Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-07, 14:23   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

- Det er viktig for barna å ha en trygg forankring. Da vet mannen at det blir fulgt opp, og han kan enklere følge opp utfordringene i sitt arbeid, sier hun.

Det må jo være fantastisk å være mann i et slikt univers.
Har forøvrig aldri noensinne hørt en så undertrykkende og nedtrykkende holdning til kvinner fra kvinner selv.
Godt hun er så gammel ellers tror jeg nesten jeg hadde brydd meg om hva hun sa...

Jeg synes dette er fryktelige holdninger overfor menn også jeg. Det tror jeg er viktig å huske på. I denne typen debatter dras ofte kvinneundertrykkelse frem, men skal vi få til noen endring tror jeg det er kanskje enda viktigere at man peker på den stygge holdningen overfor menn. Vi har ganske mange menn i dette landet med andre interesser enn lederstilling og jobb, og som er genuint interessert i barn og familieliv. Det er bare så synd at så få menn "tar kampen". Blant annet var jeg på et foreldremøte hvor en sykepleier stadig referte til mor ditt og mor datt. Da hun presterte å si noe sånt som at "mor blir redd dersom barnet blir skadet i barnehagen" klarte jeg ikke holde kjeft lenger, og sa "og far!" sånn i bakgrunnen. Det virker som om fedre i liten grad reagerer på slikt. Samtidig er jo de sosialisert inn i en slik tankegang de også, akkurat som vi kvinner er det. Vi legger ikke så godt merke til at vi ikke sklir rett inn lederstillinger (fordi det er genene våres som styrer dette ).

Makan til montebellotullekjerring. Tenk alt hun (og mannen) går glipp av. Jeg kan ikke si jeg er spesielt misunnelig på filliardene de har på konto, det er andre ting i livet som er viktigere.

Gammel 20-07-07, 16:06   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Veldig DN er opptatt av hjemmeværende fruer om dagen... Var de de som hadde barnevogn-rolls-roycene også? Skal det liksom bli status å være hjemmeværende frue med dyr barnevogn, dyr bil, tennistimer nå og mann som jobber 24-7 nå eller?

Ja, det var DN som skrev om barnevogn-rolls-roycene.

Og det har da alltid vært status å ha en mann som tjener mange millioner i året, å eie dyre biler (eller barnevogner) og villaer i Holmenkollåsen og landsted ved Rivieraen. Eller har det vært ut en periode? :ikke nødvendigvis oppdatert:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 16:07   #43
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Man ønsker jo ikke lederstilling når man vet at det vil medføre lite tid med barna og resten av livet sitt, fordi lederstillinger på død og liv innebærer at man må ha en kone og jobbe 14 timer i døgnet. Det er ikke LEDERSKAPET eller ansvaret som skremmer. Det er jo mange kvinner kvalifisert til. Det er livsformen (arkaisk og tullete, utrolig lite moderne og kun egnet til å sende menn i tidlig i døden med hjerteinfarkt, uten at de kjente sine barn) og strukturen rundt jobben.

Å kjenne suget etter karriere er vel en personlig greie, om man er ambisiøs, søker ansvar, ønsker å lage/gjøre ting, har lyst og evner til å lede. Folk er forskjellige.

Det var vel akkurat det jeg mente.

Når det er sagt har jeg hørt flere kvinner oppfordre andre kvinner til å søke lederstillinger, blant annet ved å forsøke å formidle at en lederstilling ikke nødvendigvis innebærer at man jobber ræva av seg, noe mange later til å tro.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 16:15   #44
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fru Wilhelmsen er selvsagt ekspert på gener, lang utdannelse og mye jobb- og forskningserfaring som hun har.

Vel talt!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 17:22   #45
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes dette er fryktelige holdninger overfor menn også jeg. Det tror jeg er viktig å huske på. I denne typen debatter dras ofte kvinneundertrykkelse frem, men skal vi få til noen endring tror jeg det er kanskje enda viktigere at man peker på den stygge holdningen overfor menn. Vi har ganske mange menn i dette landet med andre interesser enn lederstilling og jobb, og som er genuint interessert i barn og familieliv. Det er bare så synd at så få menn "tar kampen". Blant annet var jeg på et foreldremøte hvor en sykepleier stadig referte til mor ditt og mor datt. Da hun presterte å si noe sånt som at "mor blir redd dersom barnet blir skadet i barnehagen" klarte jeg ikke holde kjeft lenger, og sa "og far!" sånn i bakgrunnen. Det virker som om fedre i liten grad reagerer på slikt. Samtidig er jo de sosialisert inn i en slik tankegang de også, akkurat som vi kvinner er det. Vi legger ikke så godt merke til at vi ikke sklir rett inn lederstillinger (fordi det er genene våres som styrer dette ).

Makan til montebellotullekjerring. Tenk alt hun (og mannen) går glipp av. Jeg kan ikke si jeg er spesielt misunnelig på filliardene de har på konto, det er andre ting i livet som er viktigere.

Signerer denne je.
Kjempebra skrevet.

Gammel 20-07-07, 18:59   #46
samra
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2007
samra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes artikkelen var forferdelig flåsete. Jeg opplever uttalelsene som uinteligente. jeg tror jeg ser hovedpoenget hennes, at damer burde få velge om de vil være mer hjemme og ikke "presses" ut i jobb. Men for fru hvermannsen oppleves det nok som et press fra lommeboken og ikke fra samfunnet. Fru Wilhelmsen har nok ikke samme bekymringer som oss andre...
Jeg tror også at mange kvinner ØNSKER å arbeide utenfor hjemmet, uavhengig av to lønninger. Det virker på meg som rederfruen ikke helt tok den vinkelen med i betraktningen, og da blir det litt hjernedødt for min del.

Selv hadde jeg ønsket å være deltidsarbeidene hjemmefrue i mange år fremover. Kunne tenke meg 50/ 50, jeg hvis jeg slapp å tenke penger. Men jeg lar meg altså "presse" til å jobbe mer

samra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 19:58   #47
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, det var DN som skrev om barnevogn-rolls-roycene.

Og det har da alltid vært status å ha en mann som tjener mange millioner i året, å eie dyre biler (eller barnevogner) og villaer i Holmenkollåsen og landsted ved Rivieraen. Eller har det vært ut en periode? :ikke nødvendigvis oppdatert:

Det har nok alltid vært status det ja... Men det er akkurat som om det er en trend at "alle" skal strebe mot dette. Disse rikingene er ikke lenger noen litt fjerne mennesker i åsen, det er idealet for hvermannsen. Siden Fru Wilhelmsen alltid har vært hjemmeværende burde alle andre være det også...

Opprinnelig lagt inn av samra, her.

Jeg synes artikkelen var forferdelig flåsete. Jeg opplever uttalelsene som uinteligente. jeg tror jeg ser hovedpoenget hennes, at damer burde få velge om de vil være mer hjemme og ikke "presses" ut i jobb. Men for fru hvermannsen oppleves det nok som et press fra lommeboken og ikke fra samfunnet. Fru Wilhelmsen har nok ikke samme bekymringer som oss andre...
Jeg tror også at mange kvinner ØNSKER å arbeide utenfor hjemmet, uavhengig av to lønninger. Det virker på meg som rederfruen ikke helt tok den vinkelen med i betraktningen, og da blir det litt hjernedødt for min del.

Selv hadde jeg ønsket å være deltidsarbeidene hjemmefrue i mange år fremover. Kunne tenke meg 50/ 50, jeg hvis jeg slapp å tenke penger. Men jeg lar meg altså "presse" til å jobbe mer

Jeg tror du har helt rett - for folk flest er nok ikke problemet at kvinner "presses" ut i jobb... Jeg tror de aller fleste kvinner ønsker å jobbe utenfor hjemmet. Og jeg tror de fleste kvinner prioriterer å jobbe utenfor hjemmet, slik at man kan ha det litt romsligere økonomisk. Det er jo de færreste forunt å kunne ta jobbe-/være hjemme-valget totalt uten å måtte tenke på økonomi... (men det er sikkert litt fjern tankegang for disse "hjemmefruene i åsen")

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 20:12   #48
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Dragen: du må ha valgt feil studier. Du skulle nok ha studert et sted der du hadde større sjans for å finne en rik mann til å forsørge deg og barna.

Seriøst: Dette fikk jeg i trynet av enkelte i den eldre garde da jeg valgt å begynne på sivingstudiet på NTH, jeg var det sikkert bare for å skaffe meg en godt utdannet mann.

Jeg fikk jo det, men det var bare bonus.

Gammel 20-07-07, 20:22   #49
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:slettet:

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 15:01.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 01:46   #50
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Dibmannen lo høyt da jeg siterte den der med at det ligger i kvinnens gener å holde hus og sånt.

Han huskede dog at tilføye, at det ikke gjorde noe siden jeg har så fine lange ben. Han får selv ta konsekvensene av sine prioriteringer, sier jeg bare.

Gammel 21-07-07, 11:08   #51
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden Fru Wilhelmsen er ekspert på gener, lang utdannelse og mye jobb- og har forskningserfaring hører jeg på hennes gode råd. Jeg sier opp jobben, flytter fra Juste og finner meg en reder.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 11:13   #52
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Siden Fru Wilhelmsen er ekspert på gener, lang utdannelse og mye jobb- og har forskningserfaring hører jeg på hennes gode råd. Jeg sier opp jobben, flytter fra Juste og finner meg en reder.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 12:40   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

For en god idé! :begynner å pakke:

Gammel 21-07-07, 14:25   #54
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud. Dama er 62 år og oppvokst/levd i en annen æra. Ja, sånn VAR det jo i enkelte (snevre) kretser dengang, og i enkelte enda snevrere kretser fremdeles. Det er da ikke noe nytt. Det får vel alt i alt minimale konsekvenser for befolkningen generelt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 15:11   #55
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Herregud. Dama er 62 år og oppvokst/levd i en annen æra. Ja, sånn VAR det jo i enkelte (snevre) kretser dengang, og i enkelte enda snevrere kretser fremdeles. Det er da ikke noe nytt. Det får vel alt i alt minimale konsekvenser for befolkningen generelt.

Så klart. Det som irriterer meg grenseløst er at damer som Ninni, får plass og rom til å breie ut sin reaksjonære agenda og komme med sine overklasseperspektiver som om de var almenngyldige. Ellers er jeg absolutt enig i synspunktene dine.

Gammel 21-07-07, 16:40   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rederfruen måtte jeg fnise av.

Ellers synes jeg ikke dette er en svart/hvitproblemstilling. Det er ikke bare konene til menn med styreverv og millionlønninger som er hjemme med småbarn, men også sånne som meg. Ihvertfall er jeg det. Kontantstøtteordningen som den er i dag er ikke idéell, men før man kan fjerne det som gjør at det er et alternativ for meg å være hjemme, må barnehager kvalitetssikres og ikke minst må full dekning bli en realitet.

Selv jobber jeg hjemmefra, og skal fra høsten studere hjemmefra, og det er valg vi har tatt fordi det har vært riktig i forhold til våre barn, og da har vi tilpasset kravene vi har til hverdagsøkonomien etter det. Selvfølgelig kunne jeg jobbet 100%, men synes egentlig ikke det er bedre likestilling å sende meg ut i en butikkjobb som er det jeg kunne fått etter min cv i dag, enn å gi meg kontantstøtte og dermed muligheten til å studere og kvalifisere meg til bedre betalte jobber og fortsatt gi barna mine den oppveksten jeg synes er best.

Noe klønete formulert, men orker ikke rette på det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 18:09   #57
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Så klart. Det som irriterer meg grenseløst er at damer som Ninni, får plass og rom til å breie ut sin reaksjonære agenda og komme med sine overklasseperspektiver som om de var almenngyldige. Ellers er jeg absolutt enig i synspunktene dine.

Jeg klarer ikke å irritere meg, jeg. Jeg finiser og ler av slike artikler. Slik som sikkert 99 av 100 DN-lesere også gjør.

Nå er det agurktid i media, og da er det ikke trygt å være hverken rederfrue dum som et julenek, FRP-trønder med asiatisk kone som er beskjeden og diskré, eller ha dilla på rådyrt barneutyr på "vogntreff" i Frognerparken.

Det er sommer og folk vil ha underholdning!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 18:26   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg klarer ikke å irritere meg, jeg. Jeg finiser og ler av slike artikler. Slik som sikkert 99 av 100 DN-lesere også gjør.

Nå er det agurktid i media, og da er det ikke trygt å være hverken rederfrue dum som et julenek, FRP-trønder med asiatisk kone som er beskjeden og diskré, eller ha dilla på rådyrt barneutyr på "vogntreff" i Frognerparken.

Det er sommer og folk vil ha underholdning!

Jeg er ikke enig. Jo, jeg er enig i at det er agurktid, men jeg er ikke enig i at dette er uproblematisk.

Jeg siterer Morgenbladets glitrende kommentator, Maria Reinertsen:

Sitat:

Ingenting er naturlig (alt er naturlig).
«– Jeg råder menn som vet hva de går til å finne seg ektefeller i Asia. Samfunnet vårt trenger reserverte og høflige kvinner som ser en verdi i å ta seg av hjemmet og holde familien samlet,» sier Per Bjørnar Rødde til VG 13. juli. Frps kandidat til kommunestyret på Hitra mener norske karrierekvinner ødelegger kjernefamilien og oppfordrer menn til å velge asiatisk. Greit nok. Det som ikke er greit, er Røddes argumentasjon for valget: «Mødre er best egnet til å oppdra barn fra naturens side.» Han er på linje med en hjemmeværende investorfrue intervjuet i Dagens Næringsliv lørdagen derpå: «Det er mulig jeg er gammeldags, men menn og kvinner er forskjellige.» I vinter var det en norsk designer og en filmskaper som (i fullt alvor) mente at tylltopper og «en høyhælt sko i snøen» var å foretrekke fremfor drakt, fordi det var mer «kvinnelig».
Men argumenter som «naturlig» eller «kvinnelig» holder verken for mote eller familieliv. At det å slutte å jobbe for å være parat til å kjøre bilen til og fra fotballtreningen til lille Preben er en oppgave som kvinner er spesielt velegnet til fra evolusjonens side, er like lite innlysende som at kvinner er mer kvinner på høye enn lave hæler. Debatten om familieliv i 2007 ville bli langt mer interessant om også de som ønsker hjemmeværende kvinner måtte tvinge seg selv til å lete etter bedre argumenter enn «at det er naturlig».

For å forsvare ditt privatliv er det ikke nødvendig å gjøre det til en allmenn lov.
«Tilbake til fruetiden», varsler forsiden på Dagens Næringsliv 14. juli. Avisen har intervjuet flere høytlønte familier der far tjener pengene, mens mor er hjemme. Det slående er hvordan mange av hjemmefruene straks diskrediterer begge-i-jobb-familien for å forsvare sitt eget valg: «Jeg kaller barnehager og SFO for institusjon. Jeg har sett hva som skjer med barn som er i institusjon fra de er små,» sier en anonym hjemmefrue til avisen. Scenen er satt for en debatt der en skal bekjempe det ene idealet med det andre. Men om målet er at alle kvinner skal være frodige eller tynne, hjemme- eller utearbeidende, høyrøstede eller lavmælte er det uansett like begrensende, like lite frigjørende – og det er jo det de sier de vil ha, både feministene og hjemmefruene: valgfrihet.

(Morgenbladet 20.07.07)

Det spiller vel en rolle om forbrukshysteriet har gått fullstendig av stag, og det gir seg utslag i barnevogn og annet barneutstyr? Det er et tegn på en syk tendens. Mens unger dør i Afrika, unger som kunne vært hjulpet for en tier til vaksine, så kjøper norke damer snobbete, unødvendig snobbete, barneutstyr til unger som allerede har alt og mere til.

Det spiller vel en rolle om overklassedamene skal få lov til å sette agendaen eller ikke? Det er vel ikke rettferdig at de som har millioner på kontoen skal få sette standarden vi andre skal føle oss mislykket i forhold til?

Det spiller vel en rolle om noen mener at kvinner er ment til å gjøre ditt eller datt? At noen ønsker å definere våre liv og vår rolle for oss?

Ingenting er enkelt og uproblematisk. Dette berører mange kvinner og deres liv.

Gammel 21-07-07, 20:12   #59
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Det må visst være noe galt med genene mine også. Jeg har nå vært hjemmeværende i snart tre år, med mann i lederstilling (han jobber forresten sjelden mer enn ni timer om dagen, og aldri i helgene), og føler ikke akkurat det som mitt kall. Den eneste grunnen til at jeg har gjort det, er at vi flyttet utenlands og er midt i småbarnstid og babylaging. Straks vi kommer hjem kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å komme meg ut i jobb igjen så fort som mulig.
Heldigvis er Ninnis holdninger utdøende.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det har nok alltid vært status det ja... Men det er akkurat som om det er en trend at "alle" skal strebe mot dette. Disse rikingene er ikke lenger noen litt fjerne mennesker i åsen, det er idealet for hvermannsen. Siden Fru Wilhelmsen alltid har vært hjemmeværende burde alle andre være det også...

Er det nå virkelig slik i dag? Enten er medlemmene her inne veldig spesielle alle sammen, eller så har det der snudd veldig. Jeg føler av og til nesten at jeg må unnskylde meg for å være hjemmeværende og ha råd til det. Jeg siterer Mathiassen:
"Men det er naivt å tro at yrkesaktive vil se med beundring på dem som er hjemme. Å ta seg av husarbeid og organisere familien er ting alle familier gjør. De som er hjemmeværende gjør det på heltid som andre gjør i tillegg til jobb. Selv om de gjør mer av det, skal det mye til for at det skal gi status."
Dette synet tror jeg langt fra hun er alene om.

Sist redigert av Majsa : 21-07-07 kl 20:19.
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:56   #60
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg tror du har rett i dette Majsa.I å sitere Mathiassen. Jeg gjør det som hjemmeværende gjør i tillegg til full og krevende jobb. Å skulle beundre noe annet enn tålmodigheten og at man orker en såpass kjedelig tilværelse (i hvertfall sett ut fra meg, jeg fløy nesten på veggen av brakkesyke) er litt vrient.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.