Sv: Særemne/fordypningsoppgave
Ok, jeg innser at jeg kanskje gjør det mye enklere for meg selv om jeg går for en av de ferdige problemstillingene fra læreren.
Alternativ 9: Moderne litteratur for unge lesere
Problemstilling: «Hvordan få flere unge til å lese moderne litteratur?»
Denne problemstillingen åpner opp for en litt annen tilnærming. Siden du selv er å regne som ung, og
har lang erfaring som elev i skolen, har du forutsetninger for å mene noe om spørsmålet. Likevel, om
du velger dette prosjektet, kan du selvsagt ikke bare fyre løs med en tirade med kvalifisert synsing. Du
bør selvsagt sette litteraturen i sentrum for arbeidet og trekke inn litterære tekster når du skal drøfte
leselyst blant unge. (Moderne litteratur = litteratur etter fra og med Det moderne gjennombrudd).
Dette alternativet åpner også for å forske på og reflektere rundt litteraturens plass i norskfaget og andre
fag. Hvordan formidler vi moderne litteratur slik at den vekker engasjement og interesse? Her vil du
trenge sekundærkilder slik at du kan anvende fagspråk og fagteori i tillegg til å formidle eget syn.
Jeg er da kanskje ikke å regne som ung lengre men. Her hadde det jo vært kjekt å laget ett lite spørreskjema og sendt til ett utvalg bibiliotek for å finne ut hvordan leselysten til unge virkelig er. Men unge er jo ett vidt begrep så det bør vel avgrenses, type enten 13-16 eller 16-19?
Sist redigert av Frøy : 07-03-19 kl 05:55.
|