Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Klarte det! (blomkålsuppe uten hvetemel))

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-07, 17:39   #1
Frantzen
Passiv

Standard

Klarte det! (blomkålsuppe uten hvetemel))

I dag har jeg laget min aller første hjemmelagde blomkålsuppe. Den ble kjempegod syns både ungene, bestemor og jeg!

Dette var en god start, og jeg har fått mersmak

Slik lagde jeg den (litt oppskrift og litt eget):

2 små blomkålhoder
1 purre
ca. 1,5 l vann
1 ts salt
2 ss kjøttbuljong
1 dl fløte
4,5 ss maizennamel

Del blomkålen i små hoder, skjær opp purre og kok dette i saltet vann. Småkokes i ca 10 min (avhengig av størrelsen på blomkålstykkene). Sil av purre + blomkål og ta i buljong. Rør maizennamelet ut i fløten og spe inn i suppen. La småkoke i ca 5 min, blomkålen puttes oppi igjen helt til slutt.

Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 18:15   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klarte det! (blomkålsuppe uten hvetemel))

Hørtes godt ut! Jeg skal se om jeg klarer å lage den uten melk også.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 18:22   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hørtes godt ut! Jeg skal se om jeg klarer å lage den uten melk også.

Klarer du det må du dele!

Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 19:33   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nam. Jeg elsker blomkålsuppe. Jeg lager den aldri med hvetemel, ikke maizenna heller, men den blir tykk og god. Jeg jevner den nemlig med blomkål, moser den med stavmikser så den blir tykk og god. Har ofte små kjøttboller oppi også, det er snadder.

Gammel 16-07-07, 20:42   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Klarer du det må du dele!

Jeg lager uten melkeprodukt, bruker havrefløte istedet for fløten. Blir ikke heeelt samme smak som med fløte, men minstemann her spiser ihvertfall med god appetitt.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:51   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg lager uten melkeprodukt, bruker havrefløte istedet for fløten. Blir ikke heeelt samme smak som med fløte, men minstemann her spiser ihvertfall med god appetitt.

Men vet du at den er glutenfri?

Jeg prøver med soyafløte.

Gammel 16-07-07, 21:12   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Men vet du at den er glutenfri?

Jeg prøver med soyafløte.

Havre inneholder vel gluten, så det er den sikkert ikke. Tenkte ikke så langt, det er en av allergiene lillemann ikke har, heldigvis. Ellers har han mange vanskelige (egg,melk, fisk, nøtter, erter).

Jeg tror soyafløte går helt fint. Det er jo ikke så store mengdene som skal til, så det blir ikke den mest fremtredende smaken.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 22:19   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søren at vi ikke ble til middag, da! Det hørtes godt ut!

Gammel 16-07-07, 23:41   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Havre inneholder vel gluten, så det er den sikkert ikke.

Havre er naturlig glutenfritt, men grunnen til at det selges glutenfri-merket havre, er fordi det ofte kommer sporer av annet korn inn sammen med havren når den høstes (eller noe sånt).

Gammel 16-07-07, 23:41   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg må forresten snart lage blomkålsuppe, elsker det. Synd krese-ræva av en mann jeg har ikke liker blomkål (og brokkoli). Skjønner ikke at det går an!

Gammel 17-07-07, 12:00   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg må forresten snart lage blomkålsuppe, elsker det. Synd krese-ræva av en mann jeg har ikke liker blomkål (og brokkoli). Skjønner ikke at det går an!

Og jeg skjønner ikke at det går an å kalle mannen sin sånt. Særlig ikke på trykk.

Gammel 17-07-07, 12:04   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg skjønner ikke at det går an å kalle mannen sin sånt. Særlig ikke på trykk.

Pøsj. Det var da ingen stor synd.

Gammel 17-07-07, 12:10   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Generelt trenger man absolutt ikke å bruke hvetemel i noen grønnsakssupper. Ikke maizena heller. Man bare koker grønnsakene og bruker stavmikser. Plukk evt ut litt, dersom man vil ha noen biter i. Grønnsaksmosen er jevning nok. Bruk en god buljong så det blir smak.

Soyafløte er sikkert greit.

Gammel 17-07-07, 12:20   #14
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Generelt trenger man absolutt ikke å bruke hvetemel i noen grønnsakssupper. Ikke maizena heller. Man bare koker grønnsakene og bruker stavmikser. Plukk evt ut litt, dersom man vil ha noen biter i. Grønnsaksmosen er jevning nok.

Nyttig - dette har jeg ikke tenkt på. Da kommer det jo bare an på om man liker litt tykkere konsistens på suppa da, det gjør jeg
(bortsett fra grønnsaksuppe - den må være tynn)

Neste prosjekt her blir tomatsuppe!

Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:47   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Og jeg skjønner ikke at det går an å være så tørrpinn som deg. Mannen min holdt på å le seg ihjel da jeg sa at noen hadde reagert på det jeg skrev her i tråden.

Sist redigert av Dixie Diner : 17-07-07 kl 12:54.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:51   #16
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det går vel an å jevne med eggeplomme også?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:53   #17
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg moser også bare grønnsakene med stavmikser. Suppen blir eldig tykk og god, altså.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 13:53   #18
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg skjønner ikke at det går an å være så tørrpinn som deg. Mannen min holdt på å le seg ihjel da jeg sa at noen hadde reagert på det jeg skrev her i tråden.

Det var et nytt, fint uttrykk. Selv om min gubbe ikke er det.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 14:02   #19
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Takk.

Gammel 17-07-07, 14:06   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Nyttig - dette har jeg ikke tenkt på. Da kommer det jo bare an på om man liker litt tykkere konsistens på suppa da, det gjør jeg
(bortsett fra grønnsaksuppe - den må være tynn)

Neste prosjekt her blir tomatsuppe!

Jo tykkere man liker suppa, jo mer grønnsaker har man i. :enkelt&greit:

Tomatsuppe:
Kok opp en kjele med vann hvor du koker grov pasta.
I en annen kjele :et par fedd hvitløk, litt løk, en gulrot eller to - alt i bittesmå biter steks lett i olje og/eller smør. Ha i 1 liter eller mer med kraft. 1 liten boks tomatpure, en boks eller to med hermetiske tomater, ha i salt, pepper, litt brunt sukker, og kanskje oregano? basilikum? chili? Mos med stavmikser og ha i pasta, egg, kjøttboller eller andre gode ting. Jummi

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.