Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Prester har mange andre viktige funksjoner utover å spre Guds ord, de hjelper folk i vanskelige livssituasjoner, formidler de verste budskap, er tilstede i livets store og små stunder og er til trøst for mange. Med lang akademisk utdannelse som har gjort dem i stand til å møte all slags folk, fra fylliker til Frognerfruer, akkurat der de er i livet. I tillegg ansettes de etter Statens regler, og det er en trygghet, synes jeg. De presten ejge kjenner og vet om er fine "nedpå" folk, som ikke ser ut til å ha behov for "jording". De er ganske godt plantet allerede.
Selv om jeg ikke er kristen, ville jeg heller ha tatt en prat med en prest enn med en hestehvisker/engledame. Anytime.
Men Adrienne har rett. 
Nå kjenner jeg en prest svært godt og hun sier at i hennes utdanning har de knapt hatt noe om hvordan de skal møte mennesker i sorg og kriser. Hun sa at det var teologien som var hovedtema. Hun sa at hun måtte selv finne ut hvordan hun skulle møte mennesker etter hun ble prest. Så mange ganger så tror vi at utdannede mennesker har mer i "bagasjen" enn de egentlig har. Det kan jeg si om lærerutdanningen også. Jeg trodde virkelig at lærere hadde mer pedagogikk og metodikk enn det de har. I enkelte fag som bl.a. matematikk fikk vi knapt noe metodikk. Mulig vi var uheldige med vår lærer som var av den eldre garden......
|