Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Provosert ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-07, 08:02   #1
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Provosert ...

Aftenposten i dag
(1/15) Vinnerbildet - uke 29: De gode bildene oppstår når man fotograferer det som skjer mellom mennesker, dyr og gjenstander. Dette er Aftenfotografenes begrunnelse for å gi førstepremien til fotograf Åshild Berge. Det er hennes niese Aurora som vil smake på ørreten som ble fanget under en tur til Åseral. Mamma Ida Berge Almaas t.v.Foto: ÅSHILD BERGE

Ha ha, så morsomt å ha det gøy på en lieten tillitsfull jentes bekostning. Er det bare jeg eller er det virkelig håreisende at et sånt bilde vinner en fotokonkurranse i Aftenposten?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 08:21   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provosert...

Slike bilder syns jeg ikke noe særlig om jeg heller.

Gammel 24-07-07, 08:33   #3
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Reagerte litt på det bildet jeg også, selv om det ikke akkurat gikk noe voldsomt inn på meg…

Gammel 24-07-07, 08:42   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke helt å se det hårreisende i dette? Du vet jo ingenting om hun virkelig stappet ørreten inn i munnen på jenta eller ei. Unger i den alderen gaper jo etter omtrent alt.

Gammel 24-07-07, 08:48   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke heller sånne teite arrangerte bilder av barn i dumme situasjoner i Se og Hør-stil (med ølflasker og sånt), men reagerte ikke så veldig på dette bildet.
Det kan jo faktisk hende at hun bare skulle se på fisken, men endte med å gape etter den. Som safran sier så gaper jo barn i den alderen etter det meste.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 09:44   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte ikke helt å se det store provoserende i dette bildet jeg heller. Ingen vet, som fler har nevnt, om barnet faktisk fikk fisken stappet inn i munnen, eller om hun gapte etter den.

Men syntes jeg det var et spesielt bra bilde? Nei - jeg syns det var rotete, jeg.

Gammel 24-07-07, 09:57   #7
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jøss. Det skal ikke mye til for å provosere deg skjønner jeg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 10:07   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Syness ikke det bildet var noe å rope hurra for men det provoserte meg heller ikke.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 11:23   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provosert ...

Jeg synes ikke bildet var noe bra eller morsomt eller noe.

Gammel 24-07-07, 11:54   #10
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klarer ikke se den helt store provokasjonsfaktoren i dette bildet... Er det fordi vi liksom skal le av barnet og tenke; "stakkars barn som ikke fårstår noen ting.."?

Gammel 24-07-07, 12:11   #11
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns ikke bildet fortjente å vinne noe som helst, men jeg syns ikke det var provoserende. Dårlig er vel heller ordet jeg ville brukt. Men ungen er søt.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 12:14   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes bildet var dårlig, og heller ikke provoserende.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 12:16   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir provosert fordi dette er et sånt typisk eksempel der barn blir latterligjort og satt i en posisjon hvor de ikke har mulighet for å forsvare seg selv. Jeg er i mot å le av barn som gjør det voksne forventer at de skal gjøre.

Og så blir jeg i tillegg provosert av at noen sender inn et slikt bilde, og at det i tillegg vinner en fotokonkurranse.

Gammel 24-07-07, 12:50   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg blir provosert fordi dette er et sånt typisk eksempel der barn blir latterligjort og satt i en posisjon hvor de ikke har mulighet for å forsvare seg selv. Jeg er i mot å le av barn som gjør det voksne forventer at de skal gjøre.

Og så blir jeg i tillegg provosert av at noen sender inn et slikt bilde, og at det i tillegg vinner en fotokonkurranse.

Latterliggjort og forsvare seg selv? Hun gaper mot en fisk i beste babystil, og det kan man vel le av i den situasjonen uten at hun har så mye å forsvare seg mot. Jeg ser absolutt ikke det provoserende med dette bildet. Men jeg tar ikke alt så seriøst heller, det er lov å le her i verden uten at det skal være så store konsekvenser av det utenom at lattermusklene blir trimmet. Når vi har ledd av våre barn føler jeg faktisk ikke at det er nedverdigende for dem, det er ganske naturlig å le av/med barna.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 12:59   #15
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Unnskyld meg, men nå måtte jeg le.

Når det er sagt må jeg si meg enig med deg i at det er merkelig at et så dårlig bilde kan vinne en fotokonkurranse. Ja altså, nå snakker jeg ikke om selve motivet, men det er teknisk sett et veldig dårlig bilde.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 13:07   #16
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Latterliggjort og forsvare seg selv? Hun gaper mot en fisk i beste babystil, og det kan man vel le av i den situasjonen uten at hun har så mye å forsvare seg mot. Jeg ser absolutt ikke det provoserende med dette bildet. Men jeg tar ikke alt så seriøst heller, det er lov å le her i verden uten at det skal være så store konsekvenser av det utenom at lattermusklene blir trimmet. Når vi har ledd av våre barn føler jeg faktisk ikke at det er nedverdigende for dem, det er ganske naturlig å le av/med barna.

Ja ja, det er vel bra vi er forskjellige, hvis ikke hadde det vært kjedelig.

Jeg syns det er dårlig gjort å sette barnet i en situasjon hvor vi som voksne misbruker den tilliten de har til oss. Når de rundt denne jenta skratter av hvor søt hun er som skal spise den fisken, så syns jeg det er provoserende fordi hun gjør det som vi voksne legger opp til at hun skal gjøre, og så ler vi AV henne etterpå, og ikke med henne.

Gammel 24-07-07, 13:23   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja ja, det er vel bra vi er forskjellige, hvis ikke hadde det vært kjedelig.

Jeg syns det er dårlig gjort å sette barnet i en situasjon hvor vi som voksne misbruker den tilliten de har til oss. Når de rundt denne jenta skratter av hvor søt hun er som skal spise den fisken, så syns jeg det er provoserende fordi hun gjør det som vi voksne legger opp til at hun skal gjøre, og så ler vi AV henne etterpå, og ikke med henne.

Jeg tror neppe hun oppfatter seg selv som misbrukt i denne situasjonen, ei heller at man ler AV henne. Det er annerledes å le av en femåring som faktisk oppfatter forskjellen. Jeg blir egentlig litt provosert av at man skal legge så mye i noe sånt, hvor er skaden og hvor er perspektivet på hva som faktisk bør reageres på.
Men som du sier, det er godt man er forskjellige, så det blir noe å diskutere.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-07-07, 13:33   #18
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Jeg tror neppe hun oppfatter seg selv som misbrukt i denne situasjonen, ei heller at man ler AV henne. Det er annerledes å le av en femåring som faktisk oppfatter forskjellen. Jeg blir egentlig litt provosert av at man skal legge så mye i noe sånt, hvor er skaden og hvor er perspektivet på hva som faktisk bør reageres på.
Men som du sier, det er godt man er forskjellige, så det blir noe å diskutere.

Jeg syns ikke dette er like ille når men jeg er 5 jeg, faktisk. Da har man muligheten til å protestere eller gi utrykk for noe i etterkant som man ikke syns var alright.

Er de ikke likeverdige mennesker de helt små da, fordi de liksom ikke skjønner det allikvel? Er det ikke sånn at de sanser andres kroppspråk og steminger? Men nei, de skjønner ikke helt hva som skjer. Desto større ansvar å ivareta.

Gammel 24-07-07, 13:36   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg syns ikke dette er like ille når men jeg er 5 jeg, faktisk. Da har man muligheten til å protestere eller gi utrykk for noe i etterkant som man ikke syns var alright.

Er de ikke likeverdige mennesker de helt små da, fordi de liksom ikke skjønner det allikvel? Er det ikke sånn at de sanser andres kroppspråk og steminger? Men nei, de skjønner ikke helt hva som skjer. Desto større ansvar å ivareta.

Jeg synes motsatt, en femåring tar seg faktisk nær av å bli ledd av, og mye latterliggjøring kan gjøre dem engstelige for å uttrykke seg videre.
En baby har etter min mening ingen vibber på å føle seg latterliggjort eller misbrukt, og jeg synes heller ikke det er misbruk å le av en unge som gjør noe ufrivillig morsomt. De ler gjerne med, og oppfatter deg som en hyggelig stemning der de voksne ler og har det gøy. Dette er en av mange situasjoner de faktisk lærer latter, humor og hva som kan gjøre at man ler.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-07-07, 14:08   #20
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Jeg synes motsatt, en femåring tar seg faktisk nær av å bli ledd av, og mye latterliggjøring kan gjøre dem engstelige for å uttrykke seg videre.
En baby har etter min mening ingen vibber på å føle seg latterliggjort eller misbrukt, og jeg synes heller ikke det er misbruk å le av en unge som gjør noe ufrivillig morsomt. De ler gjerne med, og oppfatter deg som en hyggelig stemning der de voksne ler og har det gøy. Dette er en av mange situasjoner de faktisk lærer latter, humor og hva som kan gjøre at man ler.

Ok, da er vi uenige, for jeg mener at man har vibber på dette fra man er helt små, og så syns jeg at det har noe med respekt for andre å gjøre, uansett om man er liten eller stor.

Men fair enough, vi er uenige, men enige om at vi er uenige. Nå kan jeg ikke sitte her lenger for jeg får jo virkelig ikke gjort det jeg skal når jeg måtte inn å forsvare Martha og alt mulig...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.