Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-07, 20:18   #41
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)

Jeg har vært i denne problemstillingen mange ganger og er veldig for dette forslaget (dvs automatisk "ja" dersom ikke aktivt reservert seg mot). Det er ofte en umenneskelig byrde å pålegge sjokkerte sørgende pårørende å samtidig skulle stille seg positive eller negative til organdonasjon. De klarer ofte knapt å ta til seg informasjonen de får omkring selve dødsfallet. Forbausende mange sier "nei". Min erfaring er at dette ofte føles tryggest når man ikke kjenner avdødes egen overbevisning; da gjør man ikke noe galt på en måte. Men jeg har også vært borti to tilfeller der pårørende kom dagen etter og hadde ombestemt seg fordi de da kom på ting avdøde hadde sagt omkring emnet - ting de ikke klarte å huske på i den traumatiske akuttfasen. Og de ble utrolig lei seg da de skjønte at det var for sent å ombestemme seg da.

Jeg blir alltid så glad når pårørende selv tar opp spørsmålet - fordi det betyr at de som oftest har en mening for eller imot. Oftest for.

Jeg har aldri vært borti noen tilfeller der pårørende har angret seg; men i ett tilfelle var det ett familiemedlem som (av eget ønske) nektet mens de øvrige ønsket å følge avdødes ønske (som var å være donor). Den gangen ble det faktisk ikke noen donasjon, mest fordi den aktuelle personen (som selvsagt også var i sjokk og sorg) lovet en grundig huskestue om det ble gjennomført. Vi tok ikke sjansen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:21   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Altså et veldig godt argument for å ha ordningen som her foreslås. Jeg skjønner såklart at man kan bli ytterligere knekjørt av å måtte svare på dette med organdonasjon hos sin kjære som akkurat har dødd. Grunnen til at jeg syns det var vanskelig å forstå kameraten min er nok at jeg har tenkt så grundig gjennom dette på forhånd og tatt et klart valg ift til det. Det er det ikke alle som har, det hadde ikke han heller. Når man da står i bunnløs sorg er det vel en naturlig reaksjon å klamre seg fast til at vedkommende ikke skal bli enda mer "borte".

Ja, jeg er enig med deg der. Om det da avgjøres for en, så slipper man å slite med skyldfølelse for at en selv sa ja til å "hakke opp" sin kjære.

Gammel 21-07-07, 20:27   #43
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en god idé!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:29   #44
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Skulle tro det er evnen (og ikke bare uttalt vilje) til å endre adferden som spiller rolle her.

Jepp, det er lungepasienter jeg kjenner best til da, og der er det hvertfall sånn at man må ha vært røykfri i 3 mnd før man får ny vurdering. Regner med det finnes tilsvarende kriterier for andre grupper.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:29   #45
Albertine
Passiv

Standard

Dette er en glimrende idè.

Har alle dere donorkort i lommeboka, eller informert deres nærmeste om deres standpunkt til organdonasjon?

Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:31   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og min nærmeste er gjensidig informert om at det er fritt frem for å forsyne seg med alt som måtte være brukbart når vi selv ikke kan gjøre oss nytte av det lenger. Vi har noen donorkort liggende et sted også, men siden sykehuset vel uansett må spørre nærmeste pårørende om lov, tror jeg ingen av oss har tatt bryet med å fylle dem ut og bære dem med oss.

Gammel 21-07-07, 20:32   #47
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Har alle dere donorkort i lommeboka, eller informert deres nærmeste om deres standpunkt til organdonasjon?

Jeg har informert mine nærmeste. Jeg ville skaffe meg donorkort, men etter at jeg fikk høre at pårørende uansett har siste ordet i saken har jeg heller lagt vekt på å si fra til dem.

Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:32   #48
Albertine
Passiv

Standard

Man skulle jo tro at et signert donorkort overkjører familiens mening.

Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:33   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har begge deler.

…og kommer ikke HELT over overskriften i sin forkortede versjon jeg så akkurat i db.no. "SV vil ta organer." Er det rart folk stemmer FrP?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:33   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har informert mine nærmeste, og venner, iom at vi er en temmelig liten familie. Venner kan da evt. få kontakt med familie om de ikke er tilgjengelige.

Gammel 21-07-07, 20:34   #51
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Har begge deler.

…og kommer ikke HELT over overskriften i sin forkortede versjon jeg så akkurat i db.no. "SV vil ta organer." Er det rart folk stemmer FrP?

Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:34   #52
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er sant. Dessuten så er det temmelig farlig for en alkoholikerkropp å gå gjennom avvenning. Ikke sikkert at en ganske syk kropp ville tålt det heller.

Forresten pleier nesten alltid alkoholikere å bli utelukket fra sånne vurderinger, fordi det er så massiv skade på så mange organer, at om de skulle få en ny lever, er fortsatt tarmen, hjernen, hjertet osv osv for dårlig.

Det er selvsagt trist, men det er jo bra at de som får de få organene det kjempes om, har en reel sjangse til å nyttiggjøre seg av dem.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:38   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skulle jo tro at et signert donorkort overkjører familiens mening.

Det burde gjort det, ja. På den annen side tilhører jo den døde kroppen på mange måter familien og ikke seg selv lenger - det er vel for eksempel nærmeste pårørende som avgjør ting i forbindelse med begravelse og slikt, jeg vet ikke om man kan stille "krav" til dette i et testamente eller lignende?

Gammel 21-07-07, 20:39   #54
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva er logikken? Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man ikke vil gi bort noe når man likevel er død? HVa skal man med innmaten da, liksom? Enlighten me!

Har ikke lest hele tråden enda, men denne måtte jeg svare på. Min mor har vært vitne til en obduksjon der de også hentet ut organer. Hun blir fysisk dårlig bare av å tenke tanken på at noen skal behandle henne så uverdig etter hennes død. Hun sier det var brutalt og særdeles respektløst ovenfor den døde. Og selvsagt kan det nok se slik ut når de har det travelt og det står om sekunder for å redde ut ting. Hun vil iallefall overhodet ikke gå med på å donere så mye som en tarmtott etter å ha sett dette.
Og vet dere,- jeg kan forstå henne!

Gammel 21-07-07, 20:40   #55
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg mener det er innført i Belgia og i Nederland er det diskutert å begynne med det.

Jeg har informert mine pårørende om at alt som er brukendes bare kan tas.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 20:45   #56
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Har ikke lest hele tråden enda, men denne måtte jeg svare på. Min mor har vært vitne til en obduksjon der de også hentet ut organer. Hun blir fysisk dårlig bare av å tenke tanken på at noen skal behandle henne så uverdig etter hennes død. Hun sier det var brutalt og særdeles respektløst ovenfor den døde. Og selvsagt kan det nok se slik ut når de har det travelt og det står om sekunder for å redde ut ting. Hun vil iallefall overhodet ikke gå med på å donere så mye som en tarmtott etter å ha sett dette.
Og vet dere,- jeg kan forstå henne!

Uff, man må da oppføre seg pent, selv om det er travelt. Det er jo et menneske og ikke et slakt man behandler!

Gammel 21-07-07, 20:45   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tviler på at hasteoperasjoner på levende personer ser spesielt "respektfulle" ut de heller, jeg, Myrsnipa. Det er nok best å ikke tenke altfor mye på hvordan man tar seg ut i full narkose og med kirurgarmer kjørt inn i bukhulen til albuene. Jeg ville likevel ikke reservert meg mot operasjoner som kunne reddet livet mitt, og jeg har litt problemer med at man synes dette er så ille at man vil reservere seg (etter at man er død, til og med) mot noe som kan redde andres liv.

Gammel 21-07-07, 20:53   #58
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tviler på at hasteoperasjoner på levende personer ser spesielt "respektfulle" ut de heller, jeg, Myrsnipa. Det er nok best å ikke tenke altfor mye på hvordan man tar seg ut i full narkose og med kirurgarmer kjørt inn i bukhulen til albuene. Jeg ville likevel ikke reservert meg mot operasjoner som kunne reddet livet mitt, og jeg har litt problemer med at man synes dette er så ille at man vil reservere seg (etter at man er død, til og med) mot noe som kan redde andres liv.

Jeg må nevne at damen ikke vil skjæres i med mindre hun skal drapsobduseres.

Har forøvrig diskutert dette med henne mange ganger, men hun ser seg helt blind på det brutale i situasjonen og klarer ikke se andre aspekter.
Jeg skjønner likevel at dette skremte henne såpass at hun har utviklet en seriøs avsky/redsel for dette og da syns jeg man burde respektere det standpunktet og ikke stille spørsmålstegn ved hennes empati. Det er dessverre ikke så enkelt.

Gammel 21-07-07, 20:56   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg mente ikke å stille spørsmålstegn ved din mors empati, Snipa. Jeg mente bare å si at jeg helt ærlig ikke skjønner tankegangen (så sånn sett er det vel mer min egen empati som ikke strekker til ). Men jeg skjønner at for mange er følelsene så overveldende i noen tilfeller, og ikke til å komme over med rasjonelle argumenter, at folk ikke greier å mene noe annet selv der de vet at de "burde". Som Sitron sier om folk som ikke greier å si ja til å donere bort organene til barna sine.

Gammel 21-07-07, 21:44   #60
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er veldig bra, synes jeg. Det ble vel vedtatt en lov om dette i Danmark nettopp, eller tar jeg feil?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.