Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?
Jeg er enig med Høyre - flere konkrete tiltak for landstrøm og ikke minst elektrifisering av fergene til Nesodden, Slemmestad og byøyene. Problemet med landstrøm er jo manglende standard, og lukne eiere. (Color line får pluss i boka for å være pådriver, de kobles på i Oslo allerede. DFDS og Stena vil ikke oppgradere båtene sine, de sier de er for gamle). En hybridferge fra Vestlandet som var i Oslo for å vise seg frem kunne ikke lade mens de var her i det hele tatt, det er jo litt flaut. "Se så flinke vi er! Hybrid! Vi må bare ta en runde med diesel først så vi kan lade batteriet, men etter det kan vi vise der altså".
Et forbud mot fossile biler innen ring 3 er greit for de som har cash til en tesla eller to, ikke så greit for de som har råd til en 12 år gammel Skoda og ikke stort mer.
Jeg syns de skal satse på Park and Ride med rimelige parkeringsplasser utenfor sentrum, og et godt shuttle tilbud til sentrale områder. Nå skrur de jo opp prisene på alle parkeringsplasser i nærheten av toget og båtene (jeg vet det ikke er byrådet i Oslo sin feil), det hjelper jo ikke for å få folk over på kollektivtransport.
|