|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() Kvikklunsjkake uten gluten?Jeg har lyst til å lage denne kaken til en bursdag på lørdag:
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Det er ikke tilsatt melk i nonstop, men pga. at det alltid vil være en liten mengde spor av melk fra maskinene som ikke rengjøres mellom melkesjokolade og melkefri sjokolade, så må de merke den med tørrmelk. Den var ikke merket med melk før, og det har ikke endret oppskriften, men altså lagt til "tørrmelk" pga disse sporene. Det gjelder også Dronningsjokolade, Selskapssjokolade og et par til. Jeg har snakket med Freia om dette.
![]() |
#3 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Det med coop kokesjokolade var et godt tips! knakk du av striper fra pakken, eller smeltet du den om? Det kan jammen meg funke
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Jeg knakk dem på langs. Noen brakk på midten, så jeg måtte bruke god tid og være forsiktig. Du kan jo også smelte dem og helle i stripete former om du har, Ikea selger isbitformer i silikon med avlange striper i, tror jeg skal investere i noen slike. Har brukt andre former derfra til sjokolade.
![]() |
#5 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Det viser seg at NonStop ikke funker for melkeallergikeren. Er det i smågodt hylla, sier du, Dixie, at de har melkefri NonStop? Eller i egne poser/pakker? Smågodt kan gjerne ha krysskontaminering siden skjeene brukes om hverandre, kan de ikke?
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Ja krysskontaminering er det jo risiko for. Nonstopene i smågodtet hos Europris skal være melkefritt, har lest det på melkefritt-gruppa på FB, men jeg tør ikke si noe helt konkret, skal se om jeg finner det ut.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?De inneholder soya, i tilfelle det reageres på det, og så er det fare for krysskontaminering ja. Jeg gikk inn på "utenmelk" på Facebook og søkte på nonstop, fikk da opp noen tråder om emnet.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Om det er snakk om allergi hadde jeg ikke tatt sjansen på smågodthylla. Sleivene er jo oppi alle.
![]() |
#10 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?
Å jada, halal er også et issue. Det er snart så vi kun serverer popcorn i bursdagene!!
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Finnes masse gelatinfritt gelégodteri nå for tiden, og alt er jo merket så det er ikke så vanskelig (selv om det sikkert føles sånn når man ikke er vant til det).
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Oh, fikk idé! Hva om du klemmer fast sjokoladedyppet popcorn langs kantene (med noe glasur som lim, også farger du vanlig popcorn i ulike farger og dekorerer oppå?
![]() |
#13 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Må alle kakene i bursdagen kunne spises av alle? Hva med å bake denne kaken etter originaloppskrift og så bake andre kaker gluten- og melkefrie?
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Be de åpne ny boks som du får forsyne deg av.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Nonstop er ikke glutenfrie (lengre) heller, de er nå merket med at de kan inneholde spor av gluten. Det var de ikke merket med før.
Hvis det er cøliaki det er snakk om så anbefales ikke smågodt der det er fare for krysskontaminering - det er for stor risiko at man får i seg gluten da. Sist redigert av m^2 : 27-07-17 kl 13:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvikklunsjkake uten gluten?Fyll friske bær oppi, det blir lekkert. Evt kan du jo ringle over litt smeltet sjokolade.
![]() |
|
|