Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg er fortsatt forbannet over at jeg ikke slapp skidagene, fader heller, .
Wow, det satt lenge i. Med mindre du er mye yngre enn jeg tror du er, da.
Nutildags :knirketiknirk:, synes jeg unger slipper unna altfor mye, og tenker at dersom argumentasjonen til foreldrene er "jeg gikk aldri på ski, det gikk bra med meg"/"jeg var ikke til stede i seksualundervisningen, men fikk bare 1,7 unger og ingen clamydia"/jeg skulket nesten alle heimkunnskapstimene, men kan jaggu lage saus fra bunnen likevel", er det strengt tatt ikke mye man egentlig trenger å få med seg fra skolen.
Vi bor i et samfunn med stort fokus på enkeltindividets følelser og rettigheter, vi blir krenket, psyke og antastet over en lav sko, og vi er fryktelig flinke til til å kjenne etter hvordan vi har det til enhver tid. Joda, man kan la være å bli med på skidag og ha det flott resten av livet, men den ballasten jeg tror barn og unge desperat trenger å ha med seg inn i voksenlivet, er å kjenne på at det er greit å være sist i rekka i skisporet, helt OK at noen er bedre enn det en selv er i noe. Kjenne litt på Livet på godt og vondt, og livet handler ikke alltid om å slippe unna ting man ikke er komfortabel med, i alle fall bør vi ikke fostre opp flere unger som tror at det er greia enn det vi allerede har gjort.
|