|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Dette syns jeg var et vanvittig godt innlegg. Det handler om sosial kompetanse.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Også veldig enig med Fnatten i at sosial kompetanse ikke trenger ha noe med utdannelse å gjøre. Men om folk har sosial kompetanse er jo også en helt annen sak enn om de har kunnskaper og ideer som man(/jeg) synes det er interessant å snakke om. Kjapt oppsummert vil jeg si at folk med god sosial kompetanse er flinke til å snakke med folk; folk med god kompetanse på andre områder (som jo ikke trenger være akademiske) har interessante ting å snakke om. En slags kombinasjon er alltid å foretrekke (men for egen del synes jeg nok ha-noe-å-fare-med-koeffisienten er vesentlig viktigiere enn hyggelig-og-grei-koeffisienten). Evne til refleksjon og selvstendig vurdering er noe som ikke trenger ha noe med såkalt "EQ" å gjøre, og det er heller ikke noe man nødvendigvis lærer på skolen, men det er en veldig sentral egenskap for å være det jeg vil kalle "smart" eller "oppegående".
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Det er helt klart en individuell vurdering hva man foretrekker.
Med meg er det nok litt omvendt. (I alle fall hvis vi snakker om det å ha et nært forhold til noen, og ikke bare et velfungerende nabo-/kollega-forhold eller lignende.) Hvis noen ikke har noe interessant å komme med, trives jeg bedre med å lese en god bok for meg selv. Men selvsagt, hvis folk er aktivt "u-hyggelige" og direkte slemme, så vil jeg ikke ønske å tilbringe tid med dem.