Sv: Mallorca eller Kanariøyene når man ikke er fan av massiv charterturisme?
Vi reiser til la Gomera for 6. gang. Man flyr til Tenerife og tar ferge derfra. VI pleier å ha leiebil som vi plukker opp når vi kommer med fergen over, men denne gangen plukker vi opp bil på flyplassen i Tenerife og kjører til fergen og tar med bil over. Etter bare fem opphold har vi oppdaget at fergebillett til bilen er mye billigere enn taxi til og fra fergehavnen.
La Gomera er vill og vakker, mye stupbratte klipper - litt som Vestlandet på speed egentlig, masse hårnålsvinger og store stigninger. Det beste stedet for badeferie er Valle gran Rey. Jeg har bodd på flere av hotellene der, hvis du sier litt om hvordan dere vil bo, kan jeg gi noen tips. Vil dere være nær stranden, midt i en av de bittesmå byene, ha utsikt, basseng, hva slags standard etc? Det er mye bra leikligheter å leie - få tradisjonelle hoteller.
V liker å ha bil, fordi det er gøy å kjøre rundt og se øya - og det er fantastisk utsikt nesten overalt. Man kommer rundt en sving og plutselig ser mqan utover havet og over til Tenerife med mektige teide som reiser seg i horisonten. På toppen av øya er det en nasjonalpark som i et gammelt vulkankrater - nå er det dett regnskog der. Man kan gå masse flotte turer, både i de bratte fjellsidene - fra havet til toppen av øya - elller motsatt - eller i nasjonalparken.
Maten er veldig god, mye sjømat, ferske grønnsaker og en blanding av tradisjonsmat og sånn mat man får overalt i Spania.
la Gomera er rolig med lite natteliv, havnepromenaden i La playa som er den mest tursistifiserte lille gatestumpen der, er oftest stille lenge før midnatt. Ingen av strendene har solstoler og parasoller og kiosker og strandselgere, men det i Valle gran rey er det tre flotte strender. Den mest øde av dem, Playa del Ingles er det rake motstykke til navnesøsterstanden på Gran Canaria Vill, svart lavasand, vind, havstrømmer og en og annen badegjest.
Det er utrolig deilig, stille, laid back og gjestfritt på La Gomera. Mange tyskere, men av typen kunstnere og akademinkere på hippie-sabattsår. Det er mye tilbud om yoga og meditasjon og massasje og avspenning.
De siste årene har vi kjøpt "kun-fly"-billetter av et av charterselskapene for å komme til Tenerife. Norwegian flyr også direkte, men de flyr på håpløse tider hvis man skal videre til La Gomera, fordi flyet kommer så sent at siste fergen har gått, slik at man må overnatte på Tenerife før man drar videre. Prisene er omtrent de samme. Men bare spør - jeg kan gi veldig konkrete både hotell-/lelilighetstips og tips om turer det er verdt å ta og hvem som har den aller beste maten.
Og nå gleder jeg meg VELDIG til jeg skal nedover i januar! 
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|