|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Lett eller vanskelig å vedlikeholde vekttap? | |||
Det er lett! Jobben ligger i vekttapet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 18,03% |
Det er vanskelig! Det å gå ned i vekt er mye enklere |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 81,97% |
Deltakere: 61. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Leste nettopp noen artikler om slanking og ironisk nok sa de stikk motsatt av hverandre:
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Det er ikke lett, men for min del er det mye verre å gå ned enn å holde stabil vekt. Problemet er bare at det går skeiv før eller siden og da kommer det alltid rundt 5 kg ekstra også.
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Jeg vil ikke si lett. Jeg må konsentrere meg for å holde vekten, og jeg synes definitivt det er en jobb. Men jeg synes helt klart det er lettere enn å gå ned i vekt, selv om det også alltid er lettere enn jeg ser for meg på forhånd.
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Ja, ble en litt polarisert tråd. Det jeg skulle ha spurt om var hva som var enklest (jeg unnskylder meg med at dette oppsummerer artiklene
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?
Ja
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?De alternativene var jo ikke spissformulerte i det hele tatt.
![]() |
#8 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Eg har ført statistikk over egen vekt sidan 2010. Om en lese den og lagar tabellar av det er det overhodet ingen tvil; eg er skikkelig flink til å gå ned i vekt men er ræva på å holde den.
![]() |
![]() |
#9 |
intro
|
OK, da har jeg ikke noe svar, siden jeg aldri har slanka meg.
![]() |
![]() |
#10 |
intro
|
Se der, ja, siden sist hadde det kommet en poll med en beskrivende overskrift som gjorde spørsmålet mitt overflødig.
![]() |
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?KOmmer vel an på hvem man spør. Jeg har stabilt for høy vekt - og går sjelden opp i vekt - med mindre jeg har gått ned.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#13 |
|
Jeg hører stadig vekk at dette er bare tull, at det eneste det handler om er energi inn og energi ut, og ser man helt instrumentelt på det er det sikkert sant, men kroppen er ikke en maskin. Det er vanskelig, eller umulig kanskje, å ha full kontroll på både inn og ut. Også oppgitt energi i matvarer er jo ikke et 100% nøyaktig tall. Og det du sier der er noe jeg opplever veldig sterkt, kroppen min motarbeider meg.
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Jeg trodde til og med de mest fanatiske hadde begynt å slippe litt løs på "inn minus ut" og innser at spesielt hormoner har mye å si?
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Jeg har opplevd det siste året at jeg har kommet mer i hormonell balanse - mindre pms, stødig syklus, tydelig eggløsning hver måned igjen, og et (målt hos lege) tydelig høyere stoffskifte. Og det er ikke tvil om at det har gjort det EKSTREMT mye lettere å holde vekten!
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Jeg hadde veldig stor forskjell på stoffskifte i svangerskap og utenfor svangerskap. Det er målt både før og etter svangerskap, og mens jeg var gravid var stoffskiftet mitt betyelig høyere. I tillegg hadde jeg ekstremt svangerskapskvalme og gikk ned 20 kg mens jeg var gravid (og var fremdeles overvektig etterpå). Jeg har sotffskifte i nedre normalområde når jeg ikke er gravid.
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?I svangerskapet er det jo morkaken og ikke hypofysen som styrer hormonproduksjonen, etter det jeg har forstått fra en venninne uten hypofyse, som ellers tar alle hormoner i sprøyte- og tablettform. Hun fikk hjelp til å bli gravid, men mens hun var gravid så fungerte kroppen helt TIPPTOPP uten medisiner (eller med mye mindre, er litt usikker), hun har aldri følt seg så frisk. Gynekologen hennes hadde sagt begeistret "ja, nu kan vi bara kappa huvudet av!
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?Når det gjelder vektnedgang (god, gammeldags slanking), så har jeg bare erfaring fra grensen til overvekt og ned til nedre del av normalvekt. Men det er tross alt 15 kg, så det merktes godt. De første 8-10 kg gikk relativt greit , mens det var hardere med de siste 5. Innenfor et slingringsmonn på de siste 5 kiloene, så er det lettere å holde vekten enn å måtte gå dem ned.
![]() |
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?En av ørten sånne greier som er lansert som løsningen på alle vektproblemer er jo den "hcg-dietten". Det er en kraftig slankekur, men med tilskudd av små mengder hcg (svangerskapshormon) i tillegg. For noen overvektige er det visst gull, men det er overhodet ikke godt nok dokumentert til at det er lov, etter det jeg forstår (ramlet over en bok på et venterom forrige uke.
![]() |
#20 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|