Sv: - Demp ammepresset
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Visst har man ansvar for egen helse, men et sånt opplegg som du skisserer her Skremmern, det blir litt sånn "sterkestes rett" og det er jo ikke noe særlig.
Jeg er vanligvis langt over snittet tøff i trynet, men når jeg er syk og elendig blir jeg innadvendt og ganske puslete. jeg er virkelig ikke gode gamle Mim når jeg har kroppen full av infeksjoner, er hormonell, sårbar, sliten og redd. :erfaren: Jeg greide ikke å si fra noe særlig. Jeg var stille eller gråt. Jeg greide ikke og orket ikke å kreve min rett. Jeg trengte omsorg, hjelp, pleie og oppfølging. Jeg trengte ikke å bli avkrevd ansvar og innsats. Jeg var SYK.
Nei, det synes jeg ikke. Jeg er konfliktsky, og på ingen måte "tøff i trynet". Men jeg er flink til å se etter løsninger, finne alternative ruter til målet. Hvis man har et problem, hvis man f.eks. ikke tør å spørre etter hjelp på barsel, så mener jeg at det er noe man bør jobbe med, for sin egen del. Jeg har nevnt det å øve foran speilet. Man har faktisk ansvar for egen helse, og ettersom hjelpen sjelden (sånn generelt sett) kommer dettende ned i fanget, må man ta initiativ selv. Å påstå at det å ta initiativ er det samme som den sterkestes rett, blir i mine øyne veldig feil. Klarer man ikke å gjøre noe med problemet selv, håper jeg at folk har venner og familie som kan gi de et spark bak.
|