|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?
Det er vel mer et "beholde flyten"-triks enn et sjekketriks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Eg tenker at spesielle oppskrifter ikkje er så farleg, men det er bra å ha prøvd ein del medan ein bur heime. Ved å ha laga ulike ting med moglegheit for å få hjelp, lære seg å bruke ei oppskrift, og tørre å prøve kjem ein langt. Her i huset lager ungane middag ein dag i veka frå ca 10 års alder. I starten enkelt og med hjelp, etter kvart meir kompliserte saker. Dei får sjølv velge kva vi skal ha til middag den dagen dei lager middag, og dei varierer faktisk ganske bra. Sjølv om dei bestemmer retten for dagen kan vi vaksne godt bestemme at vi td må ha ein salat til middagen, om dei ikkje har tenkt på det sjølv.
![]() |
#43 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg har to sønner, han eldste på 13 kommer sikkert til å leve av billyspizza og annen frossenpizza, så det er godt han skal bo hjemme noen år sånn at han lærer seg å lage noe litt mer avansert. Han yngste på 10 kunne flyttet ut nå og levd herrens glade dager med alt mulig han finner på å lage.
![]() |
#44 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?De må kunne lage det de liker å spise.
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Havregrøt. Sunt og kjempebillig.
![]() |
#46 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg tenker ungene mine kommer til å være veldig gamle før de kan flytte hjemmefra.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Og for folk nordfra, møsbrømlefse.
![]() |
#48 |
Tittel og tittel....
|
Jeg har aldri smakt det og jeg har tilogmed en mor som er fra området rundt der det er vanlig å spise det.
![]() |
#49 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg hadde null interesse for mat før jeg traff mannen. Han hadde en datter på 9 og jeg synes at vi måtte ha skikkelig mat når hun var hos oss, halve uka så da ble det bare sånn at jeg lærte litt og litt.
![]() |
#50 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Det viktigste er å kunne ulike teknikker, kunne lese en oppskrift og gjerne kunne lage mat uten å følge oppskrift synes jeg.
![]() |
#51 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Basiskunnskaper, som mange er inne på. Supper og annen rimelig studentmat. Jeg håper ellers jeg greier å formidle til mine barn gleden ved å lage mat selv, på et eller annet vis. Det er viktig for meg.
![]() |
#52 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Man trenger å vite hva det betyr, og hvordan det ser ut, når man møter "stammespråk" i ulike oppskrifter:
![]() |
#53 |
... med mjuke pigger...
Og ikke minst hva "litt" er..
![]() |
#54 |
Medlem siden: Jan 2011
Husker en kompis av meg trodde at å koke opp betydde at det skulle fosskoke, for da kokte det oppover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Nå har min eldste flyttet i kollektiv, hun har alltid vært med på kjøkkenet, uten at jeg har kurset henne på noen måte, men hun har fått være med å lage mat og bake, begge ungene har det.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 24-10-18 kl 00:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Det @Fløyel sier: Å koke pølser, det heter å koke, selv om pølsene skal trekke og sånn er det med mye mat; at man kaller det noe annet enn det man gjør.
![]() |
#57 |
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Tips til alle. Her i huset lager Herremannen mat en gang i uken (i realiteten blir det ikke helt hver uke). Han forteller oss hva vi må kjøpe inn og så lager han maten, noen ganger med litt hjelp om det er noe nytt. Det blir relativt ofte de samme rettene, men menyen hans utvider seg hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Snuppa har også middagsansvar jevnlig. Hennes største problem er å beregne riktig mengde mat. Hun spiser svært lite selv for tiden, og så ganger hun opp sin egen matmengde med 4, men det er på ingen måte nok til hele familien. Minstemann spiser som en voksen kar for øyeblikket, og det gjør faren hans også.
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg håper at ungene mine får med seg matglede og lyst til å lage mat når de flytter hjemmefra. Begge kan lese oppskrifter, bake kaker og gjærbakst, og lage middager. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|