|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Koker du frosne bær?Nå ser jeg igjen det står i avisene at man fremdeles bør koke frosne bær fordi de kan ha med seg smitte av hepatitt og noro. Jeg husker det var en situasjon for noen år siden der det ble påvist en del i partier her, og det ble rådet til koking av bær. Nå gjør vi ikke det. Og jeg blir litt sånn |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei.
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Koker du frosne bær?Jeg har ikke pleid å gjøre det. Det går i perioder med smoothielaging her, og nå lager vi ikke. Men det blir jo ikke det samme om vi må koke det først.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei, og enig med deg, vitsen med frosne bær forsvinner helt om man må koke dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Koker du frosne bær?Vi lager aldri smoothie, men lager f.eks. bringebærcoulis e.l. av frosne bær og jeg kommer ikke til å koke dem nei.
![]() |
#6 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Koker du frosne bær?Vi kjøper bare frosne, norske bær av den grunnen. Noen ganger kjøper eldste andre typer, men da koker hun de og fryser de i posjonsbokser etterpå slik at hun kan bruke det til smoothie senere. Men det er ekstra jobb, så hun ender som regel med norske bær.
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei. Jeg synes det er kanonstress, må jeg innrømme... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Koker du frosne bær?
Men det med de utenlandske bærene handler vel om revens dvergbendelorm og ikke norovirus? Det er vel ikke slik at bær fra utlandet er større sjanse for norovirus i seg enn norske tror jeg.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei.
![]() |
![]() |
#10 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Koker du frosne bær?
Jo, det er info de har gått ut med før og nå. Norske er tryggere. Det stod i artikkelen nå også at det var høyere forekomst fra land utenfor Norden.
![]() |
![]() |
#11 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei, det gidder jeg ikke.
![]() |
#13 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Koker du frosne bær?Så nyhetssaken og ble litt sur. Fordi jeg henger meg opp i sånt og vet ikke om jeg klarer å ignorere rådet om å koke først. Og det er så kjedelig bruk av tid. Og vi bruker mye frosne bær. Og elsker smoothie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Koker du frosne bær?Er det norovirus som er risikoen? Hva er forskjellen på norske og utenlandske?
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Koker du frosne bær?Jeg tror det er mye større sannsynlighet for å bli smittet av norovirus ved å gå på skole enn ved å spise frosne bær, og om vi nå skulle bli smittet (noe vi praktisk talt aldri blir) så har alle i familien helse til å tåle en runde med omgangssyken.
![]() |
#18 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Koker du frosne bær?Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Koker du frosne bær?Jeg koker frosne bær når jeg lager syltetøy av dem, men ikke når jeg lager smothie eller bærsaus. Alle bærene jeg bruker kommer fra egen hage, så de bør være trygge tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|