Sv: Er omskjæring like ille som incest?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Å gradere grusomt er vanskelig.
Incest og omskjæring er ganske ulike handlinger selv om begge er grusomme og avskyelige.
Jeg er enig med deg i at det å gradere grusomhet er vanskelig. Når man diskuterer strafferett og hvilke tiltak man gjør for å avsløre kriminelle handlinger synes jeg alikevel det er vanskelig å komme utenom denne graderingen. Selv har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening.
Ved incest/seksuelle overgrep mot barn har man jo ikke de fysisk bevisene som man har ved omskjæring. Så vidt jeg vet har den undersøkelsen som har vært om fysisk skader i barn underliv i forbindelse med overgrep konkludert med at fysiske bevis ikke må foreligge selv om det er snakk om overgrep (mao er status det samme som ved voldtekt at voksne kvinner, men kan ikke forvente å finne fysiske bevis i forhold til skader ved voldtekter). Dette gjør jo at masseundersøkelser etc blir helt forfeilet. Ved omskjæring er det jo stikk motsatt. Omskjæring må kunne vises fysisk - og så legger man ikke ned ressurser i det hele tatt? Det er merkelig, hvilke andre forbrytelser ville man ha nektet å oppklart?