andre kan hjelpe meg. Føler meg ikke trygg på å knyte ham på alene ennå.

Gammel 09-07-07, 00:28   #22
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Denne så jo genial ut! Er du mest fornøyd med elastisk eller uelastisk (om du har begge)?

Den siste jeg kjøpte er ikke elastisk, kjøpte den ved en feil, og jeg tror jeg liker den elastiske best.

Ellers kan jeg også anbefale Ergo, men for litt større barn. Som Stikka sier kan det være greit å ha muligheten til å slenge lillebrøster på ryggen når man lager middag, tar seg av storesøsken o.l.

Gammel 09-07-07, 00:29   #23
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte BabyBjørn i et år jeg, og var superfornøyd. Trolig er jeg DårligMor™. Men idag hadde jeg gått for min svigerinnes Ergo-sele; denne liknet nok på BB til at til og meg jeg kunne håndtert den, bortsett fra at den var mye mer anvendelig. Det at man etterhvert bærer barnevekten på hoften istedet for skuldrene er jo genialt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 08:56   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke ergo også et spedbarnsinnlegg slik at man kan bære nyfødte i den (på magen)? Noen som har prøvd det?

Ztjerna er som Teofelias blobb. Han ville ikke bæres i noe som helst - annet enn forovervendt i BabyBjørn (active) etterhvert. Og det var ikke det at vi ikke prøvde . Nå har vi solgt BB og kjøpt en ergo, og når han ble rundt året tillot han faktisk å sitte på ryggen i ergoen. Ergoen er også veldig behagelig å bære i - selv for min vonde rygg. Her er han nå nylig, snart 2 år gammel;

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:40   #25
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Fordelen med å bære bak er at babyen er ute av veien både for deg og storebror.

... og fordelen med Mei-Tai, Ergo, sjal etc er at man kan bære både foran og bak, så man kan velge

Gammel 09-07-07, 09:47   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg brukte BabyBjørn i et år jeg, og var superfornøyd.

Mannen min var masse ute på tur med BabyBjørn den sommeren minsten var sånn ca. 5-9 måneder, og de hadde stor glede av det begge to. Men det var mer for å være på tur og oppleve, enn for å bæres og bysses i søvn.

Ellers har jeg aldri vært noen bærer, ryggen min passet bedre til å ha babyen i vogn på tur, og ellers ha kos og kroppskontakt sittende eller liggende istedet for å gå rundt og bære hele tiden. Gikk veldig fint det. Men den slyngen til Majsa så jo smart ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:53   #27
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Mannen min var masse ute på tur med BabyBjørn den sommeren minsten var sånn ca. 5-9 måneder, og de hadde stor glede av det begge to. Men det var mer for å være på tur og oppleve, enn for å bæres og bysses i søvn.

Ellers har jeg aldri vært noen bærer, ryggen min passet bedre til å ha babyen i vogn på tur, og ellers ha kos og kroppskontakt sittende eller liggende istedet for å gå rundt og bære hele tiden. Gikk veldig fint det. Men den slyngen til Majsa så jo smart ut.

Vil bare si at om du kun har prøvd BabyBjørn, så kunne det godt hende du hadde klart å bært i andre ting allikevel. Jeg har aldri kunnet bære en 5 kg baby engang i BabyBjørn uten å få vondt i ryggen. Derimot i Mei Tai kan jeg bære klumpen på 10 kg i flere timer både på magen og ryggen uten å merke det engang i rygg og skuldre. Utrolig praktisk. Og det som er greit med Mei Tai og sjal er at en ikke trenger å tenke på hvor lenge babyen sitter i det. Ingen tidsbegrensning så lenge du har en baby som trives.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:55   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har prøvd et slags bæresjal, husker ikke hva det het, men det var ikke noe for meg det heller. Savnet det heller ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 10:01   #29
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har prøvd et slags bæresjal, husker ikke hva det het, men det var ikke noe for meg det heller. Savnet det heller ikke.

Det finnes mange varianter av mye, og det er litt treningssak også. Men det er jo ikke alle det passer for. Men det er absolutt verdt å prøve for andre.

Gammel 09-07-07, 10:10   #30
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kroppskontakt og kos sittende i ro var aldri noe godt alternativ for oss. Jenta mi greide aldri å slappe av og kose seg i fanget. Ikke engang ved brystet (endte med skriking og kaving hver gang). Hun måtte være i bevegelse. Hun ble også hysterisk av å bli lagt bakover (vippestolen måtte vi bare gi bort), så hotsling kunne vi nok ikke brukt, for de kan vel ikke bæres oppreist i den? Vi brukte ringslynge og bar henne vertikalt, enten med bena krøllet oppunder seg, eller hengende nedenfor (det var varm sommer). Prøvde å bære henne i liggestilling i den, men da ble hun hysterisk. Brukte også en babybjørnlignende sele fra Maclaren, men det var også mest når vi skulle "ut på eventyr", og ikke til byssing og kos.

Nå skal jeg kjøpe elastisk sjal også, til de nye babyene kommer. For meg ser det ut som det beste til en nyfødt, i allefall hvis man ikke har erfaring med å knyte vevd sjal (føler ikke for å eksperimentere med det på nyfødte som ikke kan holde hodet enda). Men jeg håper likevel de er litt roligere enn storesøstra så jeg slipper å bære like mye. Blir nok litt mer komplisert med to på en gang ...

Gammel 09-07-07, 10:24   #31
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Kjøper en elastisk sjal og venter nyfødt, så kan det være smart å prøve seg litt frem med en bamse eller dokke med myk kropp. Funker jo å prøve med BabyBorn også, men den er ikke bevegelig på samme måten, og dermed ikke like lett å øve på.

Selv har jeg en gutt som elsker å bli båret. Med en urolig stump på 11 måneder, kan det nesten være en lettelse å sette han i Mei Tai noen ganger, sånn at vi kan kose litt. Da liker han å kose nemlig.

Gammel 09-07-07, 10:27   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kjøper en elastisk sjal og venter nyfødt, så kan det være smart å prøve seg litt frem med en bamse eller dokke med myk kropp. Funker jo å prøve med BabyBorn også, men den er ikke bevegelig på samme måten, og dermed ikke like lett å øve på.

Problemet med prøving når man vendter nyfødt er den enorme magen som sitter i veien ...

Gammel 09-07-07, 11:09   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde babybjorn: Ikke så mye brukt. Fikk litt vondt i ryggen av den. Men den var fin til flyturer og til å få gjort litt husarbeid.
Nå har vi bæremeis, en Phil&Teds Metro: Heller ikke så mye brukt, den er ikke så god å bære den heller. Guttungen liker seg ikke så godt.
Nå tenkte jeg at jeg skulle bort til naboen og låne en Ergo. Rapport følger
Ellers snuser jeg på en elastisk slynge ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 12:04   #34
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk kjempevondt i skuldrene av Babybjørn. Og den ble brukt lite. Så sydde en venninne av meg en mei-tai til meg og den var en revolusjon i så måte. Vekten hang ikke lenger bare på skuldrene, men ble fordelt mer følte jeg.

Den skal jeg bruke til neste mann. Må se når nurket kommer om jeg avanserer til en mer avansert med elastikk osv. Men tror den jeg har skal holde til en til.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 14:56   #35
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Bære babyen

Mei Tai Babyhawk er mitt hjertebarn.
Jeg brukte ringslynge og slikt når hun var liten, men ble aldri helt fortrolig med det. Så når jeg fikk MT'n til henne var det gjort, da forelsket jeg meg.
Det er som å bære luft når den sitter riktig, og jeg har en veldig vond rygg, nakke og skuldre egentlig, men jeg bærer henne i MT'n enda i flere timer, nå er hun 3,5 år gammel.

Her er babyhawk;
http://www.babyhawk.com/

Men jeg liker også godt en fra tettitett (den helt til venstre i 2. rekke)
http://www.tettitett.com/

Også har elisabet en fra grisefanten som ser helt super ut
http://www.grisefanten.se/

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 15:38   #36
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi var veldig fornøgd med babybjørn - active modellen. Eg har då aldri prøvd noko anna, så mulig andre ting er betre.

Ingen ryggvondt, lite slitasje på skuldre. Vi hadde den eldre modellen til låns med førstemann. Den var ikkje så god. Den nye modellen var fin for min kropp i alle fall.

Men igjen - eg er sikker på at slynger og slike ting er bra

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 15:49   #37
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men babybjørn er ikke så bra for barna.

Gammel 09-07-07, 15:52   #38
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt Baby Bjørn (eldre modell), ringslynge og Mei Tai.

Baby Bjørnen ble fort lagt vekk - fryktelig tungt å bære litt større barn (dvs fra 7kg og opp omtrent).

Ringslynga er den jeg har brukt mest - veldig lett å få på og av.

Mei Tai-en er kanskje den jeg synes barnet sitter best i, men siden den må knytes, taper den litt for slynga når noe skal gå i en fei. Men når vi skal gå tur, bruker jeg heller den enn bæremeis.

Gammel 09-07-07, 16:01   #39
lil'c
Passiv

Standard

Og jeg synes forresten ikke det er noe problem å knyte Mei Tai'en heller, når man har gjort det et par ganger går det jo på automatikk. Man finner sin yndlingsmåte og knyte og bære på (mage, rygg, hofte, og hva slags knyting man foretrekker), og da tar det jo bare maks 2 minutter.

Gammel 09-07-07, 17:03   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Bære babyen

.. jeg har aldri brukt 2 minutter på å knytte en Mei-Tai. Ikke engang første gangen jeg prøvde en tror jeg. Tror 20-30 sekunder er mer riktig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.