Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Men mener du virkelig at ikke dine barn skal ha like stor mulighet til å ta høyere utdannelse som barna til lærerne deres, Floksa?
Altså, rent formelt har de jo det, men statistisk er det ikke sånn. Det er ikke noe man kan se bort fra.
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg tror på deg når du sier det, men det er nå rart allikevel at jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt i det.
Det er mulig Gløshaugen er et spesielt sted og at å ha gått der ikke gir nok utslag i statistikken, men jeg var omgitt av folk der som ikke kom fra akademikerhjem.
Dette blir veldig rart. Du traff altså de som tok høyere utdanning og hadde foreldre uten utdanning, men du kjenner jo åpenbart ikke alle dem som har foreldre uten utdanning og som ikke selv tar utdanning. Statistisk sett er de i flertall.
Når du skriver at du bare kjenner én familie der en av foreldrene ikke har høyere utdanning, sier jo det veldig mye om hvem du omgås. Det er litt over 1/3 av den voksne befolkningen som har høyere utdanning, og at vi oppfatter det som noe alle har, viser jo med all tydelighet at vi også driver med ghettofisering av oss selv.
|