Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-07, 12:13   #221
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det var den syrlige tonen.

Og det var hovedsaklig Skremmerns respons. Men den kom fra et sted, ikke sant?

Gammel 16-07-07, 12:13   #222
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du klager altså på bruk av smilie? Når ble det forbudt i reglene å være syrlig, som du kaller det?

Gammel 16-07-07, 12:14   #223
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så du klager altså på bruk av smilie? Når ble det forbudt i reglene å være syrlig, som du kaller det?

Neida. Helt greit å være både syrlig og spydig.

Gammel 16-07-07, 12:15   #224
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida. Helt greit å være både syrlig og spydig.

Så hvor kom den moderatoriske advarselen fra da? Er det slik at når du føler for å legge bånd på noen, så gjør du det som det passer deg selv om det er så langt unna regelbrudd som det går an å komme?

Gammel 16-07-07, 12:20   #225
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, sånn var det, ja.

Veldig greit å bruke det som hvilepute, ja.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 12:21   #226
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nei, jeg synes at dere kan fortsette å bidra til å holde den fine tonen som har preget denne tråden inntil nå.

Gammel 16-07-07, 12:26   #227
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Veldig greit å bruke det som hvilepute, ja.

Det kan neppe kalles noen hvilepute når man snakker om fortid.

Gammel 16-07-07, 12:26   #228
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, jeg synes at dere kan fortsette å bidra til å holde den fine tonen som har preget denne tråden inntil nå.

Den som du ødelegger, mener du?

Gammel 16-07-07, 12:36   #229
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan neppe kalles noen hvilepute når man snakker om fortid.

Kanskje ikke, men da regner jeg med at det er ikke-eksisterende problem da man innser at man selv har et ansvar?

Gammel 16-07-07, 15:31   #230
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje ikke, men da regner jeg med at det er ikke-eksisterende problem da man innser at man selv har et ansvar?

Jeg er opptatt av å ta ansvar for min egen helse.
Og det gjør jeg så godt jeg til enhver tid klarer på hjemmebane.

Da jeg var på barselavdelingen med førstemann var jeg så satt ut at jeg på ingen måte tok vare på meg selv.
Og generelt må jeg virkelig ta meg sammen for å hevde min rett i møte med helsevesenet. Jeg er ikke komfortabel med å ta for stor plass, og er redd for å "mase". Ideelt sett burde jeg ikke være så redd for det.
Men jeg er ikke fullkommen. Rett og slett. Dette er ikke jeg så flink til.
Jeg kommer sikkert til å bli flinkere til det - og det blir fint.

Prøv å ha litt forståelse for at andre har svake sider på nøyaktig samme sted som du har dine sterke.

Jeg er skikkelig flink til mye annet, altså.
Og sjansen er stor for at jeg er skikkelig flink til noe du er ordentlig dårlig på.
For noe er du dårlig på også, ikke sant?

Det er fint å bruke sine sterke sider til å opplyse andre, være til hjelp og gjøre andre oppmerksom på hva de kan bli flinkere til og kanskje hvordan de kan bli flinkere.
Men med en litt ok tone, kanskje?

Å være stolt av egne sterke sider samtidig som man evner å møte andre med høflighet og respekt er en nyttig sosial ferdighet.

Kanskje du kan øve på det - så kan jeg øve på å være tøffere i møte med helsevesenet?!

Gammel 16-07-07, 15:38   #231
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vel, da tror du feil. Jeg opplevde ammepresset, både på barsel, fra omgivelsene og fra meg selv. Men jeg lyktes med ammingen likevel, takket være gode råd fra mine nærmeste, en støttende mann, beinhard jobbing og en god porsjon med flaks.

Sånn var det!

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vil også si at ammepresset er helt reellt. Og jeg ammet i 17 mndr.

Gammel 16-07-07, 15:46   #232
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er opptatt av å ta ansvar for min egen helse.
Og det gjør jeg så godt jeg til enhver tid klarer på hjemmebane.

Da jeg var på barselavdelingen med førstemann var jeg så satt ut at jeg på ingen måte tok vare på meg selv.
Og generelt må jeg virkelig ta meg sammen for å hevde min rett i møte med helsevesenet. Jeg er ikke komfortabel med å ta for stor plass, og er redd for å "mase". Ideelt sett burde jeg ikke være så redd for det.
Men jeg er ikke fullkommen. Rett og slett. Dette er ikke jeg så flink til.
Jeg kommer sikkert til å bli flinkere til det - og det blir fint.

Prøv å ha litt forståelse for at andre har svake sider på nøyaktig samme sted som du har dine sterke.

Jeg er skikkelig flink til mye annet, altså.
Og sjansen er stor for at jeg er skikkelig flink til noe du er ordentlig dårlig på.
For noe er du dårlig på også, ikke sant?

Det er fint å bruke sine sterke sider til å opplyse andre, være til hjelp og gjøre andre oppmerksom på hva de kan bli flinkere til og kanskje hvordan de kan bli flinkere.
Men med en litt ok tone, kanskje?

Å være stolt av egne sterke sider samtidig som man evner å møte andre med høflighet og respekt er en nyttig sosial ferdighet.

Kanskje du kan øve på det - så kan jeg øve på å være tøffere i møte med helsevesenet?!

Nå er dette et diskusjonsforum, så du må nesten finne deg i at folk sier ting rett frem. Jeg ser på ingen måte ned på de som ikke klarer å ta ansvar for egen helse, men jeg gidder ikke dikkedarie med dem heller. Av og til må man dessverre kjempe litt for det som er (og burde være) sin rett. Legen er kanskje uenig med deg og ikke interessert i å høre på hva du har å si. Det betyr nok at legen bør irettesettes, men det enkleste er å gjøre noe med en selv. Hører han ikke etter, så snakker du høyere, helt til du har hans fulle oppmerksomhet. Det hjelper å øve foran speilet, samt å møte menneskers svake sider, (og, ja, selvsagt har jeg svake sider jeg også, jeg er f.eks. ikke så flink å tippe Lotto), med en gnist og en optimisme som gjør at de kanskje vil forandre på staus que og heller gjøre noe med problemet.

Gammel 16-07-07, 16:00   #233
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er overrasket over at det ikke er litt mer tak i dere. Dere har faktisk ansvar for egen helse, og hvis noe ikke føles bra og tilbudet ikke legges på bordet, ja, da spørr dere!

Hvis man ikke vet om at tilbudet finnes, så er det jo vanskelig å spørre etter noe en ikke engang vet om at fins.

Det med ansvar for eget liv og helse er jeg forsåvidt enig med deg i, men velferdsstaten har også et ansvar, og har de et tilbud, så har de ansvar for å informere om det. Et av svakhetene med vf-tilbudene her i landet er ikke bare missbruk, men like fullt også underforbruk. Det finnes så mange mennesker som ikke vet om hvilke rettigheter som finnes, som er for stolt til å be om hjelp, og som ikke tør å be om hjelp, og som ikke klarer det av ulike grunner.

Gammel 16-07-07, 16:02   #234
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(og, ja, selvsagt har jeg svake sider jeg også, jeg er f.eks. ikke så flink å tippe Lotto),

DET var en svak side det!

Gammel 16-07-07, 16:12   #235
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hvis man ikke vet om at tilbudet finnes, så er det jo vanskelig å spørre etter noe en ikke engang vet om at fins.

Det med ansvar for eget liv og helse er jeg forsåvidt enig med deg i, men velferdsstaten har også et ansvar, og har de et tilbud, så har de ansvar for å informere om det. Et av svakhetene med vf-tilbudene her i landet er ikke bare missbruk, men like fullt også underforbruk. Det finnes så mange mennesker som ikke vet om hvilke rettigheter som finnes, som er for stolt til å be om hjelp, og som ikke tør å be om hjelp, og som ikke klarer det av ulike grunner.

Som sagt, det hjelper ikke å sitte med henda i fanget. Man må gjerne lete litt, spørre litt. Sette seg inn i ting, lese alle skriv man får utlevert, snakke med andre barselkvinner osv. Ikke misforstå, jeg mener absolutt at jordmødrene har et ansvar de også og at de bør være de som tilbyr, men det er ikke alltid sikkert at de gjør det, det kan jo hende de ikke vet at det er et problem engang. Da må man være den som spør etter hjelp, og er jordmora bedriten og frekk, spør man en annen. På samme måte som du oppsøker legekontoret med et eller annet nyoppstått problem, tar du initiativet.

Gammel 16-07-07, 16:13   #236
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

DET var en svak side det!

Jepp. Jeg har til dags dato ikke vunnet noe.

Gammel 16-07-07, 16:16   #237
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Som sagt, det hjelper ikke å sitte med henda i fanget. Man må gjerne lete litt, spørre litt. Sette seg inn i ting, lese alle skriv man får utlevert, snakke med andre barselkvinner osv. Ikke misforstå, jeg mener absolutt at jordmødrene har et ansvar de også og at de bør være de som tilbyr, men det er ikke alltid sikkert at de gjør det, det kan jo hende de ikke vet at det er et problem engang. Da må man være den som spør etter hjelp, og er jordmora bedriten og frekk, spør man en annen. På samme måte som du oppsøker legekontoret med et eller annet nyoppstått problem.

Javisst. Jeg er enig i at det er den riktige måten å gjøre det på. Det er bare det at det finnes ikke så mange optimale mennesker. Det finnes mennesker, med alt det det rommer.

Gammel 16-07-07, 16:21   #238
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Javisst. Jeg er enig i at det er den riktige måten å gjøre det på. Det er bare det at det finnes ikke så mange optimale mennesker. Det finnes mennesker, med alt det det rommer.

Og da bør de innse sitt ansvar, er du ikke enig? Vi trenger vel ikke alltid finne oss i at sånn er det, og det er ingenting vi kan gjøre med det?

Hadde jeg hatt en venninne med ammeproblemer hadde jeg sparket henne tilbake til barsel, jeg hadde ikke satt meg ned å deppet sammen med henne. Vi har alle en eller annen form for innflytelse på andre mennesker, og noen ganger er det eneste rette å gjøre noe med det.

Gammel 16-07-07, 16:29   #239
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Og da bør de innse sitt ansvar, er du ikke enig? Vi trenger vel ikke alltid finne oss i at sånn er det, og det er ingenting vi kan gjøre med det?

Hadde jeg hatt en venninne med ammeproblemer hadde jeg sparket henne tilbake til barsel, jeg hadde ikke satt meg ned å deppet sammen med henne. Vi har alle en eller annen form for innflytelse på andre mennesker, og noen ganger er det eneste rette å gjøre noe med det.

Jeg er enig ja,og selvfølgelig skal man ikke sette seg ned å deppe med en veninne med ammeproblemer, man får henne til kyndig hjelp. Men der er du inne på noe vesentlig. Når venninnen din ikke strekker til, så hjelper du henne. Da er du den ressursen som vf-staten skulle vært. Uheldige dem som ikke har en venn som du. Men man kan ikke si at mennesker burde noe de ikke kan. Griser burde ikke fly feks. Men det burde være slik at mennesker kunne alt ,men det er ikke det er ikke slik. Og det burde være slik at velferdsstaten ordner opp, men den svikter ofte, og det burde være slik at alle har venner og familie som stiller opp, osv osv.

Det som er det dumme er at verden ikke er optimal. Spørsmålet er hvordan vi best kan gjøre noe med dette. Og å si til noen som ikke kan at de burde blir veldig lite konstruktivt. Jeg vil si at å utbedre tilbudet er den viktigste starten å begynne. Ikke minst med å fokusere på at vi er ikke pasienter som fødende, vi er kunder. Kunder av en tjeneste som staten betaler for, men likefullt kunder. Vi betaler for det med skattepengene våre. Og vi bør stille mer krav ja. Men å legge det ansvaret på enkeltmennesker som ikke klarer synes jeg blir veldig feil.

Gammel 16-07-07, 16:29   #240
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: - Demp ammepresset

Jeg er overrasket over at det ikke er litt mer tak i dere. Dere har faktisk ansvar for egen helse, og hvis noe ikke føles bra og tilbudet ikke legges på bordet, ja, da spørr dere!

Vet du noe om det?
Jeg vet om flere som har spurt, krevd, og alikevel ikke nådd fram.

For min egen del har jeg aldri vært redd for å kreve noe i møte med helsevesenet etter mange år med sykt barn, jeg vet at det er det eneste som hjelper.

Men det er ikke alle som er i like god form etter fødsel heller, man kan være både fysisk og psykisk dårlig, i ubalanse og mye mer. Noen har syke barn, er i krise, og klarer ikke tenke på så mye annet osv.
Det finnes mange variasjoner.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.