|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() To tekster om Marie KondoDisse leste jeg på trikken i dag morges. Begge ga meg innsikt og forståelse, på litt ulikt vis.
Begge foreldrene hadde vokst opp i fattigdom, men når de fikk penger selv så reagerte de helt ulikt:
Og dette er vel noe nordmenn generelt kan kjenne seg igjen i. Mange i min generasjon har vokst opp uten den almenne rikdommen vi har nå. Mange av oss fløy ikke før i nesten voksen alder, hadde ikke vært ute av landet eller skandinavia før vi reiste på egenhånd, vi spiste ikke ute annet ved spesielle anledninger, og ikke minst: vi hadde mange færre ting. Min egen familie; som også alltid har skylt plastposer (og gjør det til en viss grad fremdeles), bruker arvetøy, men også nå kjøper alt mulig dill og fyller huset med. Jeg tror nok at mye av dillet fyller dem med glede i kjøpsøyeblikket og ved bruk i nær tid etterpå, men så forsvinner det jo i alt det andre dillet, eller i nye kjøp som gir glede i innkjøpsøyeblikket. Og jeg kjenner også meg selv igjen. Jeg liker å EIE ting, men ved ulike flyttinger blir det jo klart at veldig mye av det jeg EIER som jeg tror jeg ELSKER, det glemmer jeg så fort det er ute av syne. Kanskje jeg får et mindre behov for å eie mer, om jeg bruker tid og omtanke på det jeg har?
Jeg må innrømme at da jeg først kom over Kondo så syns jeg ikke metoden hennes hørtes spesielt bærekraftig ut. Kaste ting? Hva er vitsne med det, egentlig? Men så handler det jo egentlig om et skifte. Sett pris på det man eier, men ønsker å la gå videre. De tingene har hatt en mening (et purpose! Et why!*), og kanskje det er lettere å let it go om man innser det? Takker for det tingen tross alt har gitt meg, og nå kan gi noen andre? Og til slutt: bruke opp det jeg har før jeg kjøper noe nytt. Ikke tenke at det å gi det til fretex rettferdiggjør overforbruk.
Føler meg ikke truffet. Ikke i det hele tatt.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg bestemte meg i går for å se ryddeshowet, jeg har ikke følt noe som helst trang til det før. Nå har jeg lagt den på min wish-list. Det høres litt kjedelig ut, må jeg innrømme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg slukte hele sesongen hennes forrige uke, da jeg lå hjemme og var syk. Det er litt flirfullt, det å kose med tøyet og sånn, men jeg synes faktisk at det virker ganske hensiktsmessig å få folk til å rydde seg gjennom huset på denne måten, og at det kan vare.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg spør egentlig ikke om noe. Jeg delte to tekster som fikk meg til å tenke over egen praksis, egen fordømmelse av noe jeg egentlig ikke har satt meg inn i, og jeg syns det er interessant å se på hvilke strukturer som har ført til at hun har fått ganske massiv kritikk.
Sist redigert av Tallulah : 23-01-19 kl 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoDet var to veldig interessante perspektiv, Tally! Takk.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoNår vi flyttet til USA så kunne vi ta med oss 7 m3 med ting (om vi ikke skulle betale for det selv) (3 m3 per voksen og 1 m3 for barn). Pelenmannen tok også med seg ting over når han reiste litt frem og tilbake før Herremannen og jeg flyttet etter. Men det viser seg, rart nok, at 7 m3 er mye når du ikke skal ha med deg møbler. Det endte med at vi tross alt tok med oss en sofa for det var plass til det. Da så man hvor mye man egentlig ikke trengte i det daglige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoHerregud, nå prøver jeg å se for meg Adrienne sitte i en haug med 23 søppelsekker med klær og kose med hvert plagg som puttes i en sekk, mens resten av huset står på hodet.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: To tekster om Marie Kondo(Men ja, det er lurt å prøve å se intensjonen bak, og trekke ut de beste og mest relevante delene av, sånne selvhjelpsdiller som det er lett å disse. Ok, kanskje ikke å steame vaginaen. Ett sted får grensen gå. Men det er sånn jeg leste og fant mye nyttig med Jesper Juul, for eksempel. )
![]() |
#11 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg hadde tidligere bare sett noen brettevideoer av Marie Kondo på YouTube, og var igrunnen ikke videre inspirert. Tenkte at jeg ikke har tid og ork til å brette tøyet så omstendelig. Jeg hadde avskrevet dama/filosofien, og hadde ikke tenkt å se serien, men så ramlet jeg innom likevel, og så fenget det veldig! Jeg synes til tider sorteringsprosessen i rydding er vanskelig og krevende, det å finne ut hva jeg skal ta vare på og hva jeg skal gi videre eller kaste. Jeg synes akkurat det ble mye enklere med «does it spark joy?». Sist redigert av skyfri : 23-01-19 kl 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg hater ikke Marie Kondo, men jeg kan bli litt svett av hvordan enkelte folk rundt meg blir nyfrelst på de merkeligste måter. Men kan få samme følelse av holdninger til barneoppdragelse, kosthold og trening også. Alle som plutselig skal moralisere veldig og er nyfrelste kan bli litt ...slitsomme. Og det kommer fra en person som sikkert kan være irriterende PK og skikkelig på så mange områder.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: To tekster om Marie Kondo
Den er jeg enig i. Spesielt når det er såpass krevende ting at det blir helt urealistisk å forvente at andre enn idealister skal gjennomføre noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoNei, nyfrelste spiritualister kan jo gjøre hvem som helst agressive.
![]() |
#16 |
![]() Sv: To tekster om Marie KondoJeg så noen som forsvarte dette med spark joy som ikke bare følelsen når man så tingene, men også den følelsen det ga deg når du bruker det. Sånn at ulltøyet kanskje ikke sparks joy når du ser det i skuffen, men at varmen du får i kroppen av å ha det på en kald vinterdag er joy. For jeg føler jo at vi har en del ting som jeg kanskje ikke elsker, men som vi bruker reglemessig og som jeg ser nytten av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: To tekster om Marie KondoEn dame her ute hvor jeg bor, ble så frelst av Marie Kondo at både mann og barn forsvant i dragsuget. Hun fikk helt ryddedilla og var så kritisk til andre familemedlemmers ønske om å beholde mer, at det ble samlivsbrudd av det. true story.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Men det er vel det mange har misforstått, at dette med sparks joy betyr at man bare skal beholde ting som gir glede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() |
|
|