|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som syr klær her?
Takk for masse bra råd og tips glitterchick! Mener du at de har ullstoffer på Grønland også? Den du nevner i sentrum har sikkert stive priser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
På Grønland er det nok noe ull, men mest blanke, fargerike og ganske tynne stoffer. Den som ligger i øvre slottsgate er ganske dyr, hvis du så på Designerspirene så var det den sjappa de var i.
![]() |
#3 |
Stadig underveis
Da lurer jeg på to ting til... er prisnivået lavere i den lille butikken ved operapasasjen enn den oppe i sentrum... og har du sydd ullplagg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Ja, det er nok en forskjell, men den oppe i sentrum har enormt bra utvalg. Du må nesten ta deg en titt. Og evt. hamstre litt på salg. Hvis du skal sy til barn, trenger du ikke nødvendigvis så store stykker! Jeg har aldri sydd i ull, men kan tenke meg at både ullfilt, fleece og vevd ull er lett å sy i. Eneste "problemet" kan være er at de er forholdsvis tykke og "porøse", så sømmen blir veldig stram "nedi" stoffet. Men det er jo egentlig bare et problem hvis man må ta opp sømmen igjen. Filt og vevde stoffer er mindre elastiske enn fleece regner jeg med.
Nei, jeg har ikke sydd noe sånt, men tenker automatisk på nunofilting, har du hørt om det? Da filter/tover man ull fast på tynne stoffer, slik som silke og chiffon. Det arrangeres kurs i det litt rundt omkring. Man kan filte både ferdige plagg og store stykker man kan sy plagg av.
![]() |
#5 |
Stadig underveis
Det skal jeg huske! Igjen, tusen takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|