Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-18, 14:15   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Kunne ikke falle meg inn; når jeg ser slikt himler jeg innvendig (sikkert utvendig også ), og lurer på om ingen har fortalt dem at femtitallet er over for en god stund siden.

Hvorfor himler du over det?
Kan da være mange grunner til at man bytter.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-18, 14:37   #2
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Rart at de grunnene i 99% av tilfellene ser ut til å medføre at det er mannen som ender opp med å kjøre.

Gammel 05-09-18, 21:35   #3
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunne ikke falle meg inn; når jeg ser slikt himler jeg innvendig (sikkert utvendig også ), og lurer på om ingen har fortalt dem at femtitallet er over for en god stund siden.

Rart at de grunnene i 99% av tilfellene ser ut til å medføre at det er mannen som ender opp med å kjøre.

Ja, for det var bare på femtitallet menn i snitt var mer opptatt av motoriserte ting og litt mer interessert i alt som brummer enn kvinner.
Det gikk over på åttitallet, eller noe?
Jeg ser det på bilcrossbanene rundt om, det er minst like mange kvinner som bruker store deler av fritida si på å holde en løpsbil i gang for å få rase rundt på banen noen minutter i løpet av helga.
Nei, vent litt, vi sliter med å i det hele tatt få nok påmeldte til å arrangere egen dameklasse.
Sånn var det.
Det er sikkert fordi vi har holdninger fra femtitallet alle mann og de ikke føler seg særlig velkomne.
Nei, vent litt igjen, det stemmer akkurat like dårlig som forrige sarkastiske påstand.
Hva i all verden kan det være som gjør at vi sliter med å opprettholde dameklasser i ganske mange motorsportgrener?
Kan det ha noe med interesse å gjøre?

Jeg må innrømme at jeg himler en hel del over folk som himler over at det fortsatt er interesseforskjeller kjønnene i mellom.

Lady Limpalot er en glimrende sjåfør, hun kjører bil til og fra jobb hver eneste dag, men siden jeg er mann (eller noe) liker jeg ikke å sitte på og når hun foretrekker å sitte på blir det gjerne sånn.
Det er ikke en regel, men er vi begge opplagte og klare kjører som oftest jeg.
Jeg skjønner at det blir litt dumt at vi ikke føyer oss etter tiden og deler likt på det, eller lar henne kjøre mest, på tross av våre felles preferanser, men sånn er vi.
Jeg har siden jeg fikk lappen stort sett kjørt når jeg skal noe sted sammen med min far, også, på tross av at jeg er rimelig sikker på at han er mann.
Han har heller ikke den store interessen for motor.

I vårt tilfelle er altså grunnen til at jeg som oftest kjører at jeg foretrekker å kjøre og hun foretrekker å sitte på, men jeg er sikker på at for de fleste andre er det holdninger fra femtitallet som er grunnen.
Helt klart.

Gammel 05-09-18, 22:13   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Ja, for det var bare på femtitallet menn i snitt var mer opptatt av motoriserte ting og litt mer interessert i alt som brummer enn kvinner.
Det gikk over på åttitallet, eller noe?
Jeg ser det på bilcrossbanene rundt om, det er minst like mange kvinner som bruker store deler av fritida si på å holde en løpsbil i gang for å få rase rundt på banen noen minutter i løpet av helga.
Nei, vent litt, vi sliter med å i det hele tatt få nok påmeldte til å arrangere egen dameklasse.
Sånn var det.
Det er sikkert fordi vi har holdninger fra femtitallet alle mann og de ikke føler seg særlig velkomne.
Nei, vent litt igjen, det stemmer akkurat like dårlig som forrige sarkastiske påstand.
Hva i all verden kan det være som gjør at vi sliter med å opprettholde dameklasser i ganske mange motorsportgrener?
Kan det ha noe med interesse å gjøre?

Jeg må innrømme at jeg himler en hel del over folk som himler over at det fortsatt er interesseforskjeller kjønnene i mellom.

Lady Limpalot er en glimrende sjåfør, hun kjører bil til og fra jobb hver eneste dag, men siden jeg er mann (eller noe) liker jeg ikke å sitte på og når hun foretrekker å sitte på blir det gjerne sånn.
Det er ikke en regel, men er vi begge opplagte og klare kjører som oftest jeg.
Jeg skjønner at det blir litt dumt at vi ikke føyer oss etter tiden og deler likt på det, eller lar henne kjøre mest, på tross av våre felles preferanser, men sånn er vi.
Jeg har siden jeg fikk lappen stort sett kjørt når jeg skal noe sted sammen med min far, også, på tross av at jeg er rimelig sikker på at han er mann.
Han har heller ikke den store interessen for motor.

I vårt tilfelle er altså grunnen til at jeg som oftest kjører at jeg foretrekker å kjøre og hun foretrekker å sitte på, men jeg er sikker på at for de fleste andre er det holdninger fra femtitallet som er grunnen.
Helt klart.

Altså, mannen min og jeg følger kjønnsrollene dønn på et par ting. Feks så er det jeg som baker mest og han som tømmer alt av utedoer.

Det er liksom ikke noe poeng i å benekte at alle blir vi påvirket av kjønnsroller?

Gammel 05-09-18, 22:20   #5
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Svarer bare på spørsmålet i overskriften, jeg. Nei, det har vi aldri gjort. Det er nok nesten hipp som happ hvem av oss som kjører, men jeg kjører nok noe oftere enn han.
Ingen av oss bryr oss det minste om bil og slikt heller.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-18, 22:26   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Smil

Både mannen og jeg har vokst opp med fedre som kjørte på langturer og når alle var med, og mødre som kjørte når de måtte.

For mannen var det en så stor selvfølge at han skulle sitte bak rattet da vi fikk oss bil (en bil JEG sørget for at vi fikk), at det ikke en gang falt ham inn at kanskje jeg også ville kjøre. Han var best sjåfør og hadde mest selvtillit, så hadde ikke jeg utfordret kjønnsroller og meg selv for den saks skyld, så hadde nok jeg fungert mest som passasjer nå.

Jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom interesse for bil og motorsport og bilkjøring i hverdagen. Jeg er overhodet ikke interessert i biler, men jeg har behov for å komme meg fra A til B og tilbake igjen stadig vekk. Og ikke minst har jeg behov for å kunne klare meg selv.

Sist redigert av Timar : 05-09-18 kl 22:43.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-18, 22:50   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Helt klart.

Selvsagt gjør dere det slik fordi det er det dere foretrekker. Men er det så vanskelig å skjønne at det man foretrekker kan være styrt eller påvirket av kjønnsroller? Det er ingen som lever i en boble, og folks preferanser er i stor grad styrt av normer og forventninger. Hvilket selvsagt er en viktig grunn til at dere sliter med rekruttering av kvinner til bilcrossarrangementene deres også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-18, 23:54   #8
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Altså, mannen min og jeg følger kjønnsrollene dønn på et par ting. Feks så er det jeg som baker mest og han som tømmer alt av utedoer.

Det er liksom ikke noe poeng i å benekte at alle blir vi påvirket av kjønnsroller?

Så klart vi blir påvirket av kjønnsroller, men det er vel ikke en grunn til at han skulle begynne å bake hvis han ikke har lyst?
Eller at du skal begynne å kjøre billøp hvis du ikke har lyst?
Regner ikke med noen av dere har lyst til å tømme utedoer, altså.
Her i huset er det ingen som baker, fordi ingen har lyst, og det er litt av poenget, det blir litt dumt hvis man blir å opptatt av å ikke følge kjønnsrollemønstre at man følger det slavisk, bare motsatt.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Både mannen og jeg har vokst opp med fedre som kjørte på langturer og når alle var med, og mødre som kjørte når de måtte.

For mannen var det en så stor selvfølge at han skulle sitte bak rattet da vi fikk oss bil (en bil JEG sørget for at vi fikk), at det ikke en gang falt ham inn at kanskje jeg også ville kjøre. Han var best sjåfør og hadde mest selvtillit, så hadde ikke jeg utfordret kjønnsroller og meg selv for den saks skyld, så hadde nok jeg fungert mest som passasjer nå.

Jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom interesse for bil og motorsport og bilkjøring i hverdagen. Jeg er overhodet ikke interessert i biler, men jeg har behov for å komme meg fra A til B og tilbake igjen stadig vekk. Og ikke minst har jeg behov for å kunne klare meg selv.

Nei, hvis du ikke ser sammenhengen mellom å ha bilkjøring som hobby og å trives bak rattet er det lite jeg kan gjøre for å få deg til å forstå, tror jeg, utover å påpeke at det er en viss forskjell på å dekke et behov og å ha noe som hobby fordi man synes det er gøy.
Fruen har på ingen måte noe problem med å kjøre bil, hun gjør det hver eneste dag, men hun er ikke glad i det på samme måte som meg.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt gjør dere det slik fordi det er det dere foretrekker. Men er det så vanskelig å skjønne at det man foretrekker kan være styrt eller påvirket av kjønnsroller? Det er ingen som lever i en boble, og folks preferanser er i stor grad styrt av normer og forventninger. Hvilket selvsagt er en viktig grunn til at dere sliter med rekruttering av kvinner til bilcrossarrangementene deres også.

Det er ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt, tvert i mot er det en selvfølge.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger kjønnsrollemønstre (og hvor tidlig de dukker opp) har irritert meg, jeg har nemlig en datter med bilinteresse og det var visst allerede i barnehagen en "gutteting"
Et og et halvt år til hun kan begynne å kjøre bilcross og vi planlegger allerede bygging av bil.

Selvfølgelig påvirkes vi av kjønnsrollemønstre og jeg er veldig for å utfordre dem, min kommentar her var dog til "femtitallet er over" og ja, det er jeg fullstendig klar over gitt, men jeg ser ikke poenget med å gjøre det motsatte på tvers av hva vi foretrekker på rent prinsipp eller for å unngå at noen tror vi lever på femtitallet.

Gammel 05-09-18, 14:39   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Nei seriøst, det er det jo ikke. Det er litt teit at menn kjører så mye mer enn kvinner.

Gammel 05-09-18, 14:49   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei seriøst, det er det jo ikke. Det er litt teit at menn kjører så mye mer enn kvinner.

Men mannen min kjører ikke mer enn meg selv om han kjører når vi er på ferie eller skal kjøre litt langt. Han har hatt lappen lenger enn meg, men på de årene jeg har hatt det så har jeg kjørt mer enn han totalt sett hvert eneste år.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-18, 15:34   #11
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jo seriøst det kan det være. Jeg kjører mest og overlater gladelig rattet til mannen når jeg kan.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.