Sv: - Demp ammepresset
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Jeg tror ingen av dere som har lyktes med å amme følte ammepresset. Jeg vil tippe at det er noe man først ser når man ikke lykkes.
Jeg ser poenget ditt. Samtidig mener jeg at dersom flere hadde hatt en mor som min (som har fullammet 6 barn, og ammet i tilsammen nesten 10 år) ville de fått til å amme.
Mange er så opptatt av å gå ned fort i vekt at de selv spiser og drikker for lite mens de ammer. Mange kjenner ikke til hvordan de skal unngå såre brystvorter, få til økedøgnene eller få gode rutiner rundt ammingen. Jeg får helt fnatt av den manglende omsorgen som gis nybakte førstegangsmødre når det gjelder amming. Den grusomme brystknopp-videoen med roser og hva_har_du er liksom ikke noen god erstatning for et klokt rolig menneske som kan sitte hos deg og forklare og vise.
Hadde ikke jeg for det første vært 100% hjernevasket av ammepropagandaen og hatt min mor, ville jeg gitt opp. Med min fødselshistorie (hastekeisersnitt med forutgående drama, masse infeksjoner, baby på intensiven, ingen melk på 5 dager, barselspleier som kom og dro meg i brystvortene og sa jeg aldri kom til å få til amming og helt umulig å få hjelp til å legge ungen til, siden jeg tilsynelatende var til bry konstant...) var det ingenting som var gitt i fht at ammingen skulle gå som en lek. Det ville vært deilig å bare la være. Men jeg stolte på kroppen min og at dette kom til å gå, jeg tok det med ro, tenkte på ungen og ammingen før jeg tenkte på å bli tynn igjen, osv.
Neida, jeg VET at ikke alle får det til. det er flere årsaker til det. Psykiske og fysiske. Men når alt kommer til alt er kvinner faktisk bygget for fødsel og amming. (jeg er dårlig på fødsel selv, så jeg har full forståelse for det såre i utsagn av typen "keisersnittbarn har ofte luftveisproblemer"...Jeg hadde ikke frivillig keisersnitt, men føler allikevel på at jeg er en mislykket føderske og DårligMorTM)
Jeg tror at med mer oppfølging og hjelp, mer bruk av ammehjelp og bedre rådgivning, ville dette gått mye bedre. MME er selvsagt det nest beste, men så sant man KAN amme, er vel alle enige om at det er det beste? Akkurat som jeg VET at fødsel er det beste, men må ha MYE oppfølging, råd og hjelp for å våge det ved neste graviditet.
Sist redigert av Harriet Vane : 11-07-07 kl 20:09.
|